Lite tips tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite tips tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite tips tack!

Hej alla glad!
    Då jag är en svetsare i världsklass så tänkte jag tillverka lite spöhållare i rostfritt till försäljning men nu behöver jag lite mått.
    1.hur långa ska dom vara?
    2. Hur stort behöver hålet vara(jag har ett mått på 35mm)
    3.Måste den vara konad högst upp?

Fixar allt innom rostfritt hör av er.......

Har just fixat en ruta med rostfri rör ram till min styrpullpet har även gjort en reling till en buster ochspöhållare mm.

Säg till vad ni behöver.
    Fixa en ritning så får ni ett prisförslag.
    Kan skicka via postförskott.

mvh Mr flint
    mvh Flint
    Senast ändrad av Flint; 2008-02-17, 10:21.

Trail and error

Kommentera

Hallå!
      Typ såhär kanske.
      Jag skulle föredra konade rör upptill i alla fall.

Jobbar du i icke rostfritt också, håller på och designar en "låda" till ugnen hemma och behöver någon som fixar lådan när min design är klar.
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

jag vill ha mått hur långa ska spöhållarna ska vara?
        och även inerdiameter (tror dom ska vara 35mm?)
        Ja jag svetsar i allt.......
        Och jag kan fixa lådan.
        Du jobbar på klockaffären på marieberg eller?
        Senast ändrad av Flint; 2008-02-14, 12:34.

Kommentera

Inte funderat på att göra en Djuprigg ? själv tänkt tänk och tänkt men lite osäker på hur starkt matrialet är..

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
            Inte funderat på att göra en Djuprigg ? själv tänkt tänk och tänkt men lite osäker på hur starkt matrialet är..
            Jag har gjort en, men den är väldigt stor o klumpig så jag har inte velat testa den än i min ockelbo b11 (340 cm) ,men den borde funka enligt tycker jag iaf.
            Det är ju ingen skönhet, men den lär ju fylla sin funktion när jag ska använda den iaf.
            Jag gjorde min i 3mm svartplåt så den borde ju hålla, men som sagt väldigt klumpig.
            I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
            Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Någon måste väl vet???????

Kommentera

Skulle nog gå på 40-45 mm i diameter och runt 400mm långa. Jag tycker oxåatt det bör vara konade fram.

Kommentera

blir det inte lite stort glapp med 40-45mm?
                  då ett trollingspö är ca 35 mm.
                  tack för svaret pierre....

Kommentera

Hej Flint
                    Låter intressant det där om ditt projekt att börja svetsa spöhållare.
                    Jag har kikat lite på mina spön (Shimano, Aftco/Lamiglas, Daiwa) och så här ligger det till:

Alla mina spön passar i 35 mm i.d. rör utom 2 som är på 36,5 mm i butten (vilka i.o.f. går att slipa ner). I.o.f. så kunde rörets i.d. vara på ca 37 mm utan att det skulle bli för glappt (beror på vad som är tillgängligt för dig). Linan i spänn (spöböj), eller full fart på båten (luftmotståndet) gör att spöna inte hoppar omkring i spöhållaren så det är nog ingen fara.

Ser man på max-längd/djup på röret (från övre kant på öppningen och ner till krysspinnen så varierar det ganska mycket vad det kan vara mellan olika spömärken.
                    Det som är dumt är om t.ex. ett spö har kort nedra handtag, då kommer inte spöt att vila på butten, men kommer att vila på rullen mot överkant på stålröret (om långt rör), inte speciellt bra. Därför får längden/avståndet mellan öpningen ner til krysspinnen inta vara större än att alla typer av spön kan vila på butten och inte på rullen.

Kortast handtag som jag har mätt upp är på ett Daiwa Heartland downriggerspö. Det mätte ca 285-300 mm från butt till rullstativet på rullen vilket praktiskt betyder att avståndet från ytterkanten av röret ner till krysspinnen måste vara kortare (misstänker mina Daiwa inte är dem enaste spön med ett kort nedre handtag)

Tror at 250-260max är det du skall satsa på, och hoppas att fler kan göra den mätkontrollen så du får data. Andra spöhållare jag tagit mått på ligger på runt 250-260 mm ner till krysspinnen.

Den koniska, avrundade ytterkanten förhindrar at spön nöts sönder under transport och/eller under belastning (=trolling) vilket betyder att du bör satsa på det. Dem som inte har det, har i stället en motsvarande konisk insats av typen plast eller neopren, vilket fördyrar konstrulktionen. Satsa på att göra röret koniskt, avrundat i övre ytterkant.

Ang. materialval så är det enaste som håller: syrafast (A4), i alla fall i marin/och i Östersjö-miljö, bara ett litet tips i all välmening. (elektropolering är ett plus)

Samma material i den fästplatta du svetsar fast på yttersidan av röret (om det blir en sådan konstrution) och det bör kunna vara möjligt för kunden att välja placering av den (alltså fästplattan för räcke-clipsen) annars kan placeringen på båten bli omöjlig.

hoppas detta hjälper dig att komma i gång

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    715 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    472 visningar
                    0 gillar