Tracker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tracker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Henrik S
    replied
    Hmm.. Trodde inte att jag skulle vara överrens med OF någon gång men instämmer i sjöegenskaperna angående Silver Hawken. Går fantastiskt bra i sjön och vet ingen båt på 540cm som kan mäta sig med den i sjöegenskaperna. Den gamla 520 är dock för låg i fören för trolling i hård sjö. Kul också att läsa vad man behver för båt till laxtrolling. Har kört mer än de flesta därute och det med varierande båtar som Micore 490, Ryds 600, nimbus 19, B16, Tracker 16 magna v deep, Beason och landat laxar över 15kg i samtliga av dessa. Körde faktiskt ett par dagar med en Wellcraft Scarab super sport 30ft med bracket (10m) och Scaraben doppade mer än de andra. Sunt förnuft är alltid viktigaste egenskapen hos en båtägare vid öppet hav.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av PudDphantom Visa inlägg
    Ja, jag tror nog att Tundran är ett bättre val än Hawken, vilken e en riktig självmordsmaskin vad det gäller östersjötrolling, det enda som gäller e isf finnvarianten som vi kallar den på Åland, alltså den med den groteska överbyggnaden.. Hawken har ju en nedåtsluyyande för, vilken dyker in i vågorna då det blåser lite värre.. har polare som har haft vatten uppåt vaderna i en hawk mitt på ålands hav, då den dök i en våg, han äger dock ingen hawk längre och jag vet ingen som vågar trolla i en sådan på östersjön..
    Utöver detta e jag ju oxå sjukt trött på alla fördomar om dessa båtar men det e nog bristen på kunskap om erfarenhet o kunskap om dessa skutor som ger dem dess negativa rykte.. tyvärr Kan ju nämna att jag hängde av en buster magnum o en rival 606a med min båt i 20 m/s.. men den har ju step of skrov.. men förhoppningsvis skall det komma några till utav dessa sköna skutor så att flera får erfarenhet av dem
    Hej Christofer Eriksson; Du får sälla dig till alla "världsmästerfiskare" som velat och vill idiotförklara mig! Min Silver Hawk trollade jag och frugan lax med i Östersjön mellan Eggegrund, Kniven, Campsgrund, Järngrund, Boliviagrundet och Örskär åren 1992 - 1998. Bästa trollingåret för oss i Gävlebukten och Lövstabukten var 1993 när vi fick 137 laxar blandade med godkända havsöringar. Vi hade ibland 4 spön på djupriggarna och som flest 12 spön på planerboardsen i vindhastigheter upp till 7-8 m/sek. En dag när vi låg och trollade utanför Järngrund på väg mot Kniven ökade vinden från 6 m/sek till 23 m/sek på en halvtimme. Då kände jag mig liten och det var ganska jobbigt när jag inte kunde gå fram i fören i den hårda motvinden och veva in betena till planerboardsspöna och dra in planerboardsen förrän vi kom in i lä bakom Hättan. Det var också den gången jag i riktigt grov sjö fick bekräftat hur otroligt sjösäker en Silver Hawk är. Kanske kan det vara värt att påpeka att man inte ska ha en tung och klumpig person i fören när man trollar i grov motsjö. Då brukar man bli blöt om fötterna, men vattnet rinner snabbt ut genom självlänshålen under aktersätet när man ökar farten lite. Du får nog ta tillbaka det där svamlet om att Silver Hawk är en självmordsmaskin. Troligtvis har du själv aldrig varit ute i Östersjön och trollat i grov sjö med en Silver Hawk. Du kanske aldrig ens har varit ombord och trollat från en Silver Hawk. Själv har jag trollat i Östersjön sedan 1959 både efter Lax, Gädda, Gös och Havsöring och aldrig upplevt en sjösäkrare båt i samma storleksklass som en Silver Hawk. Vintern 1997-98 tilverkade Fiskars OY i Finland en Buster Magnum till mig byggd på samma koncept med bred akterspegel som mina tidigare Silver Hawk. Buster Magnumen är ju betydligt längre, bredare och högre och klarar därmed ännu grövre sjö än min gamla Silver Hawk.
    Go for the Big Salmons!
    Old Firehand

Lämna en kommentar:

• Abelsson
    replied
    Köp båten, jag har dragbilen... Sen dra vi till simris.. :-).

Lämna en kommentar:

• Pikopath
    replied
    Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
    Trailern är nog egentligen riktigt bra, galvad och flera lager av allt möjligt om man ska tro fabrikanten, avslutat med pulverlack. Riktig smart är även delningen av dragstången som gör att ekipaget är lättare att få in i ett garage. Problemen är två i Sverige: 1: Man får inte köra med den. 2: Den är av typen "köra ner hela skiten i vattnet" vilket kan vara svårt på många svenska ramper.
    Men när båten är på plats så ligger den fantastiskt bra på trailern och trailern har bra dämpning.
    Det går fint at veva dom på. Men da er litt av poenget med traileren borte, Easy loading. Jeg har dog en mindre tracker enn du, men det var ikke noe problem å veva den på.
    Og det er trävligt å lese denne tråden, og alle som inte har vært i en Tracker er skeptiske. Teppet, lavt fribord osv osv. Teppet er like lett å holde rent som plast. De store trackerne har høyt fribord, og gjerne 20cm+ bredere enn en tilsvarende Skandinavisk båt.
    Jeg har varit i en Targa 185 og kan uten problemer rekomandere den. Tundra modellen er nok enda bedre på høy sjø, da skroget på den er formet mer som på en plast båt, og tar høye vågar litt bedre.
    The next Bite har en del om Trackerbåter på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=BZotf6TQzCo
    De er jo forøvrig og gösponsad... men alikavel...

