Ugly Stik ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ugly Stik ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej Team Char och God fortsättning på Julen! Ja, vad ska man välja INLINESPÖN eller vanliga RINGSPÖN? När HDF kom med Daiwas inlinespön 1992-93 blev jag nyfiken och var en av de första som köpte ett dussin tillsammans med räkneverksrullarna Daiwa Sealine SG47LC! Visst är inlinespön bra att ha i ruffen på båten, i bakluckan på bilen eller när man har på tok för kort planerboardsmast... men där slutar fördelarna! En dag med minusgrader och trassel vid motorstopp eller tre, fyra beten som fastnar i ett spöknät! Försök att få linor igenom isiga inlinespön! Båten gungar och fingrarna är som ispinnar! Dessutom lärde jag mig att inlinespön sliter hårt på linorna och det märks redan efter ett tiotal trollingpass. För mig är INLINESPÖN historia eller adjöss och godbye! Sedan 1997 använder jag Shakespeares (Duoble-Built) senapsgula 8 fots Ugly Stik Tiger BWD3280 både som planerboardsspön och djupriggsspön samt 10 fots Ugly Stik Tiger BWD3210 som Dipsy Diverspön och jag har inte fått ångra mig en sekund. Det finns inget bättre tycker jag! De senare modellerna av Shakespeares (Triple-Built) trollingspön Ugly Stik Gold Tiger BWD3280SS - 3210SS är svarta, något styvare och har inte samma utpräglade helaktion som de gamla senapsgula trollingspöna. Här finns det lika många åsikter som det finns trollingfiskare!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Vet inte om jag håller med dej där Firehand visst har inline spön nackdelar men jag tycker fördelarna överväger speciellt om man sprayar siliconspray in i klingorna nerifrån, i tillägg det är inte så ofta man fiskar i minusgrader men man stuvar och hanterar spöna i alla temperaturer då är inline helt överlägset enligt min åsikt men smaken är som baken mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
      Nu har jag provat spöna i djuprigarna och det kommer nog inte att bli några problem med dom. Man såg till och med att spötoppen rörde sig i takt med betet så det ska nog inte bli så stora problen att se små rödingen nappa.

En halv dålig bild från mobilen:
      Hej Char vill du se dina betens rörelser och försiktiga napp förläng vajer eller linbiten mellan lod/stacker och utlösaren funkar perfekt mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
        Hej TamTam; Ja, visst går smaker och åsikter ofta isär. Jag säljer inte mina 8 fots "Sinappia" Ugly Stik Tiger BWD220080 (tidigare BWD3280) för pengar. Med trollingspön tycks det vara som med bilar. Det finns massor av bilmärken och modeller...men ändå fler bilkunder.
        Vi tycks vara helt överens om en sak. Vi fiskar bäst med de spön vi trivs med och framgångsrikt lyckas drilla stora fiskar på utan att de går av.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Har faktiskt ringspön på riggarna fyra gamla St Croix 8,5 fot usa tillverkade mer än 20 år gamla riktiga godingar mjuka sköna men med riktig backbone när det behövs definitivt!
        Kompisen satte alla fyra i en grynna för länge sedan klingorna låg i linje med linan från spöhållarna jaha tänkte bara köpa nytt men de höll inte en skråma på nån av dem riktig kvalite och sånt man nog inte säljer trots allt. mvh

Kommentera

shakespeare

funderar själv på dom här spöna, nån som vet nåt om dom? http://www.fishusa.com/Shakespeare-U...8ABBD085B47C65

Kommentera

coolt.

Kommentera

Har 10st Ron thompson Hardcore II downrigger 7' 12-25 lbs och det är exakt samma klinga som ugly stik. Tycker att de är grymt sköna det lilla jag använt dem. Valde lite klenare medvetet för känslans skull

Kommentera

Nån som vet var man får tag på Ugly Stik Tiger "Over there" ?
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Nån som vet var man får tag på Ugly Stik Tiger "Over there" ?
                  Cabelas och Bass pro säljer dom men då är dom utan kryss butten annars finns dom till ganska bra pris i Finland eller hos orsa´s fiskecenter och Ym´s fiske.
                  Riktigt fina spön har fiskat med dom nu två sommrar.

Ps i Finland så går det också att få i Sinappia spöna

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tack Lennart.

Varför inte med kryssbutt? Inte samma modeller då, eller?
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Old Firehand, hjärtligt tack för den informationen.
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      481 visningar
                      0 gillar