bränsleförbrukning vid trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bränsleförbrukning vid trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
    Är det bara Yamaha och Mercury som litar så pass på sina motorer att dom har trollkontroll?

Det är ju en helt underbar funktion att kunna ställa tomgångsfarten inom tomgångsregistret, min är ställbar i 10rpm steg från 650-2000rpm.

Men en undran, är det inga flera som har den funktionen?

Ja det är det och jag saknar den något grymt då jag förra säsongen körde med en Optimax 75.a och Troll Controll och i år en Yama F100 utan det och vilket elände att hålla farten, Troll Controll borde vara standard på alla moderna motorer.

Kommentera

Of, hittar inte artikeln just nu, ska kolla framöver. Men de mätte ljudet under vatten..inga gissningar eller antaganden...Elmotorn hördes längre..Tväremot vad alla antog..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
        Of, hittar inte artikeln just nu, ska kolla framöver. Men de mätte ljudet under vatten..inga gissningar eller antaganden...Elmotorn hördes längre..Tväremot vad alla antog..
        Hej igen Hemi; Jag ska försöka hitta igen mina gamla läroböcker i akustik och termodynamik samt kompendium plus diverse noteringar från universitetsföreläsningar och kanske med hjälp av dessa kunna citera några väl valda meningar. En bok som jag läste från pärm till pärm var Moulton, J.M., 1963, Acoustic Behaviour of Amimals, Elsevier Publishing Company, Amsterdam-London -New York. Särskilt fascinerande var kapitlet Acoustic Behaviour of Fishes, Chapter 22, from R.-G. Busnel.
        Someday we have to go for the Big Ones!
        Old Firehand

Ps. Det är lätt att halka ifrån ursprungsämnet. Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2007-07-31, 18:03.

Kommentera

"Ps. Det är lätt att halka ifrån ursprungsämnet. Ds."

Visst är det så...men är nästan säker på att jag läste artikeln/testet i år..oklart i vilken tidning..Fö är det anmärkningsvärda artiklar som presenterats på senare tid..tex kameran i havsöringvikarna registrerande mängder av öringar och dykarna som gick ner till vraket och konstaterade enorma mängder av grov torsk...I båda fallen trodde fiskarna att det i princip var fisktomt...

S-fiske..H...

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej TeeBees; Jag har en 15 hkr 4-takts Yamamotor som trollingmotor till min Buster Magnum. Den drar cirka 0,6- 0,7 liter/timme vid 1,3 - 1,7 knops göstrollingfart och cirka 1,1 - 1,2 liter/timme vid 2,2 - 2,9 knops lax- och öringtrollingfart. Vid göstrolling har jag max. 4 spön på djupriggarna och 6-8 spön som sidospön eller sidelinerspön och då drar motorn som nämnts i snitt 0,6 l/h. Vid laxtrolling i Östersjön har jag oftast 12 planerboardsspön och 4 spön på djupriggarna och då drar motorn 1,1 l/h.

Å andra sidan när jag trollar gös med en gammal, långkölad Askeladden och en modern Endura 50 elektrisk trollingmotor drar den inte en enda droppe bensin! Och båten glider genom vattnet tyst som en simmande and eller en kanadensare utan paddelplask!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Tusan Firehand har du 12 planerspön?plus riggar!
            Inte sett dej på en rapport överhuvudtaget de senaste åren med den uppsättningen borde du skotta upp dem, va inte igår väl mvh
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Tusan Firehand har du 12 planerspön?plus riggar!
              Inte sett dej på en rapport överhuvudtaget de senaste åren med den uppsättningen borde du skotta upp dem, va inte igår väl mvh
              Hej TamTam; Frugan och jag trollade mycket, utan att delta i några tävlingar, i Gävlebukten och Lövstabukten åren 1990 - 2004 med tidigare nämnda uppsättning. När vi fiskade i den grunda Lövstabukten körde vi för det mesta med 12 st senapsgula 8´(240 cm) Ugly Stik Tiger BWD-220080 som planerboardsspön och Daiwa SG47LC räkneverksrullar. Som beten på de fyra spöna närmast pulkorna hade vi på 1990-talet wobbler som Bomber 15AXSIO (15JXSIO) och 15AGPTBRO (15JGPTBRO) i soligt väder samt 15AXBS (15JXBS) och 15APBO (15JPBO) i mulet väder och regn. På de andra åtta planerboardsspöna och på de fyra djupriggsspöna körde vi då med Northern King NK-28 och NK-MAG i färgerna CRR, S-4, S-5, S-6 och YRR. Silver- och guldfärgade trollingdrag med röda och ibland även gula inslag fiskade otroligt bra förr. Bästa trollingåret hade vi våren och försommaren 1993 när vi fick 137 st havsöringar blandat med smålaxar.

Sedan slutet av 1990-talet har vi utökat de gamla favoritfärgerna med NK-MAG Hologram i färgerna HBC, HCP, HEM, HGC, HGLBW och HRB. Av NK-MAG Hologramfärgerna har vi fått flest laxar och havsöringar på HCP och HEM.
              De tre senaste åren 2005-2007 har vi inte varit uppe och sjösatt båten i Lövstabukten utan mest fiskat abborre, gädda och gös i norra Mälaren.

"Skottat upp" öringar och laxar har jag aldrig gjort! Det ligger många timmars envist trollingfiske bakom varje fångad lax i Östersjön! Rapporterat laxar och öringar har jag bara gjort vid invägningar under de trollingtävlingar jag bjudits med att delta i.
              Åren 1986 - 1991 tävlade jag med Johan Abelsson (Åkersberga) i Vänern vid Mellerudsträffen och Sjötorpsträffen. 1992 och 1993 tävlade jag med Reinhold Teramo (Mölndal) i Vänern, Vättern och Hanöbukten. 1997-2000 blev det några trollingtävlingar i Hornavan, Vänern, Simris, Karlshamn och Nynäs med Hasse Backman (Älvsjö) och Stefan Trumstedt (Sollentuna). Det var allt!
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand

Ps. TamTam; ´Dessa två senaste inlägg borde flyttas över till "Laxtrolling Östersjön" eller något liknande. Jag ber om ursäkt att jag åter igen har halkat in på något annat ämne. Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-08-01, 10:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                "Ps. Det är lätt att halka ifrån ursprungsämnet. Ds."

Visst är det så...men är nästan säker på att jag läste artikeln/testet i år..oklart i vilken tidning..Fö är det anmärkningsvärda artiklar som presenterats på senare tid..tex kameran i havsöringvikarna registrerande mängder av öringar och dykarna som gick ner till vraket och konstaterade enorma mängder av grov torsk...I båda fallen trodde fiskarna att det i princip var fisktomt...

S-fiske..H...
                Hej Hemi; Jag tror att det var i FiskeJournalen du läste om ljudet från en elektrisk fiskemotor kontra ljudet från en vanlig bensindriven utombordsmotor. Jag ögnade igenom artikeln, men trodde och tror inte ett dugg på vad som skrevs om att bensinarn skulle höras mindre än elmotorn. Alla som dykt och simmat under ytan i en sjö vet vilket väsen en vanlig utombordare för nere i vattnet, även om den är långt, långt borta på andra sidan fjärden.
                Someday... My Friend!
                Old Firehand

Kommentera

Hemi: Leta upp artikeln och kolla om det var fiske för alla eller fiskejournalen som skrev den.
                  Jag tippar fiske för alla.
                  Sen avger en förbränningsmotor tryckvågor av avgaserna som kanske skrämmer fisken jämnfört med en elmotor som kanske bara låter som ett surrande, iaf vad jag tror.
                  Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                  19 svar
                  898 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman