Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har kollat lite utifrån sjöegenskaper och plånbok. Har blivit ganska inne på Uttern 510 HT som diskuterats i en annan tråd här nyligen. Tycker skrovet ser helt ok ut, med tanke på att det finns hyffsat gott om dom och dom går att få för en vettig slant. Ser ut som om Uttern 5000 HT och 510 HT har samma eller åtminstone väldigt lika skrov. Det är ju mycket som ska handlas. Vettig motor, 70 eller 80 km/h trailer, mast, pulkor, djuprigg, ekolod/gps och eventuellt autopilot. Ska man komma igång verkar det synd att lägga tokmycket stålar på själva båten. Tror jag skulle kunna bli nöjd med en Uttern 510 HT. Vad tror ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Har kollat lite utifrån sjöegenskaper och plånbok. Har blivit ganska inne på Uttern 510 HT som diskuterats i en annan tråd här nyligen. Tycker skrovet ser helt ok ut, med tanke på att det finns hyffsat gott om dom och dom går att få för en vettig slant. Ser ut som om Uttern 5000 HT och 510 HT har samma eller åtminstone väldigt lika skrov. Det är ju mycket som ska handlas. Vettig motor, 70 eller 80 km/h trailer, mast, pulkor, djuprigg, ekolod/gps och eventuellt autopilot. Ska man komma igång verkar det synd att lägga tokmycket stålar på själva båten. Tror jag skulle kunna bli nöjd med en Uttern 510 HT. Vad tror ni?

Vill inte vara elak men jag tycker Du har en helt galen prioritering i detta då Du överhuvudtaget funderar på att snåla på båt/motor till förmån för kringprylar det är det största misstag Du kan göra och kommer att få ångra Dig rejält när grundplattformen för Ditt fiskande ger upp och det gör den alltid vid sämsta tänkbara tillfälle, tro mig !!!

Så här skulle min lista se ut för att komma igång med trolling och det gjorde den även när jag började med detta!!

Prio 1: Båt/motor/trailer som är bra nog att hänga med i flera år gärna mer än 5 år utan några nämnvärda åtgärder.

Prio 2: Spön/rullar finns oftast på Blocket för rimliga pengar och sen 10-15 beten av lämplig modell, ett gäng blandade blysänken.

Prio 3: Ekolod, GPS är ett bekvämt hjälpmedel men absolut inget man inte kan vara utan, vill Du så börja med en handhållen och papperskorten det räcker mycket längre än vad många tror, framöver kan Du kompletera med en GPS plotter för bekvämlighetens skull.

Prio 4: Paravaner för sido och djup det funkar i dem flesta fall bra, vill Du så skaffa isf djupriggar som är klart mera användbara än mast och pulkor det kan Du kompletera med framöver.

Autopilot är överkurs i början Du ska lära Dig att styra manuellt så att Du kan göra det minst lika bra som en autostyrning, och det tar några säsonger att få in styryekniken för effektiv trolling.
      Lägg dem pengarna på en bättre båt och motor istället.

Då Du mest ska köra på sjöar om än ganska stora vissa av dem så räcker kanske en 510 men Du vinner på att gå upp lite och den ska som sagt hänga med ett tag framöver!!

Har Du inte minst Förarbevis idag så skaffa det då får Du både högre säkerhet ombord och lägre försäkringspremie!!

My 2 Cent

Kommentera

Hej !

Jag har haft en Uttern 510 favorit, en styrpulpetare med samma mått som 510 HT (det gick att köpa HT´n som tillbehör förr och montera själv, alla mått ytterskrov som innanskrov var samma).
        Min 510 var byggd för kort rigg så jag fick höja akterspegeln när jag monterade på en 50 hp 4-stonk.

510án fiskade bra men det är absolut ingen "åka fort i grov sjö"-båt.
        Uttern bytte senare ut 510 mot 520 som är ett mkt bättre skrov, dessutom är HT´n försedd med lucka fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
          Jag har själv letat just vad du är ute efter typ HT båt runt 5-5.20m i ett helt år nu. Problemet är att alla har en 2-takt motor, och köpa båt med 2-takt för en 50.000 och sedan bli tvungen att köpa en ny 4-takt för 60.00-70.00 ja då är man uppe i en 120.000 helt plötsligt.

Kommentera

[QUOTE=Rospigg;350622]Vill inte vara elak men jag tycker Du har en helt galen prioritering i detta då Du överhuvudtaget funderar på att snåla på båt/motor till förmån för kringprylar det är det största misstag Du kan göra och kommer att få ångra Dig rejält när grundplattformen för Ditt fiskande ger upp och det gör den alltid vid sämsta tänkbara tillfälle, tro mig !!!

Så här skulle min lista se ut för att komma igång med trolling och det gjorde den även när jag började med detta!!

Prio 1: Båt/motor/trailer som är bra nog att hänga med i flera år gärna mer än 5 år utan några nämnvärda åtgärder.

Prio 2: Spön/rullar finns oftast på Blocket för rimliga pengar och sen 10-15 beten av lämplig modell, ett gäng blandade blysänken.

