Erfarenhet av Buster L som trollingbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av Buster L som trollingbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kanske är jag som är lite väl snabb å dra slutsatser, men de ser i alla fall låga ut

Kommentera

Ursprungligen postat av RM Visa inlägg
      Är inte hela dykandet lite busters kännetecken? Förarna(?) är väll inte speciellt höga på någon av deras båtar. Polaren har en gammal xxl, gick det lite sjö och någon stod fram i den så rann det in en å annan våg. Jag skulle nog vara lite skeptisk till att köra en L som trollingbåt, en större kanske. Men för priset av en Buster L kan du i mina ögon få en betydligt sjödugligare, och bättre båt.
      Hej RM; Jag har själv ägt och kört ett antal Buster och Silver aluminiumbåtar genom åren. Buster Magnumen kan också doppa den trubbiga, avhuggna fören och ta in lite sjö när man kör i motsjö och någon tung klump som jag står längst fram i båten och vevar in pulkorna. Då får man ta några steg akterut och be styrman om lite "mera gas". Fördelen med senare års Buster-båtar som Magnum och XXL plus Silver Eagle, Shark och Hawk är att de har en fungerande självläns. Vattnet rinner ut när man gasar på lite!
      Save the Big Ones for me!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Körde en RS i 14 år innan jag köpte denna olycksaliga L och RS.en gick visserligen lite blött i hård sjö men uppvisade aldrig såna tendenser som att dyka rakt igenom en våg, detta trots att den kördes både ofta och långt i betydligt hårdare väder än det som dänkte L.en, så det håller jag inte med om iaf inte vad gäller RS.
        Hej Rospigg; Just Buster RS hade förr en sympatisk förmåga att hålla nosen ovanför vattenytan. I sin storleksklass hittar den få verkliga konkurrenter!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Rospigg; Just Buster RS hade förr en sympatisk förmåga att hålla nosen ovanför vattenytan. I sin storleksklass hittar den få verkliga konkurrenter!
          Old Firehand
          www.trumman.com
          Jepp det är den utan konkurrens mest alrounda båt jag haft under alla år, den har funkat som fiskeracer i både närområde och vid korsandet av Öregrundsgrepen S. Gävlebukten för att nästa dag klara tuga godstransporter ut till ön vet inte hur många ton gods jag fraktat med den under dem åren men många är det och aldrig att den svek trots många gånger tuff behandling med isbrytning och strandningar vid lastning/lossning av gods

Saknar veerkligen den båten, har idag lillasyster Sun Buster R av samma årgång men lite mindre men även den en pålitlig kamrat för en öbo och den får också visa vad den går för och hittils har den inte svikit

Däremot L och XL är svåra med dykandet och tar ofta vatten över fördäck har däremot inte kört XXL men Magnum vet jag att den sköter sig så som Du beskriver men det kan man ju leva med!

Skulle jag köpa nytt i den storleksklassen idag och alu så blev det en Silver Hawk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            ...Fördelen med senare års Buster-båtar som Magnum och XXL plus Silver Eagle, Shark och Hawk är att de har en fungerande självläns. Vattnet rinner ut när man gasar på lite!
            Old Firehand
            www.trumman.com
            Lite offtopic men själv köpte jag en Silver Shark 580cc i höstas och det krävs bevisligen (har testats ) 4 fullvuxna karlar tätt packade i aktern innan självlänsen börjar ta in vatten "bakvägen". Nu har vi förvisso modellen utan aktersoffa och en finsk modell med lilla tanken på 110l. Jag och farsan var ute o trollade utanför Hammarö för ett par veckor sedan och det låg på 8-9m/s sydväst så vi tvekade innan vi gav oss ut men prognosen såg bra ut och det blev fint framåt kvällen. Men det blåste rejält ett tag och var uppe i 14m/s som mest och vid ett tillfälle så satt farsan på framdäcket coh knöt lite tackel när vi träffade på 3 jättevågor och båten lyckades inte gå över dom så överdelen på vågorna slog in i båten. Gissningvis kanske det rörde sig om 30-50l vatten totalt men det rinner ju ut lika fort som det kommer in så man blir ju inte orolig. Iallafall så tycker jag att detta är en självklarhet på en öppen trollingbåt.
            Bifogar en liten stämningsbild från den dagen. Vi körde löja...
            Bifogade filer
            //Kenth W

Kommentera

Ursprungligen postat av Kunta Visa inlägg
              Lite offtopic men själv köpte jag en Silver Shark 580cc i höstas och det krävs bevisligen (har testats ) 4 fullvuxna karlar tätt packade i aktern innan självlänsen börjar ta in vatten "bakvägen". Nu har vi förvisso modellen utan aktersoffa och en finsk modell med lilla tanken på 110l. Jag och farsan var ute o trollade utanför Hammarö för ett par veckor sedan och det låg på 8-9m/s sydväst så vi tvekade innan vi gav oss ut men prognosen såg bra ut och det blev fint framåt kvällen. Men det blåste rejält ett tag och var uppe i 14m/s som mest och vid ett tillfälle så satt farsan på framdäcket coh knöt lite tackel när vi träffade på 3 jättevågor och båten lyckades inte gå över dom så överdelen på vågorna slog in i båten. Gissningvis kanske det rörde sig om 30-50l vatten totalt men det rinner ju ut lika fort som det kommer in så man blir ju inte orolig. Iallafall så tycker jag att detta är en självklarhet på en öppen trollingbåt.
              Bifogar en liten stämningsbild från den dagen. Vi körde löja...
              Hej Kunta; När sydvästan ligger på med 9-14 m/sek rakt in mot Prickgrund, Hönan och Härögrunden öster om Hammarö då gäller det att sitta i en sjösäker båt i klass med Silver Shark. Det var nog i slutet av 1980-talet jag fiskade där tillsammans med Göran Lundqvist (Sportfiskebåten, Karlstad) och Folke Johansson (Husbergs Eftr., Uppsala). Några laxar och öringar fick vi på den tiden också, men snittvikten var ungefär hälften mot vad man läser om idag. Det är väl skönt att få skölja den vita durken i båten ren från slem och fiskblod?
              Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
              8 svar
              715 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg dhaglund  
              Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
              8 svar
              471 visningar
              0 gillar