Jag är en hobbytrollare som kör med ett spinnspö och ett haspelspö vid trolling med ungefärlig 9 fots längd. Detta tycker jag fungerar riktigt bra. Jag har aldrig själv sett eller provat ett trollingspö och undrar vad fördelen med dem är vid trolling..?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför ska man ha ett trollingspö?
Collapse
X
-
Klingan blir väll förmodligen sämre på ett spinnspö då spöt står böjt under flera timmars trolling . Men ja kan ju ha fel.Ursprungligen postat av Eriken Visa inläggJo jag förstår att de är bättre för ändamålet. Men på vilket sätt?
Kommentera
-
Det finns lite olika skillnader på trollingspön sins emellan också. Men det som skiljer den typen av spön från vanliga kastspön er väll aktionen som är mer helaktion då dem inte skall kasta/slunga iväg något bete men i stället stå i spänn hela tiden för att sen ta upp slack-lina då fisken hugger och utlöser "releaser´n". Ett vanligt spinnspö (i varje fall haspelspön) kan alldrig ta upp så mycket slack då fisken hugger.
Sen är alla trollingspön bygda för typen multirullar. D.v.s. man drillar fisken med ringarna på ovansidan vilket betyder att det måste vara många ringar då spöt har helaktion annars "lägger" sig linan på klingan.
Sen är handtaget annorlunda byggt. Det har detaljer som egnar sig för att stå i en spöhållare och nötas dagarna igjenom. En hel del trollingspön som är lite mer påkostade med bra detaljer har t.ex. en "kryssbutt" längst ner. Det har dem för att man skall kunna ställa in spöringarnas (och rullens) vinkel til att bättre passa till riggens och linans vinkel i förhållande till klingans böjkurva då man trollar.
Materialet i ett trollingspö behöver heller inte vara av "supert delyx-material" man skall ju inte kasta beten med det. Av den anledningen tillverkas trollingspön av billigare material. Det man lägger vikt på är bl.a. att det skall kunna stå böjt dagavis utan minne eller skador (i t.ex. ringfästen/lindningar och holkar).
Trollingspön byggs så dem blir mycket mer robusta än vad tunna kol/grafit-spön vanligtvis är. Dem tål att dänga i båtkanter och t.o.m. trampas på om det blir kallibalik i båten vid fångst av "storfisken", hehehe.
Trollingspön blir p.g.a. materialvalet i klingorna ganska rimliga i inköp och det är bättre att använda trollingspön för trolling och spara på ens egna "kast"-spön för det vanliga aktiva "kast.fisket".Senast ändrad av Flodström; 2008-06-29, 16:07.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Man behöver egentligen bara speciella trollingsspön om man kör med riggar. Kör man bondtrolling med ett par spön så duger vad som helst. Men multirulle är att föredra eftersom invevningskraften är bättre och det gör mindre om linan blir tvinnad av någon anledning.
Kommentera
-
Tjena..
Kör trolling med sido paravander och funderar senare på att skaffa riggar.
Fiskar enbart efter gädda och gös.
Har letat runt lite och har kollat på amb 5601 c4 alt 5501 c3 tillsammans med RonThompson Salmonizer 8,6 12-20.
Vad säger ni om att köra med dessa alternativ.
Sen tänkte jag köra med 0.17 fireline på.
Tacksam för svar.
Kommentera
-
Hej Eriken; Ett trollingspö är inte mycket att ha. Ett riktigt "trollspö" är mycket bättre att hålla i handen. Då kan du få vad du vill på kroken!Ursprungligen postat av Eriken Visa inläggJag är en hobbytrollare som kör med ett spinnspö och ett haspelspö vid trolling med ungefärlig 9 fots längd. Detta tycker jag fungerar riktigt bra. Jag har aldrig själv sett eller provat ett trollingspö och undrar vad fördelen med dem är vid trolling..?
Jag undrar hur Sören Engström och Olof Rönnqvist på Blixt Sport har det nu för tiden? Har de börjat sälja jerkfiskeprylar eller är det bara levande mört som gäller för dem? Vid det här laget har väl den mesta isen försvunnit från Umeälven....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ett "trollingspö" har annan aktion än ett normalt kastspö, som sagt du kastar inte vikten är av mindre betydelse oxå då de sitter i hållare, glasfiber är utmärkt ofta finns graphite reinforced klingor också till rimligt pris, planer board spön har ofta en något mer helaktion än renodlade riggspön som är kända för sin J form när de står uppspända, oftast kan man använda båda typerna blandat iaf har 14 identiska inliner spön samtliga funkar på alla positioner mycket bra för inline paravaner också mer förlåtande aktion än rena toppaktion kastspön.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
763 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg