Hej
Skall du tillverka en trollingbar i trä så är Teak ett bra material. Numera så har man etiska regler og stödjer inte nedsågning av ädelskog/regnskog
. Undvik de träslagen. Men det finns lösningar: kolla försäljningsannonser på gamla vardagsrumsbord i Teak från 60 talet ca. Dom är oftast gjorda av masiva teakplattor/skivor som kan användas till trollingbarer, och annat också för den delen. Med tiden så har oftast den här typen av bord fått fläckar och färgskiftningar och p.g.a. det brukar vanligt folk slänga eller sälja dom billigt, men passa på då
:
Jag fick tag i ett bord (av släkten) 125 x 65 cm och 20 mm tjock.
Skall köpa in fler bord i storleken 160 x 70 cm (2 st) för att limma dom samman til en 40 mm skiva. Ur den kan jag sedan såga ut en profilerad trollingbar i masiv Teak (ock lite andra godsaker)
.
Priserna på den här typen av bord ligger på mellan: gratis och upp till 7-800 kr (men då är det i mycket bra skick, behövs inte).
Mvh Flodström
Skall du tillverka en trollingbar i trä så är Teak ett bra material. Numera så har man etiska regler og stödjer inte nedsågning av ädelskog/regnskog

Jag fick tag i ett bord (av släkten) 125 x 65 cm och 20 mm tjock.
Skall köpa in fler bord i storleken 160 x 70 cm (2 st) för att limma dom samman til en 40 mm skiva. Ur den kan jag sedan såga ut en profilerad trollingbar i masiv Teak (ock lite andra godsaker)

Priserna på den här typen av bord ligger på mellan: gratis och upp till 7-800 kr (men då är det i mycket bra skick, behövs inte).

Mvh Flodström
Kommentera