Trollingbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mogge Visa inlägg
    Har du dem på främre grabbräcket så är det mycket svårare och jobbigare att rigga ut, hämta spön vid hugg etc. Kräver nästan autopilot om du ska kunna fiska ensam i grov sjö och gå fram för att sätta spöna på plats. Är man alltid två så är det nog inga problem - men att släppa ratten och springa fram i fören vid hugg när man ligger i 10-12 m/sek mot- eller sidsjö är som att be om problem. Båten vänder VÄLDIGT snabbt och trasslet är oundvikligt.

Har du funderat på alternativet att montera hållarna för paravanspöna på pulpeten? Dvs framför rutan om du förstår hur jag menar. Att få plats med två x 3 st Berkley hållare där (på din andra bild) borde inte vara några problem. Visst skyms sikten lite men du kommer minimera risken att spöna hakar fast i paravanlinan som du får om du placerar dem på främre g-räcket... Du borde enkelt kunna lyfta ut och i spöna utan att lämna förarplatsen.
    Du har helt rätt, monterar dom på bakre g-räcket + två Berkley på pulpeten enbart för transport, vill inte störa sikten under fisket (ligger två i garaget å skrotar).

Kommentera

Vad gäller mastmontering så rekomenderar jag en offcenter montering så blir det lättare att komma förbi fförut vid landgång, det har ingen negativ effekt på fiskandet.
      Montera linhjulen till pulkorna på targan som Du bör sätta dit med spöhållare och antenner, då blir det enklare at hantera pulkorna speciellt i grov sjö.

För riggarna skulle jag göra en trollingbar att lägga på tvären över aktern och fästa ordentligt då det är stora krafter i faten när riggarna jobbar.

Transport hållare för pulkorna har jag ingen kollp på och spöhållarna bör sitta bakom midskepps för att vara lätta att nå.

Lycka till med byggandet

Kommentera

Till riggarna hade jag som Mogge kört pedistaler, dock med ett tvärsgående ~25mm RF-rör som sammanbindning, kanon att montera ~12st lätt bakåtvinklade kombinerade transport- riggspöhållare.

Rör/hållare för planerspöna skulle jag UTAN TVEKAN (ENDAST) sätta något bakåtvinklade uppe på vindrutans båge (8st), om möjligt dom två yttersta svagt utåtvinklade pga ev platsbrist.

Dom längsgående originalräckena skulle jag INTE använda som varesig placering av tranportrör- eller hållare för planerspöna. Kör du dom som transportrör kommer du vid utlägg garanterat svära till förbannelse över att dom där j----a spöna bara är i vägen, har du dom som hållare för planerspöna kan det lätt bli kritiskt vid håvning (såvida du inte river upp alla vid drill dvs?).

Nej, upp med planerspöna på bågen och låt dom under transport stå bak mellan riggarna, skulle inte rek någon att sätt planerspöna längs med (oavsett om de vinklas individuellt). Men men, bara ett tips... Lycka till!
        Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-25, 21:00.

Kommentera

tips

här är en sida som jag hoppas du kan ha nytta av. De hade iallafall jag när jag fixade lite med min båt.

Antingen om du är en duktig "fixare" själv eller så tror jag att du kan köpa av prylar här.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
            Rör/hållare för planerspöna skulle jag UTAN TVEKAN (ENDAST) sätta något bakåtvinklade uppe på vindrutans båge (8st), om möjligt dom två yttersta svagt utåtvinklade pga ev platsbrist.

Dom längsgående originalräckena skulle jag INTE använda som varesig placering av tranportrör- eller hållare för planerspöna. Kör du dom som transportrör kommer du vid utlägg garanterat svära till förbannelse över att dom där j----a spöna bara är i vägen, har du dom som hållare för planerspöna kan det lätt bli kritiskt vid håvning (såvida du inte river upp alla vid drill dvs?).

Nej, upp med planerspöna på bågen och låt dom under transport stå bak mellan riggarna, skulle inte rek någon att sätt planerspöna längs med (oavsett om de vinklas individuellt). Men men, bara ett tips... Lycka till!
            Det är en bra lösning att ha spöna på bågen över vindrutan när man fiskar - det håller jag med om. Men inte vid transport.

Jag har fiskat från ett gäng ekipage där man har spöhållarna på sidan men aldrig stört mig på det. Men det kanske inte är optimalt, det kan hag hålla med om, även om jag alltid försöker håva så långt akterut spm det bara går.

Ska man använda båten till annat fiske än trolling så kan givetvis spöhållare på grabbräckena på relingen uppfattas som att de är iväg.

