Ny inom trolling. Vilken utrustning gör vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny inom trolling. Vilken utrustning gör vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Följdfråga då.
    Vilken linutlösare skall man använda bland de flera olika sorter som finns? Gummiband, lina eller stål? För och nackdelar?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av jebediah Visa inlägg
      Följdfråga då.
      Vilken linutlösare skall man använda bland de flera olika sorter som finns? Gummiband, lina eller stål? För och nackdelar?
      Jag förstår ärligt talat inte frågan. Linutlösare för mig är t.ex. Scotty mini-grip (enligt bild nedan) och det är den jag själv föredrar. Ser inte riktigt hur gummiband och annat kommer in i bilden?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av jebediah Visa inlägg
        Hej hej hallå alla.
        Köpte nyligen en fiskebåt/trollingbåt med en hel del medföljande utrustning. Problemet är att jag aldrig har trollat tidigare och nu har jag problem med att veta
        --------------------------------------

        En av de kunnigaste och mest erfarna fiskeskribenterna vi haft och har i Sverige heter Jan Olsson och han skrev den stora boken om trolling.. Hans bok är otroligt lärorik både för nybörjare och erfarna trollingfiskare....
        Försök att köpa boken här..https://libris.kb.se/bib/7414224 ...

        Old Firehand
        Leif Engström


        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

          Jag förstår ärligt talat inte frågan. Linutlösare för mig är t.ex. Scotty mini-grip (enligt bild nedan) och det är den jag själv föredrar. Ser inte riktigt hur gummiband och annat kommer in i bilden?

          Linutlösare med ståltafs

          Linutlösaren med plasthakar

          Linutlösare med stålhake

          Linutlösare med löpare av plast

          Har även sett linutlösare med gummiband, därav frågan.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            --------------------------------------

            En av de kunnigaste och mest erfarna fiskeskribenterna vi haft och har i Sverige heter Jan Olsson och han skrev den stora boken om trolling.. Hans bok är otroligt lärorik både för nybörjare och erfarna trollingfiskare....
            Försök att köpa boken här..https://libris.kb.se/bib/7414224 ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            Mången tack. Ska kolla.

            Kommentera


            • #16
              1 och 4 är till djupriggen, 1 sitter på lodet, 4 sitter kompletterad med en snabbklämma och kort tafs i nylon/wire på djuplodets wire på önskat djup. 2 och 3 sitter på linorna till pulkorna.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                1 och 4 är till djupriggen, 1 sitter på lodet, 4 sitter kompletterad med en snabbklämma och kort tafs i nylon/wire på djuplodets wire på önskat djup. 2 och 3 sitter på linorna till pulkorna.
                Tackar för svar Inte lätt att hålla koll på allt detta som en nybörjare.

                En annan tanke som har slagit mig som jag inte lyckats hitta. Hur lång lina ska man ha ute efter linutlösare/sidoparavan? Vet att det spelar stor roll vad och hur man fiskar, men mellan tumme och pekfinger?

                Kommentera


                • #18
                  Svårt att säga generellt, säg t ex 20-30-40 meter. Rekommenderar boken och/eller att du söker artiklar på nätet. Har dessutom skrivits massor om trollingfiske i fiskepressen under åren, ett besök på bibblan kanske?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    ett besök på bibblan kanske?
                    Väldigt svårt då lokala bibblan har ett par enstaka böcker för barn bara Tackar för tipset. Försöker man använda Google så stöter man enbart på nya frågor, så försöker dela upp varje fråga för sig i forumet ist.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ok landsortsbibbla...? Känns färdigsvarat här... Det du säger om Google handlar nog mest om sökparametrar... och månne engagemang...? t ex "allt om laxtrolling" ger ju tre primära träffar och ca 4,5 timmars video... oaktat artiklar längre ned... kollat på dem?

                      En video ger ju i bästa fall hela processen från taktik, riggande till drillning. Disparata frågor innan man ens prövat kan bli svåra att sätta in i ett sammanhang om de inte kommer i kronologisk ordning och hur vet man om den innan man vet, läst något om hur man ens översiktligt bedriver trollingfiske... dvs film, helheten först och detaljfrågor sedan...

                      Din fråga om längd mellan bete och linutlösare finns ju besvarad och diskuterad många, många gånger i olika fora sedan typ 1995... och än idag är det en fråga om anpassning till aktuella omständigheter...

                      Ta bara en fråga som om hur man lägger ut en djuprigg och riggar beten? Tar en massa tid att skriva svar på medan en befintlig artikel, film/video på 5-10 min säger massor... typ "en (rörlig) bild säger mer än (fem)tusen ord" om du hört originalet på den?

                      Lycka till med googlande, läsande och det praktiska trollingfisket!
                      Senast ändrad av anteman; 2020-07-10, 22:33.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      115 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      91 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Arbetar...
                      X