Är det någon som har erfarenhet av Luhr Jensens djupparavaner Pink Lady alternativt Deep Six? De ska enligt specifikation gå rejält djupt (ner under 30 m) men jag misstänker att det blir ett himla drag i spöt.
Pinkladyn största modellen går tuuuuuuuungt kan jag lova dig.Om du ska fiska röding på vättern så lär du nog ha den ändå.Eventuellt så kan du prova en Dipsydiver st1 den går hyfsat djupt om du ställer den i mittenläget och kör långsamt 1.5knop. Är stor skillnad i djupgående om du kör 1.5knop mot 2knop.
Dom går betydligt djupare vid 1.5knop.Jag körde en Dipsydiver s1 i 1.5knop och hade läge nr 3 där den går grundast.Hade 35m lina på och satte på en djupmätare den visade att dipsyn gått på 14m.Pinkladyn kan du nog få ner till runt 35m med mycket linutsläpp och låg fart.En jag känner körde med Pinklady på Sommen på 80-talet utan ekolod , var ingen höjdare när det grunda upp.Jag andvänder ofta Dipsyn i en mindre sjö med Vätternröding då dom går undan för djupriggsvajern.Dipsydiver i st1 inställd i mittenläget
och låg fart kan du nog få ner till runt 25m med långt linutsläpp ca 75m.
Tjena Jonas
Jag kör med Dipsy redan i dag och precis som du säger så är deras djupgående fartberoende. Normalt brukar jag köra med 2 st stl 1 och sidgång inställd på 2 och har inga större problem att komma ner till 15 m i lugn fart. Det blir iofs tungt med är ändå acceptabelt. Det jag är rädd för med Pink Lady är just att det blir så in i vassen tungt och att utlösaren måste vara så hårt inställd att den fungerar dåligt. Det är kanske ändå det pris som måste betalas för att komma ner till rätt djup.
Jag kör med Dipsy redan i dag och precis som du säger så är deras djupgående fartberoende. Normalt brukar jag köra med 2 st stl 1 och sidgång inställd på 2 och har inga större problem att komma ner till 15 m i lugn fart. Det blir iofs tungt med är ändå acceptabelt. Det jag är rädd för med Pink Lady är just att det blir så in i vassen tungt och att utlösaren måste vara så hårt inställd att den fungerar dåligt. Det är kanske ändå det pris som måste betalas för att komma ner till rätt djup.
/Nils
Pink lady har ingen ställbar utlösare, utan den fungerar som dom små divers som finns i bly, dvs linan glider i ett annat läge när det blir tyngre i tafsen och djupskeden lägger sig parallellt med linan.
Kolla Cannons minsting de till och med gör reklam för den på kanoter då slipper du pansarspöna och det är tungt att paddla med en Pink lady bakom (kan jag tänka mej iaf) Har haft en canadensare utrustad med dubbla spöhållare och ekolod med speed och temp en gång faktiskt dessvärre köpte jag en med ett skrov med dålig stabilitet riktigt vinglig men rätt grejor i mindre vatten skulle den nog varit effektiv
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kolla Cannons minsting de till och med gör reklam för den på kanoter då slipper du pansarspöna och det är tungt att paddla med en Pink lady bakom (kan jag tänka mej iaf) Har haft en canadensare utrustad med dubbla spöhållare och ekolod med speed och temp en gång faktiskt dessvärre köpte jag en med ett skrov med dålig stabilitet riktigt vinglig men rätt grejor i mindre vatten skulle den nog varit effektiv
Hm, kanske inte så dumt. Hmmm. Jag tittade runt lite och hittade Scottys 1073 Laketroller vars fäste skulle passa bättre. Det träliga är att det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur stor/otymplig den är i realiteten.
Kommentera