Lycka till hur du än väljer att göra.
            www.morganlewin.se

Kommentera

Till riggarna hade jag som Mogge kört pedistaler, dock med ett tvärsgående ~25mm RF-rör som sammanbindning, kanon att montera ~12st lätt bakåtvinklade kombinerade transport- riggspöhållare.

Blir bara bättre å bättre det här, var precis och grejade med båten innan jag läste det här och provade och sätta mina nytillverkade hållare på bågen, passade perfekt 8st inga problem kan gå med 10st med. Enda problemet är när kapellet ska upp men det är ett annat bekymmer.
              Djupriggarna är redan monterade på aktern men vart mer intresserade och göra som du säger hmmm måste ut i verkstan å fixa fler spöhållare(tot 20st). Pedistaler???? Kommer bli den ultimata trollingbåten snart

Kommentera

Vinklar man spöna enligt främsta/yttersta något inåt, nästa lodrätt, nästa svagt utåt, nästa än mer utåt osv tycker heller inte jag det är ett helt förkastligt koncept (om än långt ifrån optimalt). Hm, ser inte ngt hinder för transportrör på bågen?

Hur går det förresten med din 575:a Mogge?, såg den på Källans. Jäkligt linjeskön båt, vi kikar (drömmer) lite på/om en likadan, dock ej i år. Exakt vikt torr båt???

Ska väl egentligen vara 27,1kg, 26,5kg var väl vad vågen x-antal tim morgonen efter visade...

Skitfiske!

Kommentera

Vinklar man spöna enligt främsta/yttersta något inåt, nästa lodrätt, nästa svagt utåt, nästa än mer utåt osv tycker heller inte jag det är ett helt förkastligt koncept (om än långt ifrån optimalt). Hm, ser inte ngt hinder för transportrör på bågen?

Hur går det förresten med din 575:a Mogge?, såg den på Källans. Jäkligt linjeskön båt, vi kikar (drömmer) lite på/om en likadan, dock ej i år. Exakt vikt torr båt???

Ska väl egentligen vara 27,1kg, 26,5kg var väl vad vågen x-antal tim morgonen efter visade...

Skitfiske!
                  Du har så rätt. Laxen vägde 27,1 på vågen på Konsum (?) i Nynäshamn men den var inte kalibrerad på drygt ett år - så för säkerhets skull vägdes den på Posten dagen efter till 26500 gram. Och nu hänger den på väggen här hemma... skinnmonterad och fin :-)

Jag är jäkligt nöjd med båten även om jag inte hunnit fiska från den ännu. Men provturerna tyder på ett trevligt skrov och mycket bra sjöegenskaper. I originalutförande är den inte den optimala trollingbåten pga tankens placering (sticker upp ca 20 cm över durken) men jag håller på och bygger om den för tillfället. Kika gärna på www.morganlewin.se och klicka vidare till bloggen så ser du mer av ombygnationen.

Den skall väga 700 kilo "ren" enligt alla papper.

Förlåt att tråden blev lite "off topic".

Enda anledningen till att jag är lite skeptisk mot att ha spöna på bågen över vindrutan vid transport är ett par incidenter med spöhållare som vikt ner sig... Det blir ju inte lika "stampigt" om man har dem längre akterut - exempelvis i motorbrunnen. Men att hållarna vikt ner sig kanske berott mer på den som monterat än på själva placeringen
                  www.morganlewin.se

Kommentera

Tack för alla tips nu ska jag sätta igång och börja montera allt och tillverka lite nya grejor, provar en ny tråd för transporthållare för pulkorna....

Tar gärna emot mer tips om bygge för trolling!!!!!

Kommentera

Här är en lösning för transporthållare i aktern om det är ont om plats, dvs sätt varannan "framåt", varannan "bakåt", ungefär som ett blixtlås.

Står kanske redan i tråden men försök att montera spöhållarna så att de är flyttbara/demonterbara - du kommer förmodligen att vilja flytta på nån av dem när du har provfiskat.

Edit: Jag hade mina 6+6 spöhållare för ytspön/transport på utsidan av relingen i höjd med styrpulpeten, på så sätt var de inte i vägen för kapell eller passage till fören. Ska kolla om jag har nån bild.

Edit2: Under "magics bilder" till vänster finns en bild på en Silver Eagle, där kan man med lite god vilja se sidospöhållarnas placering på utsida reling.
                      Bifogade filer
                      Senast ändrad av magic; 2008-02-26, 08:36.
                      /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      256 visningar
                      0 gillar