Trolling i Thailand, barracuda, makrill mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i Thailand, barracuda, makrill mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling i Thailand, barracuda, makrill mm

Hej

Kommer med en fråga som kanske kan låta lite konstig för vissa inbitna fiskare. Ni kanske kommer fråga varför jag inte börjar med mete av abborre istället 
    Jobbar ibland i Thailand och har där tillgång till en båt, inte direkt perfekt för trolling men ändå.
    Förra gången vi var där, köpte vi två fiskespö och rullar för ca 200kr/st plus några svindyra vobblers typ rapala. Efter några timmar till havs stod vi där med ett par barracudor och någon kungsmakrill.
    När man nu blivigt lite biten vill man ju utveckla detta lite och köpa utrustning som är lite mer anpassad efter fiskarna. För detta var ju sjukt roligt.
    Kan någon vänlig själ ta sig an mig och berätta vad jag skall köpa och ha för setup?
    Måste dock fortfarande vara låg budget då vi bara är där ett par veckor per år. (Typ 2000-3000kr för allt.)
    Har hört talas om dippsy diver, ett sätt att få ner vobblern djupare?
    Tror det blir för avancerat att köpa en rigg där man kan fästa många linor utan jag tror vi får hålla oss till två eller tre enskilda spön. Eller finns andra alternativ?

Tack på förhand

Peter

Tror ni har hamnat ganska rätt i utrustningsväg om ni bara fiskar några gånger per år. Haspelrulle och båtspö räcker långt. Rapala med haksked i metall går ned tillräckligt djupt för de flesta av de fiskarter som ni kommer att träffa på. Jag föreslår att ni köper in några "bläckfiskar" ex. orange/svart, blå/rosa, gul/grön som kan släpa i/strax under ytan. (se exempel på denna länk) Då kan ni ex. köra två spön ytan och två spön med rapala. Sikta på att köra i 4-6 knop.

Den dagen ni dammar på en sailfish så kommer ni att vilja köpa betydligt större rullar och spön, men då behöver ni också betydligt fler tusenlappar...
    /Magic

Kommentera

Låter ju logiskt, bläckfiskarna kör man alltså i ytan precis bakom båten? Eller hur långt ut?
      Kan man kanske köra med färsk bläckfisk också?

Peter

Kommentera

Jag förespråkar KISS=Keep It Simple Stupid.
        Ett par trollingset med räkneverksrullar ifrån regalmarin.se och bulkspolar Triline
        Big Game (0,46mm duger nog) räcker bra. Wobbler, ja, stora rapala är bra för det mesta.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av PeterPP Visa inlägg
          Låter ju logiskt, bläckfiskarna kör man alltså i ytan precis bakom båten? Eller hur långt ut?
          Kan man kanske köra med färsk bläckfisk också?

Peter
          Lagom att lägga dem precis på framkant/topp av andra eller tredje svallvågen bakom båten (som alltså går i 4-6 knop). Normalt brukar fisken inte skygga för båten utan tvärtom lockas av bubblorna från propellern.

Färsk bläckfisk är gott och bra att bottenmeta med, men smulas sönder i dessa farter.
          /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
          8 svar
          710 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg dhaglund  
          Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
          8 svar
          471 visningar
          0 gillar