Portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nog funkar det bra i insjöar,ska väl inte spela nån roll djupet tror jag. Stationära lod går ju att göra portabla. Som nån skrev här uppe så fixar man en väska och nått att fästa givaren i som är ganska stabilt.Typ ett rör som löper i ett lite större kortare rör och skruvar i akterspegeln.I det kortare röret kan man sätta en stopp skruv så man kan lyfta upp givaren ur vattnet om man inte vill köra långt lr fort.Spånar bara lite,borde gå.
    Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Polarn har det funkar kanon avsevärt bättre än eagle 128 . Finns risk att svenska menyn försviner polarns visar bara i fot å farenheight nu , men det hände efter 3 år tror ja.
      Hej Jerklimpan; Oftast går de digitala ekolodens djupangivelser att ställa om mellan fot, famnar och meter. Temperaturen kan samtidigt väljas i grader Celsius eller Farenheit, farten i knop, miles/hour eller kilometer/timme (km/h) och även distansen kan väljas på samma sätt i nautiska mil, miles eller kilometer. Om ekolodet har ett internminne (memory) med inbyggt litiumbatteri brukar inställda enheter vara kvar så länge som internminnet är inkopplat och batteriets kapacitet inte tagit slut. När litiumbatteriet är slut brukar ekolodet gå tillbaka och starta nästa gång med fabriksinställningarna. Det är bara att knappa och se!
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av torstensson Visa inlägg
        Nån som vet hur portabla ekolod funkar i små insjöar? Har hört att det måste vara ganska djupt för att ekolod ska funka bra. Har aldrig använt ngt så jag har ingen aning.
        Hej Torstensson; Mina äldsta blinkindikerande ekolod med neonlampa separerar bottenekot från ytekot vid 0,5 meters vattendjup. Det betyder att minsta vattendjup du kan mäta med mina gamla, helt portabla ekolod LEF Fish Spotter MI-2901, Lowrance "Little Green Box" LFP-300M och LFP-150M är 0,5 meter. Med mina moderna digitala ekolod från 1990- och 2000-talet har jag svårt att mäta vattendjup grundare än 0,8 meter. Några "billiga" digitala ekolod fungerar inte förrän du kommit ut på större djup än 1,5 meter. Samma sak gäller med dessa ekolod när du kommer från djupare vatten in mot riktigt grunda vatten....ekoloden börjar addera djupsiffror.
        Nothing is for ever!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av vordf Visa inlägg
          Det vore intressant att se detta på bild.
          Såhär har jag gjort, gammal tapetklister låda kan man ha till många saker.
          Bifogade filer
          www.stampelures.se

Kommentera

Köpte ett Lowrance X-125, och en sån där låda som dom har på Biltema. Satte fästet på lådans lock och inuti fick jag ner både lodet och batteri när det inte används.

När jag ska använda det så skruvar jag bara på härligheten på fästet med de två medföljande skruvarna, givaren fäster jag på akterspegeln med en stor jävla sugkopp som skruvas i givarfästet sen är det bara att tuta och köra!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
            8 svar
            710 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dhaglund  
            Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
            8 svar
            471 visningar
            0 gillar