Prio 3: Ekolod, GPS är ett bekvämt hjälpmedel men absolut inget man inte kan vara utan, vill Du så börja med en handhållen och papperskorten det räcker mycket längre än vad många tror, framöver kan Du kompletera med en GPS plotter för bekvämlighetens skull.

Prio 4: Paravaner för sido och djup det funkar i dem flesta fall bra, vill Du så skaffa isf djupriggar som är klart mera användbara än mast och pulkor det kan Du kompletera med framöver.

Autopilot är överkurs i början Du ska lära Dig att styra manuellt så att Du kan göra det minst lika bra som en autostyrning, och det tar några säsonger att få in styryekniken för effektiv trolling.
            Lägg dem pengarna på en bättre båt och motor istället.

Då Du mest ska köra på sjöar om än ganska stora vissa av dem så räcker kanske en 510 men Du vinner på att gå upp lite och den ska som sagt hänga med ett tag framöver!!

Har Du inte minst Förarbevis idag så skaffa det då får Du både högre säkerhet ombord och lägre försäkringspremie!!

My 2 Cent[/QUOTE

Sakta i backarna. En begnad HT-båt i schysst skick är på INTET SÄTT en dålig investering, formodligen det motsatta! En trollingbåt är (bör iaf vara) en ren och skär fiskemaskin/plattform dvs en bruksbåt, något som definitivt inte behöver kosta multum. Då fiskeformen som regel sker på stora öppna vatten är dock MOTORN av högsta vikt och bör därmed vara av NYARE mod och fungera mer eller mindre oklanderligt. Att utrustningen fungerar tillfredställande är även det klart önskvärt. Kombinationen äldre/billigare båt + ny/fräsch maskin är ingen felprioritering, att HT:n som mod passar riktigt bra för trolling är sedan länge konstaterat. Duktiga trollare som kör/kört enligt ovanstående koncept är många, ~5,2m räcker gott. Lugn Nils-Jonas din HT finns därute!

Igen, längden är av mindre betydelse, begränsningarna sitter i ditt eget...

Lycka till!
            Senast ändrad av DavidJ; 2008-03-26, 20:35.

Kommentera

Sakta i backarna. En begnad HT-båt i schysst skick är på INTET SÄTT en dålig investering, formodligen det motsatta! En trollingbåt är (bör iaf vara) en ren och skär fiskemaskin/plattform dvs en bruksbåt, något som definitivt inte behöver kosta multum. Då fiskeformen som regel sker på stora öppna vatten är dock MOTORN av högsta vikt och bör därmed vara av NYARE mod och fungera mer eller mindre oklanderligt. Att utrustningen fungerar tillfredställande är även det klart önskvärt. Kombinationen äldre/billigare båt + ny/fräsch maskin är ingen felprioritering, att HT:n som mod passar riktigt bra för trolling är sedan länge konstaterat. Duktiga trollare som kör/kört enligt ovanstående koncept är många, ~5,2m räcker gott. Lugn Nils-Jonas din HT finns därute!

Igen, längden är av mindre betydelse, begränsningarna sitter i ditt eget...

Lycka till![/QUOTE]

Ojdå trampade visst på en öm tå här

Jag har inte påstått att en beg HT är ett dåligt val jag sa bara att man inte ska snåla på kvaliten på den och motorn, så om valet står mellan en något mindre frisk båt med fräsch motor och mera kringprylar eller en friskare båt med fräsch motor så är valet för mig givet, den friskare båten och skippa onödiga prylar det kan man skaffa under resans gång då vet man oftast vad man vill ha med.

Motorn är ju som Du säger en ytterst viktig del och inget knussel med den minsta tveksamhet så leta vidare, sen om det är lite skönhetsfel i plasten på båten eller färgen bleknat lite saknar betydelse det är som sagt ett verktyg som slits hårt, läs det mycket bra reportaget om sportfiskebåtar i senaste FFA (kom idag), måste säga att Lars Sköld slog huvudet på spiken i sin komentar om vilka krav en sportfiskare har på sin båt och hur vi behandlar våra båtar

Men så är han ju en av få båtbyggare som bygger specialanpasssade sportfiskebåtar i det här landet också

Kommentera

Vi har hyrt en rana 17 och 19 nåra gånger i Norge, den har kännts lite stampig men ändå väldigt sjövärdig (i mina ögon). Har sett att det då å då ligger ute rana ht till rätt humana priser på blocket, kanske kan va nåt att titta på?
                När drar vi?

Kommentera

Rospigg: Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg framstod som "skarpt", prioriteringar är givetvis högst personliga. Faktum kvarstår dock att man i en gammal kanstött HT med väl fungerande riggar/planers, spön/rullar av gedigen kvalitet, informativ plotter/lod osv, fångar AVSEVÄRT mer fisk än från en stor, ny, välpolerad WA med bristfällig utrustning...

