Trimma vinkeln på P66 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma vinkeln på P66

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma vinkeln på P66

Hej
    Finns det någon som har konstruerat något bra för att kunna finjustera vinkeln på en P66 givare. Orginal Lowrancegivarna har sina ju sina justerbara låsbrickor, P66´an har ett vinklat mellanlägg som funkar sisodär mot min akterspegel. Vore väldigt kul att kunna justera givaren efter båtens läge i vatten, då det kan variera pga antal pers i båten last osv.
    En tanke är att använda ställdonet till ett elektriskt trimplan.

Någon som har löst problemet??

Jodå dra upp båten i planingsfart har du möjlighet se till att en kompis observerar båtens läge från en annan båt under den fart du vill att ekolodet ska läsa normalt förändras inte detta när du ligger i planing.
    Tipset är att börja med att givarens undersida ligger i plan med skrovet dvs ta en rak bräda som ligger dikt skrovet justera sen givarens undersida för att ligga i plan horisontellt med brädan normalt fungerar det då men beroende på skrovets vikt kan detta variera något har du ett lätt skrov som ligger uppepå vattenytan i fart kommer du få problem med avläsningar i hög fart pga av att luft ofta sugs in under skrovet då detta kommer träffa givarens yta med dåliga avläsningar som följd.
    Har ni frågor om ekolod och installationer ställ dem till Old Firehand ingen kan dem bättre
    Edit noterade att du har svårigheter med justeringen lätt förvånad har en P66a till min downrigger tempmätare bara lossabulten och justera inga svårigheter alls???
    Edit igen noterade att du vill justera vinkeln under gång! där kan jag inte hjälpa dej annat än se till att du har ungefär samma antal personer ombord när du går ut mvh
    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-05, 19:35.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har inga problem med avläsning i hög fart, lodet (x15) hänger med i 37 knop.
      Bakrunden till möjlighet under gång är följande: När jag monterade givaren låg givarens undersida plant med båten (syftt med bräda precis som du beskrev. Såg då bara stora betesstim men inga bananer. Trimmade då upp (bakåt) givaren och plötsligt var bananerna där, men början på bågen saknas. Min slutsats är att givaren skall titta en aning mer fram för att få hela bananen på skärmen. Jag vet att jag är petig då lodet fungerar helt ok nu, men mycket vill ha mer... Jag vet att detta nog anses som overkill men jag bara älskar tekniska lösningar...Tanken är att jag med någon kontruktion skall kunna trimma vinkel motsv ett trimplan Ex senste trolling passet satt plötsligt alla fram i Usoffan och fikade och snackade (trögt fiske) 4 pers bör ge ca 350kg långt fram i båten. Nästa gång kanske man är själv, och då får man ett helt annorlunda lastfall.
      Vad är det för givarbult du har? Min givare är fäst med de tre plåtskruvar som medföljde och den enda chans man har att justera vinkel är ett mellanlägg som medföljde. Att justera en Lowrance orginalgivare är enkelt, men den här kan bara justeras vid montering/ommontering. Har du någon bild på din givare??

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeingenjör´n Visa inlägg
        Har inga problem med avläsning i hög fart, lodet (x15) hänger med i 37 knop.
        Bakrunden till möjlighet under gång är följande: När jag monterade givaren låg givarens undersida plant med båten (syftt med bräda precis som du beskrev. Såg då bara stora betesstim men inga bananer. Trimmade då upp (bakåt) givaren och plötsligt var bananerna där, men början på bågen saknas. Min slutsats är att givaren skall titta en aning mer fram för att få hela bananen på skärmen. Jag vet att jag är petig då lodet fungerar helt ok nu, men mycket vill ha mer... Jag vet att detta nog anses som overkill men jag bara älskar tekniska lösningar...Tanken är att jag med någon kontruktion skall kunna trimma vinkel motsv ett trimplan Ex senste trolling passet satt plötsligt alla fram i Usoffan och fikade och snackade (trögt fiske) 4 pers bör ge ca 350kg långt fram i båten. Nästa gång kanske man är själv, och då får man ett helt annorlunda lastfall.
        Vad är det för givarbult du har? Min givare är fäst med de tre plåtskruvar som medföljde och den enda chans man har att justera vinkel är ett mellanlägg som medföljde. Att justera en Lowrance orginalgivare är enkelt, men den här kan bara justeras vid montering/ommontering. Har du någon bild på din givare??
        Nej inte för tillfället, men efter en check i verkstan kom jag ihåg att den givaren som är en Airmar P66a är fäst med två st rostfria plåtvinklar till akterspegeln den har dessutom ett paddelhjul fäst till bakkanten lätt avtagbart, givaren sitter med två rostfria skruv/mutter på varje sida till fästvinklarna skitenkelt att omjustera om nödvändigt dock när båten befinner sej på trailer!
        Bananer skriver du, var fiskar du då och efter vad om det är lax måste det vara Simris bananer är annars en ganska sällsynt företeelse på lodskärmen definitivt!
        Noterade X15 menar du då Lowrance LCX15-MT kanske och är din P66a en dubbelfrekvensgivare? låt mej veta mvh

Kommentera

Så ser inte min givarinfästning ut.
          Jag lyckas få fram bananer i Drevan Gålö Vättern osv Fisken är Röding Gös abborrar osv. Ser stigningar av fisk Är jag lyckligt lottad?

Kommentera

Hej igen Vilket lod talar du om mer exakt? (Lowrance?)
            Är det originalgivaren som är installerad eller en Airmar ersättningsgivare?
            Vet hur en P66a ser ut brukar normalt skruvas på akterspegeln med två rostfria vinklar lätt att justera (om båten är på trailer)
            Låt mej veta mvh
            Edit nej du är inte lyckligt lottad fiskar man i fiskrika vatten efter ganska bottenbundna arter får man gott om "bananer" på lodet det har jag också sett fiskar du lax däremot går man oftast endast på småfisk stim då laxen oftast befinner sej högre upp i vattnet visst händer det att du får en laxbanan på lodet men det tillhör inte vanligheterna fisken är alltför nära ytan som oftast och den försvinner lika fort som den dök upp. mvh
            Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-06, 14:20.

Kommentera

Bifogar en länk med bra bilder på min givare.

Lowrance LCX15-MT och P66a dubbelfrekvensgivare Helt riktigt.

Antar att du har en annan konfiguration på din givare?
              mvh

Senast ändrad av Fiskeingenjör´n; 2007-09-07, 09:04.

Kommentera

Aj då den där är nog väsentligt nyare än min P66a!
                Jag är helt säker på att min också heter så men den tillhör en speed och temp givare/apparat som inte är gjord igår direkt.
                Den blir nog knepig att justera under gång.
                Varför kör du den och inte Lowrance originalgivaren?
                Antar att originalet pajat?
                Funkar den bra?
                Har nämligen också en pajad original tvåfrekvens givare, skaffade en 200 bara ersättningsgivare till mitt LCX15 lod.
                Lowrance egen dubbelfrekvens verkar vara rena skiten så jag har dragit mej för att betala för en sådan men Airmar givaren kan vara ett alt då antar att den inte är gratis var har du hittat den och till vilket pris? mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeingenjör´n Visa inlägg
                  Bifogar en länk med bra bilder på min givare.

Lowrance LCX15-MT och P66a dubbelfrekvensgivare Helt riktigt.

Antar att du har en annan konfiguration på din givare?
                  mvh

http://www.airmartechnology.com/uplo.../17-247-03.pdf
                  Använder du 50khz?
                  Nackdelen med en singel 200khz givare som är betydligt billigare och som skulle räcka för mitt fiske är att lodet automatiskt reducerar uteffekten avsevärt då en sån ansluts och man kan inte ändra detta en klar nackdel när det börjar att bli djupare....trots allt är den ganska kraftfull men man har ingen hjälp av detta annat än med tvåfrekvensgivaren mvh

Kommentera

Lite overkill kanske, och finns dessvärre ej till Lowrance..men konstruktionen är helt klart intressant!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    467 visningar
                    0 gillar