Tafs Till Trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs Till Trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs Till Trolling

Hej.
    Trollar efter gös och gädda och har tänkt börja knyta egna tafsar som inte böjer sig så lätt.
    Dem färdig köpta blir ju hur dåliga och sneda efter bara nått hugg.
    Så nu vill jag ha tips på knytbart tafs matrial och lekande och beteslås i lämpliga storlekar.
    Jag kör med sido paravaner så tar gärna beteslås som inte öppnar den när paravanen glider ner.
    Mvh Marcus
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
    Hej.
    Trollar efter gös och gädda och har tänkt börja knyta egna tafsar som inte böjer sig så lätt.
    Dem färdig köpta blir ju hur dåliga och sneda efter bara nått hugg.
    Så nu vill jag ha tips på knytbart tafs matrial och lekande och beteslås i lämpliga storlekar.
    Jag kör med sido paravaner så tar gärna beteslås som inte öppnar den när paravanen glider ner.
    Mvh Marcus
    tja .jag kör med pro leader 45kg till gäddtrolling.funkar bra,billigt,ca 60 kr för 3m.

Kommentera

Jag kör med Darts tafsmaterial, Carbon Coated Wire 60 lb 10 meter för 69 kr.

Det har funkat riktigt bra och har aldrig haft något tafsbrott på det, har även kört med 30 lb varianten till ismetet och har funkat suveränt, mycket nöjd med det.

Kommentera

Okej.. Har du någon länk till någon sida som säljer det? Vilka beteslås och lekande kör du med`? Har dem något minne? Dem är knyt bara också eller?
        // Marcus

Kommentera

Har tyvärr ingen länk till någon sida som säljer det, men kolla med din lokala fiskeaffär, dom kan ha !

När det gäller beteslås så kör jag oftast med Crosslock i 100 lb varianten, tror det är storlek 3.

Kommentera

Okej

Så du kör med storlek 3 100ib som klarar 45 kg. Är inte dem lite stora till trolling och passar bättre till jerk.
            Tycker det känns väldigt stort. Vad är det för storlek på lekande man ska ha? Svårt att uppskatta hur stora dem är när man inte ser dem i verkligheten.
            Jag hittade boa titaniumtråd som jag har sett trumman göra jerktafsar av skulle inte dem funka lika bra till trolling? Såg himla lätt ut när han gjorde dem.
            // Marcus

Kommentera

Mjo, lite stora kanske, men tycker dom funkar bra iaf. Men tror det finns en modell som är 80 lb eller något ? Kan vara värt att testa !

Vet inte riktigt vad jag har för storlek på mina lekanden, är enklare och åka in till en fiskeaffär och avgöra vad som är för stort/litet och vad som passar bäst m.m tycker jag.

Angående Boa så är det ett väldigt starkt och smidigt material så länge det håller.. Nackdelen som jag och även många andra har märkt är att det helt plötsligt bara kan gå av efter en tids användande ?

Nej nu ska jag sova, så man orkar upp till skolan imöra !

Kommentera

Sätt en liten gummikula på linan innan du knyter på tafsen. Då kommer paravanen aldrig kunna glida ner på tafsen och du minimerar både risken att skada fisken med paravanen, att den skall slå sig loss, samt att beteslåset skall gå upp.
                http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                8 svar
                732 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg dhaglund  
                Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                1 svar
                248 visningar
                0 gillar