Lycka till Nils-Jonas!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                    Rospigg: Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg framstod som "skarpt", prioriteringar är givetvis högst personliga. Faktum kvarstår dock att man i en gammal kanstött HT med väl fungerande riggar/planers, spön/rullar av gedigen kvalitet, informativ plotter/lod osv, fångar AVSEVÄRT mer fisk än från en stor, ny, välpolerad WA med bristfällig utrustning...

Lycka till Nils-Jonas!
                    Inga problem med det

Det är helt OK med beg båtar min Rival hade 8 års trollingfiske med förra ägaren när jag köpte den och då var den fullt utrustad men allt var beg av riggar/pulkor/mast/elektronik mm och inte helt fri från skönhetsfel men i bra bruksskick och motorn var i prima skick, småbåtarna är en Buster från -86 med en motorr från -78 och en Linder 355 från -97 med en beg snurra från -00 så jag förordar inte nya båtar då hela min "armada" är av äldre årgång men väl fungerande, så jag är med Dig helt i Ditt tänk

Vad jag menar och tycker är viktigt är kvaliten på dem betydelsefulla delarna som har med sjösäkerhet och sjövärdighet att göra, som frisk plast i skrovet, ingen ruttnad plyfa i akterspegeln, inga lagningar under vattenlinjen efter grundkörningar, sjyssta genomföringar i skrov, bra utfört elarbete, bra instalationer av bränsle och batterier mm.
                    Självklart ska motorn vara i prima skick annars är paketet ointressant.

Sen är det skräp samma om inte gelcoten blänker

Det är just såna saker som är svåra att se och känna till för en ovan båtköpare så därför vill jag tala om det tydligt så slipper frågeställaren göra onödiga misstag!!

Visst hjälper bra utrustning till att öka fångsterna men man behöver inte ha allt från början, det är ju en del av tjusningen att skaffa nya prylar vartefter, det finns inte en sportfiskare som inte är mer eller mindre prylgalning så det är ingen fara att dem inte kommer att köpa nya prylar

Kommentera

Måste säga att mycket vettigt och matnyttigt kommer fram här även om meningarna går isär. Själv har jag alltid haft noll intresse för båtar och kunskaperna är därefter. Har alltid fiskat från små skräpbåtar med en liten 2-hästare som jag har haft i 15 år. Har istället lagt pengarna på beten, rullar, spön, gamma-krokar och bensin till att kunna åka dit jag vill fiska. Båt på ca 3 meter har jag haft på biltaket. Från den får jag ut 4 spön med paravaner och ett i propellervattnet, så visst går det att få fisk ändå.

Efter ett par turer på Vättern med en polare som har en Ryds camping har jag insett fördelarna med en större båt och djupriggar. Har mest fiskat mindre sjöar förut, men längtan till framförallt V-sjöarna är väl det som fått mig att vilja köpa båt.

Sen har vi så olika referensramar. En ht runt 5 meter med 50 hk fyrtaktare är en jätteinvestering och väldigt mycket pengar för min del. Jag har tidigare bara köpt biltaksbåtar för några tusenlappar.

Poängen med autopilot va mest för att kunna trolla ensam och slippa vara beroende av att vara 2 i båten, men du har nog rätt i att det är viktigare att lära sig att köra själv först.

Sen nämnde du nåt om förarbevis. Har hört talas om det. Hur lång ska båten vara för att det ska krävas?

Många av mina fiskekompisar hemma i Dalarna håller på med trolling. En av dom har köpt en riktigt stor och dyr båt, men dom andra harvar runt med 5 meters ht-båtar och 50-hästars fyrtaktare. Och visst fasen tar dom mycket fin fisk och har jävligt kul.

Den första som började med trolling i min bekanntskapskrets är en gammal klasskompis sen skolan. Han hade en gammal Ockelbo-ht 15 med enkelskrov, och en Yama 20 hästare 2-takt i många säsonger innan han kunde byta upp sig. och visst fan va det otroligt roligt att kunna följa med honom ut och trolla efter insjööring och gädda även om den båten aldrig tog sig ut på V-sjöarna.

Uttern 510 HT får jag lägga ner. Ringde en trollinggalen polare igår och han berättade att den har kortrigg som är relativt bökig att bygga om, så då kan man inte hänga på en schysstare motor...

Sen kan jag tycka att pulkor och mast är jätteviktigt. Främst för att kunna byta beten ofta och smidigt. Tycker också att det är viktigt att ha mycket beten. Har jag helt missat poängen? Tänkte att trollingens effektivitet låg just i att kunna fiska så många olika beten på så många olika djup som möjligt. Om man alltid visste va som gällde för dagen skulle det ju räcka att köra ett spö bakom båten, eller?

PS: Elak tycker jag definitivt inte att nån är. Jag sitter ju här och ställer frågor för att jag har dåliga kunskaper om båtar och vill lära mig mer. Tycker det är jätteschysst att ni delar med er av era erfarenheter.

Men nu ska jag packa ihop och sätta mig i bilen. Om 24 timmar går startskottet i Mörrum. Blir det hälften så kul som förra året är jag supernöjd :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      892 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman