paravaner - frigolit sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

paravaner - frigolit sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• paravaner - frigolit sökes

Hallå.
    Har sidoparavaner tillverkade och de hänger nu på tork och väntar på ytterligare ett lager färg.
    De är väldigt lika en viss vit paravan av metall med en frigolitbit uppe på.
    Men var får jag tag i den hållbaraste frigoliten? önskar ngt liknande den svarta i cykelhjälmar tex..
    Så hård och slitstark som möjligt.
    Har nu testat lite med en blå frigolit( rätt hård och fuktavstötande..)

Ngn som har ngt tips..?

Tacksam för svar.

Perx
    Http://pekkman.blogspot.com

Dyrt, men det skall tydligen vara riktigt riktigt bra!

En tanke, har ju ca. 2ton (tänk er massan) rosa "skit"frigolit som ligger och skräpar hos farsan, den fungerar ju helt klart, men tål inte speciellt mkt. Borde det inte gå att lägga ett/ett par lager med ngn lack för att förstärka den?

Har annars samma prob. lite granna. Men fick tag på ett par i prototypgjutmaterial till volvoblock(Stort tack till Håkan!). Det verkar sjukt bra! Paravanerna skall bockas imorrn och sedan skall det testas.

Skriva gärna här vad du testar och hur det funkar.

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
    Hallå.
    Har sidoparavaner tillverkade och de hänger nu på tork och väntar på ytterligare ett lager färg.
    De är väldigt lika en viss vit paravan av metall med en frigolitbit uppe på.
    Men var får jag tag i den hållbaraste frigoliten? önskar ngt liknande den svarta i cykelhjälmar tex..
    Så hård och slitstark som möjligt.
    Har nu testat lite med en blå frigolit( rätt hård och fuktavstötande..)

Ngn som har ngt tips..?

Tacksam för svar.

Perx
    Senast ändrad av Flodebanan; 2007-06-13, 15:14.
    sigpic

Kommentera

frigoliten

hm ..funderade på att dra ngn lack över och testa, annars kör jag helt enkelt på den här blå varianten. Är ju lätt att limma dit en ny bit om den blir för sliten, eller ta med en laddning nya paravaner nästa tur....

har ca 45 st som väntar på vatten...

Perx

QUOTE=Flodebanan;271433]www.frigolitfabriken.se

En tanke, har ju ca. 2ton (tänk er massan) rosa "skit"frigolit som ligger och skräpar hos farsan, den fungerar ju helt klart, men tål inte speciellt mkt. Borde det inte gå att lägga ett/ett par lager med ngn lack för att förstärka den?

Har annars samma prob. lite granna. Men fick tag på ett par i prototypgjutmaterial till volvoblock(Stort tack till Håkan!). Det verkar sjukt bra! Paravanerna skall bockas imorrn och sedan skall det testas.

Skriva gärna här vad du testar och hur det funkar.[/QUOTE]
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

grymt 22 st babord 22 st styrbord och en i reserv
        hm ..funderade på att dra ngn lack över och testa, annars kör jag helt enkelt på den här blå varianten. Är ju lätt att limma dit en ny bit om den blir för sliten, eller ta med en laddning nya paravaner nästa tur....

Perx

[/QUOTE]

Kommentera

45st låter lite mkt för privat bruk

Du kmr tröttna på att köra "förbrukningsstilen" Jag lovar dig

Perx

[/QUOTE]
          sigpic

Kommentera

jag kanske kan sälja lite prototypfrigolit till dig,det e den som flode skrev om.jag har uppsågade bitar ,24cm långa å 50mm¤50mm grova!!

Kommentera

Finns ett fabrikat som heter Jackopor också rosa sågas på vanligt klingbord till perfekta bitar tycker den verkar väldigt slitstark används till grunder, betongkantbalkar o liknande
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Billigt duger...

Varför denna strävan efter hållbar frigolit? Jag var hos farsans verkstad och korpade både lite alumiumplåt och skitfrigolit. Det tar ju bara en timme max att slänga ihop ett par pravaner. Om man sen tycker att frigoliten ser för jävlig ut så skär man väl bort den och limar på ny. Jag kan inte se att det är ett problem utan billig skitfrigolit funkar ju utmärkt även om den får en buckla eller två och fördelen är ju att den är billig och lätt att få tag i. Det ända som kostade mig något var två mini-Scott utlösare för 90 spänn och det kan man ju leva med speciellt när min pravaner är nästa hälften så lätta och egentillverkade...mmmm...

Kommentera

Ursprungligen postat av joso09 Visa inlägg
                  Varför denna strävan efter hållbar frigolit? Jag var hos farsans verkstad och korpade både lite alumiumplåt och skitfrigolit. Det tar ju bara en timme max att slänga ihop ett par pravaner. Om man sen tycker att frigoliten ser för jävlig ut så skär man väl bort den och limar på ny. Jag kan inte se att det är ett problem utan billig skitfrigolit funkar ju utmärkt även om den får en buckla eller två och fördelen är ju att den är billig och lätt att få tag i. Det ända som kostade mig något var två mini-Scott utlösare för 90 spänn och det kan man ju leva med speciellt när min pravaner är nästa hälften så lätta och egentillverkade...mmmm...

Yes! Det är skitkul att slipa lim (OBS inte igenom lacken för då rostar paravanerna) ute på natten kl. 2 när man knappt orkar styra båten Sedan ha med limmet(eller vad du nu använder), limma, vänta på att det skall torka o.s.v Sedan ha med sig i reserv, nej tack. Klart man fixar en hållbar så man slipper den skiten. Testa "tappa" en skitfrigoligt med "spetsen" i botten på båten när det blir lite stressigt när båten svänger över och du skall ha bort paravanen med en 7kgs fisk i andra ändan av linan.

Har kört med "skitfrigolit" aka rosa "ingen äkta frigolit" nu och Håkans prototypmaterial är fan så mkt bättre. Den rosa är enbart på i nödfall.

/M
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Yes! Det är skitkul att slipa lim (OBS inte igenom lacken för då rostar paravanerna) ute på natten kl. 2 när man knappt orkar styra båten Sedan ha med limmet(eller vad du nu använder), limma, vänta på att det skall torka o.s.v Sedan ha med sig i reserv, nej tack. Klart man fixar en hållbar så man slipper den skiten. Testa "tappa" en skitfrigoligt med "spetsen" i botten på båten när det blir lite stressigt när båten svänger över och du skall ha bort paravanen med en 7kgs fisk i andra ändan av linan.

Har kört med "skitfrigolit" aka rosa "ingen äkta frigolit" nu och Håkans prototypmaterial är fan så mkt bättre. Den rosa är enbart på i nödfall.

/M
                    Flode kosta på dej Off-shore eller Mr Walleye haft dem i tio år frigoliten som är "skitkvalitet" är helt felfri dessutom är det riktigt bra inlines mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    720 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    473 visningar
                    0 gillar