S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på?

Valet av spöparavaner typ Dipsy Diver, Church, Yellow Bird etc. etc. vad är bäst och smidigast för Östersjötrolling (runt Bornholm t.ex.)

Om vi ser på Dipsy´n, vilken storlek passar bäst för laxtrollingen i Östersjön? (# 0, 1 eller 3?) eller är Dipsy inget bra val?

Ni som tidigare har erfarenheter av Bornolm, kanske kan komma med några tips här?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Personligen så föredrar jag mindre och lättare ytparavaner, typ Yellow Bird, då vikten och storleken gör att de rör sig överlägset bäst i vattnet och ger mer fisk. Church Walleye Board och Off Shore Tackle tycker jag är på tok för tunga och fiskar inte alls lika bra, funktionen och hållbarheten är dock väldigt bra på dem.

När det gäller Dipsy´n så klarar du dig långt med strl 1 i södra Östersjön, den kan du köra med både på bredden och på djupet. Och den har en förmåga att locka till sig fisk när allt annat sviker..och med lite träning så kör du med två på var sida.

Och till sist, byt ut Dipsy Diver mot Walker Deeper Diver..en bra mycket bättre produkt än Dipsy´n, och den fiskar precis lika bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Valet av spöparavaner typ Dipsy Diver, Church, Yellow Bird etc. etc. vad är bäst och smidigast för Östersjötrolling (runt Bornholm t.ex.)

Om vi ser på Dipsy´n, vilken storlek passar bäst för laxtrollingen i Östersjön? (# 0, 1 eller 3?) eller är Dipsy inget bra val?

Ni som tidigare har erfarenheter av Bornolm, kanske kan komma med några tips här?
      Hej Ramon; Vid min barndoms trolling använde jag Yellow Bird. När jag hade tillräckligt många gav jag bort dem till Daniel Paluch i Gävle...Alltid fanns det någon som han kunde lura på sina Yellow Birds. Gary Roach Church siderliners är bra både vid Gösfiske och Öringfiske. Sedan cirka 10 år tillbaka använder jag själv Off Shore OR-12 Sideliners med OR-19 extra kraftiga orange releaser...tre på vardera sidan av båten. De behåller jag! De sträcker bra ända ut till 100 meter lina mellan båten och OR-12:orna. De är gula med röda flaggor och skrämmer undan andra båtfarare...även segelbåtsskeppare. Vad mera kan man begära?

Ramón; Skaffa dig FISKE FÖR ALLA Nr 1, 2009 och läs Björn Blomqvist suveräna Laxtrollingartikel....

God fortsättning på Julhelgen och en God början på 2009.
      Save the Big Salmons & Trouts for me!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Det finns en av mig själv oprovad sideliner som heter Great White. Den har jag hört mycket bra om från andra trollingfiskare. Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-28, 17:27.

Kommentera

För spöplaners föredrar jag de lite tyngre som Church och Off-shore de tål viss blybelastning framför betet (upp till 80gr)
        För lätt fiske kan de något mindre vara vassa men du får svårt med belastningen och spridning jämfört med de större.
        De enda Dipsys jag använder direkt från båt är de största annars inte mycket till spridning de mindre dock kan vara bra på riktigt pulk uppställ.
        Mattias Walkers Dipsys skiljer sej tydligen från originalen enligt dej måste kollas om man missat något här! mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Mattias efter koll tycker jag de ser ut som en ren kopia gjuten i samma form är utlösaren bättre eller varför föredrar du den???

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Mattias efter koll tycker jag de ser ut som en ren kopia gjuten i samma form är utlösaren bättre eller varför föredrar du den???
            Ingen plastring som kan trilla av, och en snurrrplatta som sitter där den ska då den har fasta lägen. Sen så håller skruven till utlösningsarmen bättre kvalitet med en riktig låsmutter.

Kommentera

Ok brukar limma dit ringen för gott, senare versioner av luhr-jensen har också metallmutter, inga direkta skillnader känns det som tycker de funkar utmärkt mvh

Kommentera

Wildwaters sidoparavan "Wildside" funkar säkert på Bornholms fisket.

Kommentera

Hej och tack för alla tips. Blir till att investera i några olika modeller då. Sen blir det hårdträning i Hardangerfjorden nu i vinter då det är minimalt med maneter ocg tångruskor, hehe.

Får väll börja med ett par Yellow Bird, Off Shore OR-12 Sideliners och några Dipsys nr 1 kanske. Har nr 0 från förr. Kanske en ide att limma fast plastringen så den inte lossnar under trolling (säkert svårt att upptäcka det). Tycker oxå själv att dem sitter lite väl löst på Dipsyn?

För och nackdelar har ni nämnt men är det mer att tänka på?
                  Till Dipsy behövs en 1-2m tafs och Dipsyn glider inte ner till betet som paravanerna gör. Hur funkar det?

Finns ju oxå dem "Slide Divers" som är nått liknande Dipsyn men som kan glida ner till ett stopp typ ett lekande lite ovanför betet. Nån som har testat den typen?
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Slide Divern har svårigheter med att få grepp på "superlinor" dvs flät gjord i första hand för nylon glider på flät.
                    Vanlig Dipsy sätter du en spölängd framför på vilken lina du vill, är fisken aggresiv klipper den betet iaf utan problem.
                    Mitt tips definitivt köp de större inline paravanerna till ytfisket om du vill ha ordentlig spridning visst är de tyngre och inget kul om de dyker vid hemtagning men fördelarna överväger mot de mindre, vid hemtagning utan fisk håll ned spötoppen mot ytan detta brukar förhindra dykning.
                    Du kör dem bra med vanliga trollingspön, gärna 20lbs/0,46 lina som huvudlina från rulle en spölängd framför betet sätter du ett sampo kullagerlekande sedan valbar tafs till betet plastpärla framför kullagerlekandet oxå.
                    I kullagerlekandet kan du hänga bly med vanligt beteslås eller med gummisnodd längre fram speciellt om tyngre vikter över 40-50 gram
                    Inga problem att köra tre på varje sida om vädret är nice men om grisigt ta in grejorna närmare båten och kanske minska till två på varje sida väldigt effektiva och bra grejor för pengarna.
                    Kör man lätta beten som flugor och rena skedar kan de mindre vara användbara def.men de tål inte mycket bly framför
                    (inte för mycket blåst heller blir riktiga ballonglinor av det lilla motståndet)
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-12-27, 09:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    243 visningar
                    0 gillar