spöhållare till räcke - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spöhållare till räcke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spöhållare till räcke

hej, ny på de hela med trolling och sånt. Söker iaf billiga spöhållare till relingsräcke som ska gå och ta av. kommer inte användas mycket men man vill ändå ha dem för säkerhets skull. nån som har nått tips dör de enda jag hittar e normark deluxe o dom e inte precis billiga =)

tar gärna emot tips o trix på hur man kan pimpa upp en buster rs samtidigt

mvh Hans

Finns spöhållare som heter danica(stavning), brukar ligga på hundringen.. o de e enligt mig absolut värda sitt pris.. kolla fishit eller berras, har för mig att de brukar finnas där..
    Edit:sök på fishit.se på spöhållare, då får du fram dem, 3st kostar 258 kr..
    Senast ändrad av PudDphantom; 2008-05-14, 19:35.
    I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

som sagt inte så haj på d, men vilket fäste använder man då till att sätta på relingräcke?

Kommentera

tjena jag har en Buster L .. köpte precis spöhållare till min båt från USA , Cabelas.com det e halva priset mot swedala..men tänk på Tull och Moms.
        Jag fick betala ca 500 sek extra när jag hämtade sakerna .
        det här beställde jag .http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...300&id=0012292
        tyvär fick jag borra om alla hållare för jag hade fel reling .så tänk på att dom kör TUM.. lycka till jani

Kommentera

Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
          hej, ny på de hela med trolling och sånt. Söker iaf billiga spöhållare till relingsräcke som ska gå och ta av. kommer inte användas mycket men man vill ändå ha dem för säkerhets skull. nån som har nått tips dör de enda jag hittar e normark deluxe o dom e inte precis billiga =)

tar gärna emot tips o trix på hur man kan pimpa upp en buster rs samtidigt

mvh Hans
          Ska Du bara köra lite så funkar dem nämda Danica 3 pack och dem levereras vad jag förstått med ett kombi fäste som funkar som klämfäste för 25mm rör men som också går att skruva men det är mindre bra när Du har räcken, när Du tar bort själva hållaren så blir bara klämfästet kvar på räcket, har haft såna fast föregångaren till Normark i många år nu och funkar fint som både transporthållare och vid fiske.

Bra båt Du valt, körde en RS i 14 år och saknar den väldigt då det är en kanonbra alroundbåt.

Tips på att "pimpa" den är att ta bort mitttoften om Du inte gjort det redan det ger klart bättre durkyta att röra sig på och har inga negativa effekter på stabiliteten som vissa påstår.

Skaffa en elsnurra helst förmonterad men akter funkar också beror på vilken budget Du har men en elsnurra är alltid användbar vid fiske för korta förflyttningar och att smyga in i vikarna, kör Du på aktermonterad så välj Minn Kota 36 annars minsta Minn Kota frontmonterade.

Elektronik är alltid bra och nyttigt så plocka i sånt ekolod och GPS plotter eller ett kombi, men montera samtidigt ett extra batteri så att Du har ett endast för motorstart och så kör förbrukarna på det andra. Glöm inte separationen och laddningsrelät så att båda får laddning vid körning av motorn men bara förbrukarbatteriet dras ur när motorn är avslagen!!

Kompletera den manuella länspumpen med en elektrisk med nivåbrytare och god kapacitet min 30 l/min helst 50 l/min en ovärderlig investering när det blir överbrytande sjö i hårt väder och om båten ligger ensam vid regn men mest för över sköljningar.

Sittställningen är ryggknäckande vid långa transporter (mer än 30 min enkel resa till första fiskestället i marschfart ca 25 knop) framförallt i hårt väder så skaffa demonterbara snurrstolar jag hade Fish On i min och dem var bra men enkla och vädertåliga, men skonade ändå ryggen vid långkörningarna.