Michael

Lämna en kommentar:

• Rudan
    replied
    Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
    Allt beror på väder..Enligt min mening, klarar de flesta små båtar inte riktigt hårt väder i öppen sjö. Två förutsättningar: V-bottenskrov...och osänkbar..
    -Flotation meets or exceeds NMMA and U.S. Coast Guard requirements
    -All-Welded Two-Piece Hull w/19 Degree Deadrise

Saxat från Trackers hemsida.
    Vad har tex en Hawk för skrovvinkel?

//Stefan

Lämna en kommentar:

• PudDphantom
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej igen Muskytracker; Då kan eventuellt en Silver Hawk vara i rätt storleksklass för dig om en Silver Eagle är för stor. Jag har haft flera Silver Hawk. Den senaste köpte Johan Abelsson (Wildwater Fishing) av mig 1998 när jag köpte Buster Magnumen, en båt som har samma Side-By-Side-montage av två motorer, en mindre trollingmotor och en större transportmotor, på akterspegeln. Silver Hawken har 4 mm aluminium i botten och den tål det mesta och är betydligt sjösäkrare än flertalet konkurrerande aluminiumbåtar i samma storleksklass. Av båttidningarnas tester från 1990-talet fanns det ingen båt i Silver Hawkens storlek som gick lika bra i sjön. Jag bytte båt när vi blev flera i familjen som ville ut på sjön!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com
    Ja, jag tror nog att Tundran är ett bättre val än Hawken, vilken e en riktig självmordsmaskin vad det gäller östersjötrolling, det enda som gäller e isf finnvarianten som vi kallar den på Åland, alltså den med den groteska överbyggnaden.. Hawken har ju en nedåtsluyyande för, vilken dyker in i vågorna då det blåser lite värre.. har polare som har haft vatten uppåt vaderna i en hawk mitt på ålands hav, då den dök i en våg, han äger dock ingen hawk längre och jag vet ingen som vågar trolla i en sådan på östersjön..
    Utöver detta e jag ju oxå sjukt trött på alla fördomar om dessa båtar men det e nog bristen på kunskap om erfarenhet o kunskap om dessa skutor som ger dem dess negativa rykte.. tyvärr Kan ju nämna att jag hängde av en buster magnum o en rival 606a med min båt i 20 m/s.. men den har ju step of skrov.. men förhoppningsvis skall det komma några till utav dessa sköna skutor så att flera får erfarenhet av dem

Lämna en kommentar:

• Hemi
    replied
    Allt beror på väder..Enligt min mening, klarar de flesta små båtar inte riktigt hårt väder i öppen sjö. Två förutsättningar: V-bottenskrov...och osänkbar..

Lämna en kommentar:

• KG?
    replied
    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Trots allt om du har kompisar med bättre båtar för havstrolling köp den för annat fiske helt perfekt kombination de håller med grova grejor du håller med kustnära lättransporterat till andra vatten. helt perfekt kombination för tusan om de också gillar annat fiske.
    Trailern dock stinker lång väg på bilderna ser den lackad ut inte galvad som till och med en skandinavisk sjösättningsvagn är för 5000 spänn, här kan jag ha fel kanske är den galvad under lacken kontrollera detta om inte max en tusenlapp efter några år i andrahandsvärde.
    Trailern är nog egentligen riktigt bra, galvad och flera lager av allt möjligt om man ska tro fabrikanten, avslutat med pulverlack. Riktig smart är även delningen av dragstången som gör att ekipaget är lättare att få in i ett garage. Problemen är två i Sverige: 1: Man får inte köra med den. 2: Den är av typen "köra ner hela skiten i vattnet" vilket kan vara svårt på många svenska ramper.
    Men när båten är på plats så ligger den fantastiskt bra på trailern och trailern har bra dämpning.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
    Förstår dina synpunkter OF, men tror inte du läst alla inlägg. Båten skall inte användas till vintertrolling i 10 m/sek. Jag trollar nu mest från kompisens Silver Shark, men är riktigt sugen på en egen båt igen som också går att använda till trolling. Kanske sågar jag båten fullständigt när jag ser den på måndag. Köpte en ny Atol 560 till trolling för några år sedan, utan att sett den i verkligheten. Körde den 20 min innan jag sålde den (såg redan vid sjösättningen att den var alldeles för låg i nosen)! Gör inte om det misstaget.

Till gäddtrolling i insjöar hade Trackern varit perfekt, men båten är direkt oduglig till mycket av jerkfisket i Blekinge skärgård enligt min mening, den är alldeles för stor och blir svårmanerövrad inne bland stenarna.
    Hej igen Muskytracker; Då kan eventuellt en Silver Hawk vara i rätt storleksklass för dig om en Silver Eagle är för stor. Jag har haft flera Silver Hawk. Den senaste köpte Johan Abelsson (Wildwater Fishing) av mig 1998 när jag köpte Buster Magnumen, en båt som har samma Side-By-Side-montage av två motorer, en mindre trollingmotor och en större transportmotor, på akterspegeln. Silver Hawken har 4 mm aluminium i botten och den tål det mesta och är betydligt sjösäkrare än flertalet konkurrerande aluminiumbåtar i samma storleksklass. Av båttidningarnas tester från 1990-talet fanns det ingen båt i Silver Hawkens storlek som gick lika bra i sjön. Jag bytte båt när vi blev flera i familjen som ville ut på sjön!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Lämna en kommentar:

• Muskytracker
    replied
    Mm TamTam tänker så också och till finväderstrolling borde den fungera i alla fall. Vi får se...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
743 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
1 svar
250 visningar
0 gillar