Trolla öring/röding/lax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla öring/röding/lax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolla öring/röding/lax

    Hej på er!

    Då jag har rimligt avstånd till både Vänern och Vättern tänkte jag i sommar försöka varva med lite annan typ av fiske. Bortsett från det klassiska aborre/gös/gädda insjöfisket. Jag har läst mig till det mesta med tekniker, beten, utrsustning m.m.

    Men undrar över ett par saker. Jag har knutit ca 1.2 - 1.5m långa flourcarbon tafsar i 0.30. Ska man köra wobbler så är det typ rapalaknut som gäller har jag förstått. Men om du vill dra ner en spinnare på djupriggen för röding, hur riggar ni då? Betelås, eller knyter man? Storlek på Betelås isf. Även vilken fart man bör trolla i, läst allt från 1.6-2.5 knop?

    Tacksam för svar. Amatör på det här fisket

  • #2
    Du sätter den i samma typ av linutlösare som vilket drag som helst på en djuprigg. Eller hur tänkte du?
    Använd gärna nylonlina till linutlösaren.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Algots Visa inlägg
      Hej på er!

      Då jag har rimligt avstånd till både Vänern och Vättern tänkte jag i sommar försöka varva med lite annan typ av fiske. Bortsett från det klassiska aborre/gös/gädda insjöfisket. Jag har läst mig till det mesta med tekniker, beten, utrsustning m.m.

      Men undrar över ett par saker. Jag har knutit ca 1.2 - 1.5m långa flourcarbon tafsar i 0.30. Ska man köra wobbler så är det typ rapalaknut som gäller har jag förstått. Men om du vill dra ner en spinnare på djupriggen för röding, hur riggar ni då? Betelås, eller knyter man? Storlek på Betelås isf. Även vilken fart man bör trolla i, läst allt från 1.6-2.5 knop?

      Tacksam för svar. Amatör på det här fisket
      -----------------------------------------------------

      Hej Algots;

      Ska du använda nylon eller fluorocarbon som tafs kan det vara bra att skarva med Uni knot to Uni knot... Lite tips och bilder kan du se här...https://www.google.com/search?rlz=1C...w=1344&bih=699 ...
      Old Firehand
      Leif Engström



      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
        Du sätter den i samma typ av linutlösare som vilket drag som helst på en djuprigg. Eller hur tänkte du?
        Använd gärna nylonlina till linutlösaren.
        Fast det är inte det han undrar över. Frågan gäller beteslås eller ögleknut på tafsen. Använder du spinnare så är ett beteslås storlek 8 lämpligt.
        Senast ändrad av stefan1; 2021-03-07, 17:22.

        Kommentera


        • #5
          Gäller det för att inte tvinna linan kan jag rekommendera ett trippellekande före beteslåset.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
          0 svar
          118 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Båtskär  
          Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
          0 svar
          96 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Arbetar...
          X