Det var lite tips, lycka till med fiskeracern

Kommentera

tackar för tipsen, får se om de blir de där fishit hållarna. Är ute efter "2 delade" så att ena biten kan sitta kvar och man bara kan knäppa på hållarna. Dock så vill ja att där ska va så lite kvar som möjligt när de inte är monterade eftersom de oftast inte kommer användas...

De där med batterierna fatta ja inte riktigt men får visa dit svar för nån som förstår, 2 batterier ska inskaffas iaf.

Har redan en minn kota 40 som ja tänkte använda. Funderar även på att skaffa nån gammal besinare som trollingmotor till gösfiske bla. men vet inte om de behövs...

Kommentera

tackar för tipsen, får se om de blir de där fishit hållarna. Är ute efter "2 delade" så att ena biten kan sitta kvar och man bara kan knäppa på hållarna. Dock så vill ja att där ska va så lite kvar som möjligt när de inte är monterade eftersom de oftast inte kommer användas...

De där med batterierna fatta ja inte riktigt men får visa dit svar för nån som förstår, 2 batterier ska inskaffas iaf.

Har redan en minn kota 40 som ja tänkte använda. Funderar även på att skaffa nån gammal besinare som trollingmotor till gösfiske bla. men vet inte om de behövs...
              Vad jag menade var att Du har två batterier, 1.an är endast till motorstart inget annat kopplat till det och 2.an för förbrukarna, dessa är paralellkopplade men mellan dem sätter Du ett automatiskt laddningsrelä så att när huvudmotorn är igång så laddas båda batterierna, men när den är avstängd som vid fiske så kopplas 1.an bort och Du kan aldrig hamna i det läget att Du inte har startström till motorn!

Vad har Du för motor på den?

En MK 40.a blir ju lysande bara att köra på med den även vid trollingen då för göstrolling är väl fråga om låga farter om jag fattat rätt och då bör elsnurran räcka ganska bra då Du med en starkarre variant kan köra på lägre effektlägen och då drar den mindre

Bra batteri till detta är Tudor Nautica 80Ah funkar fint som både start och för elsnurran.

Kommentera

okej då förstår ja mer, ang båten så sitter de en johnson 50hk på den. Har inte köpt den än men ska kolla på den i dagarna, antar ja kommer köpaden om det inte är hål i den =)

Kommentera

Down East, helt klart bäst, de håller alltså hur länge som helst och har en smidig och snabb releasefunktion:

"Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Kommentera

okej då förstår ja mer, ang båten så sitter de en johnson 50hk på den. Har inte köpt den än men ska kolla på den i dagarna, antar ja kommer köpaden om det inte är hål i den =)
                    Ok då kan jag tipsa om några saker Duska kolla INNAN köpet:
                    1. Kolla om båten varit bottenmålad har den det så kolla att det INTE är med kopparbaserad färg för det fräter sönder nitarna i och orsakar läckage, det syns på nitarna som ett ytlager av vitt mjöl då är det varningsflagg!

2. Kolla elsystemet noga, vissa alu bbåts ägare gör det enkelt för sig och jordar olika förbrukare direkt i skrovet vilket funkar ur förbrukaren s synvinkell men skapoar galvaniska strömmar som över tid äter upp alut i skrovet, alla el ska vara dragen med dubbla ledningar hela vägen.

3. Gör ett kompprov på motorn är det dåligt skippa den och fråga även när dem öppnade växelhuset senast för impellerbyte, kan dem inte svara på det eller inte minns så är det stor risk att skarven mellan rigg och växelhus har ärgat ihop och att det går sönder när Du måste öppna någon gång framöver. Gamla "jänkarspisar" är extra svåra på det och Johnson/Evinrude har lite taskigt gods i impellerhuset så när det går hål så är det ajöss med snurran men tills dess går dem oftast mycket bra.

Kan säga det ärligt då min Johnson 35 hk från -78 och för övrigt sitter på en Sun Buster R går som ett urverk ännu

Klarar ditt tilltänkta objekt dem kollarna så är det ett bra köp och 50 hk 2 Takt på en RS ger bra fart

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    731 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    248 visningar
                    0 gillar