Lämpliga gäddrag i Fryken... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpliga gäddrag i Fryken...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämpliga gäddrag i Fryken...

Hejsan!

Efter en häftig upplevelse första trollingturen i Fryken inser jag att jag måste införskaffa et antal större gäddrag. Idag har jag ett par gäddrag av mindre modeller (främst grundgående), vilka en del syns i rubriken:
    "Vilka fiskar lämpar sig dessa drag för?"

Nu har jag planer på gädfiske i Fryken och är ute efter de lite större gäddorna. Jag har uppfattat som att Zalt, Nils master Ciscokid och Swim whizz mm är eftertraktade för ändamålet.

Med tanke på detta skulle jag vilja få ett förslag på ett lämpligt set av drag lämpligt för större gädda mi nedre- samt mellanfryken. Setets kan betså av 10-15 drag som evenuellt kan kompletteras med några av de drag som finns på bilderna under ovan nänmd tråd.

Jag håller mig gärna till drag som finns på www.trumman.com , då jag köpte ett antal laxdrag där av Leif i förra veckan blev mycket nöjd. Jag har inte hunnit prova dessa ännu, men fick möjlighet att prata med honom och fick därigenom ovärdeliga tips. Tackar, Old Firehand

Mvh Andreas

...för att starta diskusssionen här i tråden har jag (efter att jag läst runt lite på andra trådar) några förslag:

Swim whiss
    Modell: 5 som sjunkande och 6 som flytande
    Färger: 02, 12, 33, 53, 63, 64 och 91

Cisco Kid
    Modell: 600 samt 1800
    Färger: ""Blå-silver" samt "Tiger-stripe" (Kom gärna med förslag på färgkoder här!)

Bomber
    Modell: B16J
    Färger: XBON, XM7, XSIL och XSIO

Heddon
    BBR, GRA, JRH och VRBG

Ge gärna kommentarere, speciellt färgförslag på Cisco kid. Gäddfisket är i detta fall planerat att ske främst i Fryken. Kommentarer om när dragen är som mest lämpliga samt hur de ska fiskas vore oxå jätteintressant.

Tack tack,
    Andreas

Kommentera

Westins jätte, Salmo skinner, Super Shad Rap, Butch Magnum, Rapala Magnum, Bomber 17a är också fina, finns massor med wobblers men dom som du räknat upp är bra. Cisco Kid 1800 är nog min bästa trollingwobbler efter gädda, favoritfärg är blå/silver.

Kommentera

Är blå/silver = färgkod 18 samt tiger-stripe = färgkkod 35?

//A

Kommentera

Jag skulle ha struntat i sjunkande Swim whizz. Trollingbeten bör vara flytande eller svävande. Grundfisket kräver ofta ganska rejäla svängar. Beten i innersvängen kommer då att sjunka och du kommer förlora en hel del beten.

Ang Bomber så skulle jag ha satsat på den större modellen. 17A.

Kommentera

Ojojoj vad många varianter det finns... Jag ska prova att köpa ett par av några av dessa sorter och prova. Vilka färgnummer tror ni på för fiske nu på hösten?

Gällande Swim whizz, ska jag gå helt på 600 eller 700 eller tycker ni att jag ska blanda?

//Andreas
            Senast ändrad av Andrebjarn; 2008-10-07, 15:11.

Kommentera

Vad tror ni om den här beställningen (jag har valt att begränsa mig till 2 märken än så länge för att få lite varianter)?

Benämning
              Cisco Kid 618
              Cisco Kid 635
              Cisco Kid 1818
              Cisco Kid 1835
              Swim Whizz 602
              Swim Whizz 633
              Swim Whizz 664
              Swim Whizz 763
              Swim Whizz 712

//A

Kommentera

Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg
                Vad tror ni om den här beställningen (jag har valt att begränsa mig till 2 märken än så länge för att få lite varianter)?

Benämning
                Cisco Kid 618
                Cisco Kid 635
                Cisco Kid 1818
                Cisco Kid 1835
                Swim Whizz 602
                Swim Whizz 633
                Swim Whizz 664
                Swim Whizz 763
                Swim Whizz 712

//A

Fina beten men jag skulle byta ut någon Cisko Kid och någon Swim Whizz mot någon Westins Jätte, och kanske Super Shad Rap eller en Bomber 17A.. Men iaf någon Westins jätte, men det är vad jag tycker !
                Senast ändrad av Nilsson; 2008-10-07, 16:49.

Kommentera

..om jag ska beställa från Trumman.com finns inte Westins jätte (vad jag kan se). Den kan jag komplettera med lokalt tänkte jag. Supershad rap har jag redan ocg en del bomber också. Tar med en extra 17A med i beställningen (blå/silver) också.

//A

Kommentera

Jag kommer att låta trist men tänker ändå lyfta för Rapalas sortiment, med Super Shad Rap, Rapala Magnum 18 och Rapala Sliver. Dessa brukar man dessutom kunna få tag i för 2 st för 149 kr. Dessa är också ganska enkla att fiska och har bra tålighet när det gäller hastighet.

BTW - jag svarar på ditt pm så snart jag hinner.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    467 visningar
                    0 gillar