Kan man använda haspelrulle till trollingspön eller det går bara med multirulle??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfråga
Collapse
X
-
Klart det funkar med haspel till enklare trolling men funkar dåligt vid vanlig trolling med flera spön. Lätt att man får trassel då haspel har en tendens att tvinna linor nått så jä....
och då får man annat att göra än att trolla efter fisk, hehehe. 
Kommer speciellt i håg en gång på Mälaren. Kamraten Kurre och jag "trollade" med åror (alltså dragrodd). det blåste nåt fördjäkligt men ut skulle vi. I kanten av Lambarfjärden, mot Lovösidan fick vi nått som vi trodda var bottennapp. Vi blev tvugna att vÆnda lite på båten før att greja det hela. Självklart trasslade alla linor in sig i varandra (3 spön med nya linor) Vi fick upp "bottennappet" och dom andra dragen. Det var bara att ro i land för att trassla upp det stora kråkboet av 3 linor och 3 wobblers.
Efter ca 2 tim lyckades vi rädda alla linor och då jag gjorde rent den stora och nyköpta "bottennapps-Cisco-Cidden" från vattenväxter rev jag sönder fingrarna på vänster hand. I wobblern satt ett helt nytt garnityr gäddtänder på utsidan av wobblerns kropp. Bottentappet hade förvisso inte varit ett bottennap men en "grisgädda" Efter att ha mätt avståndet mellan huggtänderna som satt i wobblern så har jag i eftertid kunnat konstatera att gäddan måste ha vägt mellan 11-12 kg. Surt va?
Nä, satsa på multirullar redan från början.
Det är mitt lilla tips här i alla fall
Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
-
Är inget proffs på något vis men har trollat i många år, dock utan planermast hittills.
Jag körde i många år med grövre haspelspön, tyckte det funkade bra för lättare trolling med några spön (2-4st).
På senare år kör jag dock med multirulle med räkneverk av några anledningar.
- Lättare att lägga ut flera spön samtidigt (man kan släppa spöt medan linan rullar ut och ta nästa under tiden).
- Lättare att köra flera spön (6-10st) då man kan hålla koll på exakt linlängd och därmed lägga ut släpet så att det inte trasslar vid skarpa svängar.
- Kör man djupparavaner så som t.ex. Dipsy Diver så kan man ha koll på mer eller mindre exakt djup.
- Spöna är grövre och tar tyngre drag och paravaner (har inget med rullen att göra egentligen mer än att öglorna kan vara mindre och sitta tätare).
- Skönare att veva in, bättre stöd etc.
Finns säkert någon som har bättre anledningar men detta är de jag har märkt.

Webb - www.teamtrogdor.se
Blogg - blog.teamtrogdor.se
Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
808 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg