Vikten av Drivankare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikten av Drivankare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikten av Drivankare?

Hur är det med drivankare igentligen? Trollar mest lax på vättern och vänern, behöver jag ha ett drivankare? vilka är fördelarna vs nackdelarna?
    Tack på förhand!

Ursprungligen postat av Johnsson84 Visa inlägg
    Hur är det med drivankare igentligen? Trollar mest lax på vättern och vänern, behöver jag ha ett drivankare? vilka är fördelarna vs nackdelarna?
    Tack på förhand!
    Om Du har svårt att få ner farten tillräckligt mycket så är det en stor hjälp med drivankare och dem används ju parvis 1 på varje sida av båten och kallas då oftta för trollingbroms, fördelarna med såna ute under gång annat än fartkontroll är att båten går stadigare och rullar mindre vid hård sjö, motorn jobbar på lite högre varvtal och laddar bättre än på tomgång.

Nackdelaran är att det går tyngre så att soppaförbrukningen ökar, så Du får ta det onda med det goda men ska Du köra V-sjöarna på vintern så lär Du knappast klara Dig utan såna då farten måste ner ordentlig då!

Kommentera

Såg på en amerikansk sajt en reklam för en "trolling broms". Det var en sorts lucka eller vattenspärr som monterades på motorns rigg rätt ovanför propellen. Luckan hängde ner på baksidan av propellen och styrde vattenströmmen ner i stället för baköver. P.g.a. detta arrangemang fick båten mycket mindre fart men detta arrangemanget kunde trimmas till att driva båten fram i optimal trollingfart på tomgång vilket sparade soppa.
      Luckan kunde fällas upp eller fälldes upp automatiskt om man drog på och var inte i vägen under transport/marsfart.
      Tyvärr kan jag inte komma i håg vad den hette den sajten men skall kolla lite. Klart, den stabiliserar väll inte båten direkt men farten kunde ställas in så som man önskade.

Är det nån som har testat den här grejen i svedala?

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Såg på en amerikansk sajt en reklam för en "trolling broms". Det var en sorts lucka eller vattenspärr som monterades på motorns rigg rätt ovanför propellen. Luckan hängde ner på baksidan av propellen och styrde vattenströmmen ner i stället för baköver. P.g.a. detta arrangemang fick båten mycket mindre fart men detta arrangemanget kunde trimmas till att driva båten fram i optimal trollingfart på tomgång vilket sparade soppa.
        Luckan kunde fällas upp eller fälldes upp automatiskt om man drog på och var inte i vägen under transport/marsfart.
        Tyvärr kan jag inte komma i håg vad den hette den sajten men skall kolla lite. Klart, den stabiliserar väll inte båten direkt men farten kunde ställas in så som man önskade.

Är det nån som har testat den här grejen i svedala?

mvh
        "Grejen" heter Happy troller.
        Den funkar för fartkontroll men som Du sa inte som stabilisator och dem få jag hört som använder den verkar nöjda.

Kommentera

Det var inte på Cabelas jag såg den, men dom säljer den också såg jag. Så här ser "grejen" ut som eg. heter "Trol A Matic" (USA-patent som vanligt), men den har säkert många namn

http://www.cabelas.com/prod-1/0000915012282a.shtml

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Okej då vet jag lite mer. vad skulle ni säga är lämplig fart på vättern vid den här årstiden, brukar ligga runt 1,6-1,8 men kan ju inte direkt påstå att det håvas allt för ofta, och när det väl håvas är det öring. Inte fel iofs men den fina laxen hägrar ju.. Funderar på att sy ett par egna.. Allt för Laxen!!
            Tack

Kommentera

Om det inte funkar med 1.6-1.8 så kanske det är läge att testa högre fart!? Har haft bra vinterfiske upp till 2.3 (kanske mer ändå) i Vättern och då har det varit kallare i vattnet än nu...

Kommentera

Givetvis så har vi testat både högre och lägre fart! Jag vet inte hur andra gör men vi har en grundfart på runt 1,6-1,8 händer det sen inget så är det ju dags att testa nya hastigheter, djup drag osv..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                908 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman