Vilket ekolod ska jag satsa på?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod ska jag satsa på?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket ekolod ska jag satsa på?!

Ska köpa ett nytt ekolod! Nu undrar jag bara vad jag ska lägga pengarna på! Vill ha ett ekolod som ska använda för trolling i insjöar som är 20 meter som djupast kanske något djupare i vissa fall! Kommer nog bli några vändor på vänern och vättern oxå men mest mindre insjöar! Och då främst jakt efter gös! Kommer även att använda lodet till lite vertikal jiggning!
    Men det finns ju en uppsjö utav olika lod och nu vill jag ha bra förslag på vad jag ska titta på! Har ett tak på 10 000kr! Ska man ha ett med inbyggd gps/plotter?
    Lowrance, Eagle eller Humminbird? eller annat märke? Ett färg lod eller svartvitt? Tacksam för hjälp!!
    Motivera gärna era förslag!

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
    Ska köpa ett nytt ekolod! Nu undrar jag bara vad jag ska lägga pengarna på! Vill ha ett ekolod som ska använda för trolling i insjöar som är 20 meter som djupast kanske något djupare i vissa fall! Kommer nog bli några vändor på vänern och vättern oxå men mest mindre insjöar! Och då främst jakt efter gös! Kommer även att använda lodet till lite vertikal jiggning!
    Men det finns ju en uppsjö utav olika lod och nu vill jag ha bra förslag på vad jag ska titta på! Har ett tak på 10 000kr! Ska man ha ett med inbyggd gps/plotter?
    Lowrance, Eagle eller Humminbird? eller annat märke? Ett färg lod eller svartvitt? Tacksam för hjälp!!
    Mitt tips blir ett lowrance LMS serien med GPS plotter och färglod, färglod är överlägset för att tyda bottenbeskaffenhet, fiskekon och annan information och mera läsbart främst i solsken, GPS plotten är en stor hjälp inte bara vid navigeringen utan också för att hitta tillbaka till de "Hotspots" du hittar under fisket, det är knepigt att hitta en liten grynna ute på en fjärd som man vill fiska av igen utan att ha en Lat/Lon position att åka på!!

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
      Skulle tro ett 5 tums combo instrument från Lowrance eller Eagle är ditt bästa val för pengarna, fiskar du mest insjöar är den viktigaste funktionen för gps delen att kunna placera "iconer" på skärmen vid intressanta platser eller händelser.
      Elektroniska kort blir intressanta (och kostsamma) i stora vatten som V-sjö och liknande vill du ha möjlighet till detta på ett bra och riktigt användbart sätt bör du nog skaffa så stor skärm som budgeten tillåter, kom ihåg räcker med mindre skärm för lodet, plottern dock i stora vatten eller skärgård kan helt enkelt inte bli för stor! lycka till och mvh
      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-11-13, 18:56.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Var lite snabb där trots allt skaffa och bekanta dej med GPS om du fiskar mer än 100m från land i öppet vatten ger dej en fantastisk fördel på sikt tro mej förmågan att ha en punkt på skärmen som du ser och kan zooma in är oerhört användbar.
        Satsar du hårt på vertikal jiggning bör du skaffa givare till lodet med smal konvinkel på 8grader detta i kombination med de elektroniska gps punkterna ger dej ännu mer fördelar, resten är bara en fråga om fiske, grejorna har du lycka till

Kommentera

Besöker du Lowrance/Eagles hemsidor kan du ladda hem "product emulators" på burkar som intresserar testköra dem på datorn sen är det bara att skicka spargrisen på slakt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
          8 svar
          705 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg dhaglund  
          Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
          8 svar
          469 visningar
          0 gillar