Tips till trollingbar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till trollingbar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till trollingbar

Hej

Skall du tillverka en trollingbar i trä så är Teak ett bra material. Numera så har man etiska regler og stödjer inte nedsågning av ädelskog/regnskog . Undvik de träslagen. Men det finns lösningar: kolla försäljningsannonser på gamla vardagsrumsbord i Teak från 60 talet ca. Dom är oftast gjorda av masiva teakplattor/skivor som kan användas till trollingbarer, och annat också för den delen. Med tiden så har oftast den här typen av bord fått fläckar och färgskiftningar och p.g.a. det brukar vanligt folk slänga eller sälja dom billigt, men passa på då :

Jag fick tag i ett bord (av släkten) 125 x 65 cm och 20 mm tjock.
    Skall köpa in fler bord i storleken 160 x 70 cm (2 st) för att limma dom samman til en 40 mm skiva. Ur den kan jag sedan såga ut en profilerad trollingbar i masiv Teak (ock lite andra godsaker) .

Priserna på den här typen av bord ligger på mellan: gratis och upp till 7-800 kr (men då är det i mycket bra skick, behövs inte).
    Mvh Flodström
    Senast ändrad av Flodström; 2007-03-07, 21:27.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Ska posta några bilder på hur jag gjort min bar. Den är tillverkad i rostfritt och är helt underhållsfri. Har också kört med trä, men gått ifrån detta material då det tyvärr kräver rätt mycket underhåll för att hålla sej fräscht.

Kommentera

bilder

kan du inte lägga ut dem här på fiskesnack, är också sugen på att tillverka en bar och de är ju alltid bra med tips!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
        Har också kört med trä, men gått ifrån detta material då det tyvärr kräver rätt mycket underhåll för att hålla sej fräscht.
        Det fina med Teak i förhållande till andra träslag är att det är underhållsfritt, bortsett från att man bör olja träet någon gång per säsong. Har du mycket rostfritt monterat i /på båten din kan lite Teak liva upp den betydligt, bara se på Doninger:
        http://www.sk-boats.se/
        mvh.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

så här har jag byggt på min camping. Funkar prima!
          Bifogade filer

Kommentera

Min åsikt är att trä bör stå i skogen plast och metaller i båten precis som Jojon säger gedigna material är underhållsfria. mvh
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            912 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman