Båtval - Ockelbo B16 olika generationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtval - Ockelbo B16 olika generationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtval - Ockelbo B16 olika generationer

    Går i båtfunderingar här, letar båt som passar till sommarstugan och till fiske (inte trolling utan mest spinnfiske). Funderingarna går till en Ockelbo B16, eller Scandica 485, som uppfyller kravet lagom vikt för enkel trailerhantering. Men, blir inte klok på vilken generation man skall välja? Vill slippa kapell och då blir det krav att båten är självlänsande. Vilka årgångar och varianter har självläns..?? Får också intrycket att Scandicas version av B16 (485) har tveksan kvalitet, nån som har koll på om det stämmer? Har sett att det finns en variant av B16 som ser exakt likadan ut som Scandicas 485 men som fortfarande heter Ockelbo B16. Är det samma som Scandica och skiljer det sig i så fall nåcot i kvalitet där? Är det nån version/tillverkare man definitivt ska undvika eller välja? Pratar alltså här genomgående om plastversioner, ej alu.

  • #2
    Vet inget om själva båtarna mer än att jag själv funderat på en sån. Angående självläns så stirra dej inte blind på de. På min förra båt satte jag en vattenpump från biltema med nivåvakt så långt bak jag kunde och borrade ett hål över vattenlinjen.

    hade Biltemas minsta batteri typ mc batteri.
    Var sällan man behövde ladda de. Tror de gick på ca 1000:- för pump slang och genomföring.

    Mvh Zagrag

    Kommentera


    • #3
      Vet att det tillverkades senare Ockelbo B16 både i Gävle och Uppsala.
      Dessa var mer modernt byggda med inliner och själväns men vet inte så mycket mer än så.

      Kolla här om du kan få mer hjälp: Ockelboklubben
      Klicka bland modeller och "nya modeller".

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
      0 svar
      118 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Båtskär  
      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
      0 svar
      96 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Gädd-jos  
      Arbetar...
      X