Trimma mariestadspulkan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma mariestadspulkan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma mariestadspulkan

Någon som testat att trimma mariestadspulkan enligt http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm blir det bättre av detta?
    Jag har edn vanliga könen med blyvikt.

Jag är främst ute efter att pulkorna drar lite bättre vid låga farter 1,4-1,6knop!

Ursprungligen postat av grudor Visa inlägg
    Någon som testat att trimma mariestadspulkan enligt http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm blir det bättre av detta?
    Jag har edn vanliga könen med blyvikt.

Jag är främst ute efter att pulkorna drar lite bättre vid låga farter 1,4-1,6knop!
    Hej Grudor; Det är jag som har ritat och testat fram den horisontella dubbelvingen under originalkölen på Mariestadspulkan. Med den får du större stabilitet och bättre drag på pulkan. Flyttar du bak knuten drar pulkan hårdare och flyttar du fram knuten kommer pulkan närmare båten...http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm....

Jag har med min specialköl testat mig fram till att om jag har 57 cm draglina sträcker pulkan bäst om det är 21 cm mellan främre hålet och linknuten samt 31 cm mellan knuten och bakre hålet.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-04, 15:08.

Kommentera

Hej Old Firehand !
      Det låter bra, jag testar å bygger en dubbelvinge i rostfritt å skruvar dit så hoppas jag att det blir lite bättre. Tycker pulkan funkar bra nu med men det kan ju alltid bli bättre!
      Ska även mäta linorna för att se hur nära jag ligger din mätning.
      Tack skall du ha!

Kommentera

Ursprungligen postat av grudor Visa inlägg
        Hej Old Firehand !
        Det låter bra, jag testar å bygger en dubbelvinge i rostfritt å skruvar dit så hoppas jag att det blir lite bättre. Tycker pulkan funkar bra nu med men det kan ju alltid bli bättre!
        Ska även mäta linorna för att se hur nära jag ligger din mätning.
        Tack skall du ha!
        Hej igen Grudor; Ögleknuten går ju alltid att flytta fram och tillbaka och testa sig fram till bästa dragläget hos Mariestadspulkan. Dubbelvingen gjorde jag för drygt 15 år sedan i aluminiumplåt som är betydligt lättare att borra och fila i än vad det är i rostfri plåt. För nästan lika många år sedan konstruerade en av mina gamla fiskekompisar Palle Sandberg, Järfälla (mobil 070-5141564) rostfria specialkölar till både sina och mina egna Mariestadspulkor. Palles kölar sträcker grymt bra och har fått så bra rykte att de kopierarts av många. En sportfiskebutk söder om Stockholm, Regal Sportfiske säljer egna kölar som påminner starkt om Palles rostfria kölar.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Grudor; Det är jag som har ritat och testat fram den horisontella dubbelvingen under originalkölen på Mariestadspulkan. Med den får du större stabilitet och bättre drag på pulkan. Flyttar du bak knuten drar pulkan hårdare och flyttar du fram knuten kommer pulkan närmare båten.

Jag har med min specialköl testat mig fram till att om jag har 57 cm draglina sträcker pulkan bäst om det är 21 cm mellan främre hålet och linknuten samt 31 cm mellan knuten och bakre hålet.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com

Tjena Leffe

Körde även vi moddade mariestadare till en början, numera SME-pulkan... Vi trimmade den enligt ditt recept med T-kölen, dock ytterligare 10mm "vinge" runt om. Dragpunkten vi kom fram till fungerade klart bäst var då 70cm draglina fördelades 33 fram & 37 bak! Körde man 34 - 37 hasade pulkan märkbart i yttersväng, 34,5 - 37 var gränsfall (gick väl trögt/hårt), 33 - 37 var perfekt! Även 32 - 37 fungerar bra, glider fint sträcker dock ej fullt så hårt. Kör samma infästning nu på SME-pulkan, fungerar kanon. Rätt trimmad står sig Mariestadarna bra i konkurrensen... Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
            Tjena Leffe

Körde även vi moddade mariestadare till en början, numera SME-pulkan... Vi trimmade den enligt ditt recept med T-kölen, dock ytterligare 10mm "vinge" runt om. Dragpunkten vi kom fram till fungerade klart bäst var då 70cm draglina fördelades 33 fram & 37 bak! Körde man 34 - 37 hasade pulkan märkbart i yttersväng, 34,5 - 37 var gränsfall (gick väl trögt/hårt), 33 - 37 var perfekt! Även 32 - 37 fungerar bra, glider fint sträcker dock ej fullt så hårt. Kör samma infästning nu på SME-pulkan, fungerar kanon. Rätt trimmad står sig Mariestadarna bra i konkurrensen... Skitfiske!
            Tack David J; Ha ett bra 2008 du och Tapani med mycket sol, lite vind och inga fiskluktande fingrar!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            892 visningar
            0 gillar