Gjutning av rigg-lod, det funkade, hehehe! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjutning av rigg-lod, det funkade, hehehe!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gjutning av rigg-lod, det funkade, hehehe!

Har just nu blivit färdig med att gjuta mina två första rigglod. Två 6 kg´s för normal trolling.

Det var inte lätt, men jag hade bestämt mig från början: att gjuta egna modeller. Dessutom så har kostnaden för dem två loden landat på ca 1000:-/st just nu.

Blir väll samma pris med frakter om man skall köpa kommersiellt tillverkade lod.
    Skall gjuta fler lod. Har mallar för både 4,5 + 6 och 8 kg´s lod. När jag har gjutit upp ett par av varje har kostnaden för loden kommit ner i ca 333:-/st

Sen skall kamraten ha två eller 4 lod och då är vi nere i 200:-/st, med frakter hehehe.

Tänkte visa lite bilder på hur det hela gick till. Det startade med den här fina länken som jag av en händelse "snubblade" över:
    http://www.foundry101.com/

Där beskrives det mesta som har med metallgjutning att göra (för "hem-fixaren")

Så här blev de två första 6 kg´s loden:

Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kanoners dem ser ju lika fina ut som köpes, kul att det funkade med GDS projektet, ser fram emot omdömme efter första turerna då det visar sig fullt ut hur dem funkar.

Bara klä dem med alu folie och klarlacka så ser dem ut som dem "lyxlod" som WW säljer för skamlösa pengar

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Kanoners dem ser ju lika fina ut som köpes, kul att det funkade med GDS projektet, ser fram emot omdömme efter första turerna då det visar sig fullt ut hur dem funkar.

Bara klä dem med alu folie och klarlacka så ser dem ut som dem "lyxlod" som WW säljer för skamlösa pengar
      Hehehe, ja det var nog Wildwaters-sharklod som var ett av förebilderna till dem här loden.
      Tyckte dem flesta "standard-lod" var lite för långa. Jag önskade lite mer kompakta lod och de här loden är de första som skall provas ut.

Ursprungligen postat av Jonas 37
      Dom ser helt ok ut.Är bly dyrt i Norge?
      Inte en aning...........får bly gratis. Från en skjutbana i närheten. Har också bly från gamla överföringskablar-mantelbly. Ser ut som att det finns gratis bly lite var stans här, konstigt nog? Sen finns det bly på bilverkstan också, gamla hjulbalansvikter. Köpa bly tror jag inte är lönsamt om det är avstånd då frakten kostar massor av kronor (bly är ju tungt, hehehe).
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

I dag gjöt jag två 8 kg´s lod. Blev helt perfekta. Men fasen, dem är skittunga att bära med sig, phu!

I morgon blir det 4,5 kg´s loden som står på tur. Då är man nere i ca 340 kr/st för loden. Inte direkt nått överpris måste jag säga.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          I dag gjöt jag två 8 kg´s lod. Blev helt perfekta. Men fasen, dem är skittunga att bära med sig, phu!

I morgon blir det 4,5 kg´s loden som står på tur. Då är man nere i ca 340 kr/st för loden. Inte direkt nått överpris måste jag säga.
          Jag gillar den prisutvecklingen så när Du gjutit något tiotal lod till så kan jag beställa ett par 6ks.s som reservare borde inte kosta mera än 150kr om takten håller i sig

Kommentera

SNYGGT
            Jag skrev ju att det inte var svårt. Använde du sand? Isof vilken? Ytan på dina lod slår mina med hästlängder.
            Lite spännande att hantera 8kg smält bly??

Kommentera

Hantera 8 kg smält bly, nä-nä det är snakk om minst 11 kg kanske upp mot 12kg smält bly. Det är för att det skall bli tillräckligt i inlopps-kanalen + i "skvaller-hålet".
              Inte nått kul om man får 11-12kg smält bly över sig,,,,,,
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Själva formen (ramen) är gjord av trä. Själva gjutformen invändigt är gjord av "rödsand", en sorts gjutsand som gjuterier använder. Tyvärr så kan formen bara användas 1-2 ggr sen är den förstörd (själva sandfiguren altså) och man måste göra en ny. Skall skaffa ett annat material och då skall en form hålla i lång tid.

Här är några bilder som visar hur jag har gjort:

Här är själva mallarna/pluggarna til formarna:

Så här ser en färdiggjord form ut:

2 formar apterade klara för gjutning:

12 kg bly har smält, klart för gjutning:

Rå-stöpet klart för putsning

Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

En kamrat har fått 2 lod på 6 kg. Han kontrollvägde dem på en butiksvåg och
                  den visade på 6,4 kg. Inte så dåligt träffat på vikten.

Så här ser dem färdiga loden ut, från V: 4,5 kg, 6 kg och till H: 8 kg.

Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Jag gillar den prisutvecklingen så när Du gjutit något tiotal lod till så kan jag beställa ett par 6ks.s som reservare borde inte kosta mera än 150kr om takten håller i sig
                    Vi har gjutit 9 lod, skall gjuta ett sista 4,5 kg´s lod och då är jag nere i 200kr/st
                    men det är en fruktansvärd frakt till Sverige, hehehe

Sämt å sido. Vi får se vad som händer.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    720 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    473 visningar
                    0 gillar