S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

S.k. spöparavaner, vad skall man satsa på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Tackar för fina bilder. Ser mycket bra ut. Undrar om du gör dom som styrbord och babord-variant?
    Sen undrar jag hur du fäster dem på spölinan? Ser att det är ett beteslås på bakkanten. Använder du något klips på sidoblecket typ Scotty eller nått sådant? Om Scottys (dem minsta typen) så har jag hemma.

Ang. Kjellzen kommentar: "Synd jag inte åker till Norge över nyår som jag bruker, annars så kunde jag tagit med till dig och postat dessa når jag var i Norge".

Du kanske reser senare på året?
    GW och kopiorna görs i styrbord och babord utgåva, utlösarmekanism är Scotty minigrip.

Här finns GW kopior att köpa Har du egna utlösare så kostar dessa paravaner 250kr/paret.

http://www.blocket.se/vi/10672875.htm?ca=18_s
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
      GW och kopiorna görs i styrbord och babord utgåva, utlösarmekanism är Scotty minigrip.

Här finns GW kopior att köpa Har du egna utlösare så kostar dessa paravaner 250kr/paret.

http://www.blocket.se/vi/10672875.htm?ca=18_s
      Tack Kjelle för länken. Ser onekligen fin-fina ut. Går säkert mycket bra i vattnet. Synd man sitter i Norge med långa transportavstånd. Vanligtvis billigare frakt från USA än från grannlandet, suck!
      Får se senare vad som blir dem slutliga typen då jag fått ordning på båten och fått testa lite olika typer av paravaner och Dipsys... Har just nu Dipsys och Church är på väg. Kan senare tänka mig Off Shore och GW för test.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Nu kommer Firehand hata skiten ur mej men har du köpt Church finns ingen anledning att köpa Off-Shore möjligen GW då.
        Inte så att Off-shore inte är bra eller så de är utmärkta men inte bättre än Church ganska lika men utan Church fördelar i pinnen därbak.
        Finns en till grej med Church och läs noga nu Flodis de har en så brant anfallsvinkel mot vattnet så de strävar mycket kraftfullt utåt när de sen når toppen av vad de klarar i dragkraft "hasar" de till över ytan kanske nån meter eller två mot båten för att sedan återta dragningen utåt, har aldrig sett detta hos andra paravaner och känner på mej att detta är giftigt.(med tanke på hur betet borde reagera!)
        Off-Shore däremot drar alltid fint och jämt och är en mycket bra inline jag har aldrig lyckats få den att dyka snurra eller något sådant sett den hoppa 1,5-2 m i vågorna men alltid kommit ner i rätt läge.
        Testa ett par GW de ligger djupt i sjön och är nog svåra att se för andra båtar skrik orange sprayfärg på flytkroppen är nog inte fel flaggor nej tack bara motstånd och bök när STORLAXEN drar ner den!
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Också dragningskraften kan varieras mycket beror på hur långt från inline pulkan som utlösaren befinner sej dragarmen kan förlängas alt kortas samt bakre infästnings punkt för linan kan modifieras för att få den bästa vinkel.
          Spänn upp lina i dem hemma och kolla vinklarna mot spö har mycket med dragkraften att göra

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Nu kommer Firehand hata skiten ur mej men har du köpt Church finns ingen anledning att köpa Off-Shore möjligen GW då.
            Inte så att Off-shore inte är bra eller så de är utmärkta men inte bättre än Church ganska lika men utan Church fördelar i pinnen därbak.
            Finns en till grej med Church och läs noga nu Flodis de har en så brant anfallsvinkel mot vattnet så de strävar mycket kraftfullt utåt när de sen når toppen av vad de klarar i dragkraft "hasar" de till över ytan kanske nån meter eller två mot båten för att sedan återta dragningen utåt, har aldrig sett detta hos andra paravaner och känner på mej att detta är giftigt.(med tanke på hur betet borde reagera!)
            Off-Shore däremot drar alltid fint och jämt och är en mycket bra inline jag har aldrig lyckats få den att dyka snurra eller något sådant sett den hoppa 1,5-2 m i vågorna men alltid kommit ner i rätt läge.
            Testa ett par GW de ligger djupt i sjön och är nog svåra att se för andra båtar skrik orange sprayfärg på flytkroppen är nog inte fel flaggor nej tack bara motstånd och bök när STORLAXEN drar ner den!
            Hej TamTam; Först började jag använda Yellow Bird´s blekgula Sideliners, sedan Willes orange Sideliners. Jag har sparat 8 st Willes Sideliners för Gösfisket i Mälaren och som reserv.. Min kompis Paul "Palle" Sandberg, Järfälla har byggt om mina Willes Sideliner och försett dem med "rostfri" stång och svarta (medium) Off Shore OR-14 releaser, som jag lätt kan byta ut till OR-19 Off Shore´s extra kraftiga, orange releaser. Jag köpte Gary Roach Church Sideliners via OPM i Finland och sålde ut alla innan jag började sälja Off Shore OR-12 Sideliners och Off Shores olika releaser från OR-1 till OR-19. . För mig fungerar OR-12 perfekt om jag bara kommer ihåg - Viktigt! - att ha plast- eller aluminiumfolie mellan läpparna (padsen) på releaserna när de ligger i lådan och väntar på nästa trollingtur. Detta är för att de inte ska klibba ihop mellan fisketurerna eller under lågsäsong.

