Skeddrag, fart och använding? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skeddrag, fart och använding?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som jag vid flera tillfällen har skrivit, så har jag under de senaste två veckor haft några
    nostalgi trippar bland skeddragen och sorterat dessa.
    Nu är jag nästan klar, (och like stolt som en åttaåring som har städat sitt rum själv).
    Nu skall ni få se resultatet, Två betesboxar nästad helt fyllda med skeddrag.

En del skeddrag hade jag för många av samma färg, dessa ligger nu till salu i "sälj" delen i S-T forumet(länk i signaturen).

Röda lådan är min Silver Streak låda, den andra lådan innehåller NK,DW, pluss massa andra fabrikat.

Sorterat efter, fabrikat, storlek, färg eller "tema" (eksempel prickiga, popcorn, tvär tape).

Nästa vecka skall jag sortera flashers :lol: :shock:

/Kjelle
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Borde inte den där grön-gula skeden hänga lite längre till höger?
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
        Borde inte den där grön-gula skeden hänga lite längre till höger?
        Fixat!

Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

[

Hej Kjelle Kjellzen; Otroligt snyggt och genomtänkt placerade trollingdrag i dina boxar! Det syns att du vet vad du håller på med.

År av misstag har lärt mig att vara noga med detaljer! Själv har jag mina trollingdrag som Apex, Break Point XL, Eppinger Flutter Chuck Magnum, Eppinger Big Ed, Eppinger Evil Eye, Eppinger Monarch, Ismo King, Ismo Magnum, Northern King NK-28, Northern King NK-MAG, NK-A-MAG, NK-M80 "Giant", Pirate Flutters, Purelure Iron Horn, Purelure Big Horn och Williams Whitefish samt Williams Wabbler knottriga silverskedar upplagda i färgordning i Plano Magnum dubbelsidiga boxar med gula, transparenta lock. Facken går att minska och öka i storlek genom att flytta vertikala brickor fram och tillbaka i boxarna.

Alla trollingdrag i mina trollingboxar saknar krokar! De större trollingdragen som Big Ed, Break Point, Monarch, NK-MAG, M-80 och Big Horn har dubbla 10 mm Rosco rfr fjäderringar i krokändan. De mindre trollingdragen som Flutter Chuck, Iron Horn, NK-4D och NK-28 har bara en Rosco fjäderring i krokändan.

De större trollingdragen, som ligger i en box med tio långa fack under de båda, genomskinliga sidlocken, ligger sorterade i färgordning i rader uppifrån och ner med självlysande/färgade, vita/silver, gula/silver, gula/guld, gröna/gula/silver, gröna/silver, gröna/blå/silver, blå/silver, orange/silver, röda/silver, lila/silver, svarta/silver, svarta/guld och alla är utan krokar.

De mindre trollingdragen , som ligger i en box med 15 kortare fack under båda sidlocken ligger också sorterade i färgordning och utan krokar för att inte fastna ihop.

Krokarna är uppdelade i Nr 1, Nr 1/0, Nr 2/0 och Nr 3/0, Nr 4/0 VMC ConeCut PS7650, Eagle Claw L375 2X Strong, L675 3X Strong och kemvässade Gamakatsu Nr 2/0 och Nr 3/0 trekrokar.

Krokarna har jag sorterade i storlek i vattentäta, vita Omega-3 plastburkar med kraftigt skruvlock. På så sätt blir det aldrig att jag står och försöker hålla balansen i den gungande båten och samtidigt lyfter upp 5-8 trollingdrag med krokarna hoptrasslade när jag ska ha tag på ett speciellt drag. När jag ska börja släppa ut trollingdragen i förbestämd färgordning på planerboardssidorna eller djuptriggarna trycker jag fast och rullar runt krokarna i fjäderringarna. Innan jag monterar krokarna på trollingdragen kollar jag att de är nålvassa och nya. Rostiga och slöa krokar offrar jag genast vid upptäckt till Neptun sjöguden.
          Go for the Giant Salmons!
          Old Firehand

Kommentera

Hej OF.
            Det vore skoj o se bilder på din ordning oxå.
            Gärna dina wobblers oxå, men då får vi väl byta till en ny tråd. :-)
            Trollingfiskar du vid Landsort eller norröver, Singö?
            När sätter säsongen igång för dig?
            Eller är det mest göstrolling som gäller i Mälaren?

Kommentera

Bild tre nr 2-3 från vänster främsta raden har det suttit några fina vandrare på även samma mönster med blå rygg är lika bra (eller bättre!) lycka till
              Senast ändrad av TAMTAM; 2009-02-22, 18:06.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Haha Kjelle har du bytt krok till kvalitet på samtliga? om så kan tänka mej det blev en dyr affär minst sagt! mvh
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                  Hej OF.
                  Det vore skoj o se bilder på din ordning oxå.
                  Gärna dina wobblers oxå, men då får vi väl byta till en ny tråd. :-)
                  Trollingfiskar du vid Landsort eller norröver, Singö?
                  När sätter säsongen igång för dig?
                  Eller är det mest göstrolling som gäller i Mälaren?
                  Hej Hasse 69; Förr jobbade jag som redaktör för en VVS-tidning som hette VVS-Proffs via Ahlsell & Ågren. Då blev det alldeles för mycket kamerajobb när jag var ute på anläggnings- och industriintervjuer. Allt jag såg på såg jag genom kameraögat! Numera skriver jag mest, berättar och fotograferar nästan ingenting. Jag äger inte ens en digital kamera! Mina gamla Canon och Nikon spegelreflexkameror för dia och vanliga bilder är numera anno dazumal. Diabilder med små och stora fiskar och fiskebåtar har jag 7-8 pärmar proppfulla av. Vill du komma hit och se mina privata fiskeboxar och ordningen i dem är du vid tillfälle välkommen att besöka mig i Bålsta.

Min fiskesäsong brukar börja första helgen efter nyår. I år blev säsongstarten förskjuten en hel vecka. Senast i fredags 20/2-09 var Gös-Ulla och jag ute på Mälaren i strålande solsken och pimplade abborre. Grymt skönt! Jag har tävlingstrollat i Vänern och Vättern samt Östersjön efter Lax från Landsort ner till Simrishamn. I höstas sålde jag stugan i Lövstabukten utanför Karlholm och lär inte komma dit och trolla Lax fler gånger. Jag trollade där uppe i Gävlebukten och Lövstabukten mellan 1989 och 2008. De första tio åren var både Lax- och Havsöringsfisket grymt bra där uppe, men sedan bleknade det undan för undan.. Landsort och Singö finns kvar på årets önskelista!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

OF
                    Ok. Får kanske ta mig upp nån dag i vår då.
                    Om jag är hos min syrra, som har stuga på Singö, nu i sommar så är du välkommen, in med din buster magnum för o stanna till på en kopp kaffe eller två. Kanske jag kan få hänga med på en trollingtur?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Haha Kjelle har du bytt krok till kvalitet på samtliga? om så kan tänka mej det blev en dyr affär minst sagt! mvh
                      nemas problemas, arbetade hos Mustad några år tebax var även sponsrad med krokar och field testade nya modeller.
                      Jag har säkert krokar nog till att trolla i hundra år

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      467 visningar
                      0 gillar