Råd angående Dipsy Diver - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd angående Dipsy Diver

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Råd angående Dipsy Diver

Jag ska till Finland i sommar i Juli månad och fiska i en djup sjö och undrar vilka sorters wobblers jag ska använda där (modeller och märken) när jag ska trolla med en Dipsy Diver?
    Jag uppskattar även om råd när man ska använda en Dipsy Diver för jag är helt ny inom detta område.

Tack på förhand.

Skitfiske på er.

Ursprungligen postat av gluten_71 Visa inlägg
    Jag ska till Finland i sommar i Juli månad och fiska i en djup sjö och undrar vilka sorters wobblers jag ska använda där (modeller och märken) när jag ska trolla med en Dipsy Diver?
    Jag uppskattar även om råd när man ska använda en Dipsy Diver för jag är helt ny inom detta område.

Tack på förhand.

Skitfiske på er.
    Hej Tärje.
    Du bör läsa igenom den här tråden, det är kunnigt folk som har svarat på ett inlägg som jag hade för kort tid sen.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...hp?t=32578#top

Dipsyn används för att få ner betet tillräckligt djupt så att fisken biter (om du saknar djupriggar).
    För din del betyder det att få ner betet (wobblern) till straks ovan eller under termoklinen som kan ligga på allt mellan 5 och ca 20 m. Vanligen på ca 10 m om sommaren men beror på sjöns medeldjup och klarhet. Temp. prob för att mäta temp på djupet rekommenderas om du inte kör med ekolod för då kan du se var detta skikt befinner sig (blir ofta en störning på det djup som termoklinen ligger och syns som en svag ojämn linje om du skruvar upp lodets känslighet till ca max).

I linken beskrivs de olika storlekarna på Dipsy diver och vad du bör välja.

Föreställer mig att mindre varianter av Rapala, Yo-Zuri, bomber etc... i färgerna svart/guld, svart/silver eller blå/silver, öring, etc..(5-8 cm i längd) är bra att starta med.

Kör du på natten, vilket rekommenderas är det inte säkert du behöver Dipsy´s om inte ytvattnet är över 12-14°C för då kan t.ex öring gå strax under ytan och jaga löja, insekter mm. Gäller det röding däremot, ja då måste du djupt oavsett.

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2007-12-20, 14:36.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
    19 svar
    892 visningar
    0 gillar