Tyvärr TamTam, jag hann aldrig fiska med några Church innan de försvann ur lagret....och vågar därför inte protestera...

Som tidigare nämnts...Great White Sideliners har jag heller inte varit med och använt än, varken i min båt eller i någon annans, men några turer till ska jag förhoppningsvis hinna med och kanske också lära mig håva de riktigt stora före 90-årsdagen...

Go for the Big Salmons & a Happy New Year!
            Old Firehand

Kommentera

Många intressanta inputs här TAMTAM och OF. När jag kommer i gång med testandet så skall jag checka så många planers som möjligt och checka upp alla tips och sen måste jag göra en bedömning av vilka som passar bäst

Hoppas bara kylan inte blir långvarig. Vi har is i båthamnen just nu så jag kommer inte ut med båten till öppet vatten. Hoppas det blivit isfritt till om ca 2-3 veckor då Church´en kommer

Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ett tips bara ska du använda fler på varje sida (exv3st) blanda helst inte fabrikat utan använd identiska jämt fördelade utåt från båten detta gör det mycket lättare att "läsa" hur de går och att upptäcka att något är fel då du lätt jämför med de andra Gott nytt år!!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Ett tips bara ska du använda fler på varje sida (exv3st) blanda helst inte fabrikat utan använd identiska jämt fördelade utåt från båten detta gör det mycket lättare att "läsa" hur de går och att upptäcka att något är fel då du lätt jämför med de andra Gott nytt år!!
                  Hej TamTam; Du har helt rätt när du skriver att det är lättare att "läsa" hur Sidelinerna går i vattnet om man inte blandar fabrikat, men det gäller kanske tillsammans med samma beten och samma linlängder. Vid Laxtrolling när det verkligen händer något då en lax eller öring hugger betet har det inte lika stor betydelse som vid Göstrolling när en liten stackare kan hänga på en bra stund i blåsigt väder utan att bli upptäckt...

När Gös-Ulla och jag trollar efter Gös på Mälarens frivatten har vi ofta fyra, horisontella båtspön, varav två 7-fotare snett bakåt och lite utåt från akterspegelshörnen och två 10-fotare rakt ut från vardera båtsidan. Dessa båtspön kompletterar vi med sex, vertikalt stående Sidelinerspön (10, 8 och 7 fots) med två beten cirka 25-30 meter bakom Wille Sideliners 15 meter ut från vardera båtsidan, två beten bakom Off Shore OR-12 Sideliners 30 meter ut från vardera båtsidan och två beten bakom Off Shore OR-12 Sideliners 45 meter ut från båtsidan. Att vi använder två sorters Sideliners beror på att Off Shores OR-12 går jämnt och stadigt och sträcker linorna bra, medans de närmaste Willes Sideliners lever ett eget liv och också är lättast att med minimalt motstånd snabbt veva in till båtsidan. De flesta Gösarna hugger på betena bakom de fyra, horisontella båtspöna....Därför har vi alltid de bästa Göswobblerna närmast båten!

När vi trollar lax i Östersjön och inte använder min båt och Mariestadspulkor "2000 Red" utan kör med djupriggar och Off Shore OR-12 Sideliners då har vi dessa oftast 20, 40 och 60 meter ut från vardera båtsidan med 30 meter lina bakom och inte 50 meter som många andra kör med. Vid plattvatten kan vi öka linlängderna något både till Sidelinerna och bakom Sidelinerna. De flesta Laxarna hugger på betena bakom de fyra, yttersta OR-12 Sidelinerna.... Därför har vi alltid de bästa Laxdragen längst bort från båten.
                  Save the Big Ones for me!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-31, 11:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  725 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                  1 svar
                  243 visningar
                  0 gillar