Fästa ekolodsgivare på elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa ekolodsgivare på elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fästa ekolodsgivare på elmotor

Hej!

Fick nyligen ett ekolod i present (Eagle Cuda 242) och såg i manualen att det finns ett tillbehör som gör att man kan fästa givaren på elmotorn...Verkar smart tycker jag...någon som vet om detta funkar bra och var man isf skulle kunna få tag på detta tillbehör? Verkar väldigt vanligt i USA men har inte lyckats hitta det i någon svensk webshop..
    Bifogade filer

Inte illa om man enbart kör med elmotorn. den fäller man ju upp då man skall köra fort

Kommentera

Ursprungligen postat av Jackojackonelli Visa inlägg
      Hej!

Fick nyligen ett ekolod i present (Eagle Cuda 242) och såg i manualen att det finns ett tillbehör som gör att man kan fästa givaren på elmotorn...Verkar smart tycker jag...någon som vet om detta funkar bra och var man isf skulle kunna få tag på detta tillbehör? Verkar väldigt vanligt i USA men har inte lyckats hitta det i någon svensk webshop..
      Hej Emil; Jag hade förr en TPD-1192-20 Lowrance 20 graders pottgivare med spår på ovansidan för genomgående slangklämma. Den givaren var avsedd för fastlimning med epoxy mot insidan av skrovet på enkelskrovade plastbåtar, men givaren kunde även monteras under en elektrisk fiskemotor. Då fick man trä en stor slangklämma runt elmotorn och dra slangklämman genom spåren på ovansidan av givaren. Bäst var att dra några varv eltape runt motorn innanför slangklämman för att skydda lacken på elmotorn.
      Lowrance har säkert motsvarande givare idag som passar perfekt till ditt Eagle Cuda 242. Gå in på www.lowrance.com och leta.

Denna givare passade till mitt Lowrance 2460MC "High Power" ljusindikerande ekolod som jag hade längst fram i fören på min specialbyggda Flipper 510 bredvid min LEF Minn Kota 585 fotpedalmanövrerade fiskemotor med tyristorreglering och planetväxel.

Fördelen med att ha givaren fram under den fotmanövrerade elmotorn är att du genast ser när det börjar grunda upp och kan svänga undan eller vända helt om.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ok, tack så mkt för svaren! Undrar lite ifall det blir några störningar o så på ekolodet i och med att givaren sitter så nära motorn...men det var inga problem eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jackojackonelli Visa inlägg
          Ok, tack så mkt för svaren! Undrar lite ifall det blir några störningar o så på ekolodet i och med att givaren sitter så nära motorn...men det var inga problem eller?
          Hej Emil; Vid högre varvtal på elmotorn blev det massor av röda streck, dvs störningar runt hela meterskalan. Tack vare att jag hade mitt Lowrance 2460MC "High Power" neonljusindikerande ekolod i fören på båten kunde jag ta bort störningarna genom att öka pulslängden med störningsundertryckaren. SUPPRESSOR"-ratten innanför känslighetsratten, "SENSITIVITY". På ditt Eagle-ekolod finns det säkert någon form av störningsskydd som kan eliminera oönskade störningar.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
          8 svar
          731 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg dhaglund  
          Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
          1 svar
          248 visningar
          0 gillar