Köpa "Den Stive" för trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa "Den Stive" för trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
    Hej TamTam!
    Jag tror faktisk att jag har några Opti dodgers i något förråd tillsammans med mina andra dodgers. Annars så kan man ju använda sig av flodgers, en mellanting mellan dodgers och flashers, googla Silver Streak flodger om du inte känner till den. Väntar inn några USA
    0.70 tafs kör jag, den ger bra rörning bakåt betet. Har 1000 meter 0.70 kvar så jag lär nog köra 0.70 tills jag dör...
    När drar du ner båten till Öland och hänger med på lite trolling ?
    Iofs behöver du ingen egen båt.

/Kjelle
    Helvete Kjelle tittade på din båt i annan tråd imponerad av din budget definitivt, se till att använda den framöver allt annat vore slöseri med pengar, om man kommer till Öland för trolling vete fan måste dra in kulorna för sopparäkningen till våren häruppe! mvh och lycka till riktigt fin var den (känner igen Cobia från mina USA tidningar!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
      Hej Ramon!

Det mesta är väl sagt redan, men Grizzlyn har rassel-kulor vilket inte den Stive har. Dessutom finns de i lite olika färgkombinationer. Jag brukar normalt köra med 0.80-tafs 3 eller 4 ggr flasherlängden och byter ut kroken mot en Owner.

Många locals kör med fluga/bläckfisk bakom dodger/flasher i Blekinge/Skåne, men som jag förstått det så är det mest framgångsrikt på hösten?
      Owner vi delar visst samma smak för krok! mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Helvete Kjelle tittade på din båt i annan tråd imponerad av din budget definitivt, se till att använda den framöver allt annat vore slöseri med pengar, om man kommer till Öland för trolling vete fan måste dra in kulorna för sopparäkningen till våren häruppe! mvh och lycka till riktigt fin var den (känner igen Cobia från mina USA tidningar!
        Tackar TamTam :-)
        Hör gärna av dig i Juli, Augusti eller september så är det bara att hänga på i min båt. Alltid trevligt med lite sällskap, samt att träffa flera galningar med samma intresse.

Owner krokar är skitvassa, och behåller sin vasshet mycket bra.
        Detta beror till stor del på ett mycket högt carbon innehåll i stålet på grund av hård härdning i högre temp än vad andra kroktillverkare gör.

Jag har själv som före detta Mustad anställd varit med och testat alla möjliga fabrikat i olika mekaniska tester.

Nackdelen med det höga carboninnehållet är att när krokarna når sin max belastning istället för att räta ut sig över tid istället knäcker rakt av.

När en krok knäcker beror det i stort sett alltid på några av följande eller en kombination av flera punkter:

*Fabrikationsmärken i krokböj
        *agnor/mothake/barb (vettefan vad den heter på Svenska) är skuren för djupt.
        *För hård härdning.
        *Material i kroktråd har fel stålsammansättning.

Måste lägga till att idag är nog i stort sett alt som går att få tag på av dyrare krokar bra vara. Billigt sket från Kina är just vad det är(billigt sket).

trolla på.

/Kjelle
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
        http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Hej ni som vet allt............

Tänkte höra med er var man köper "Den Stive" billigast för laxtrollingen i Östersjön?

Kunde oxå tänka mig beg. ev.
          Vad jag har förstått så finns den i flera längder. från ca 10 cm och uppåt kunde jag gott tänka mig.

Sen, hur funkar den praktiskt, kommer den med krok apterad eller kan man själv aptera favoritkroken?

Hur riggar ni den och hur fiskar ni den ni som har, eller som använder den nu?

Tips tas emot tacksamt.

Du kan köpa " DEN STIVE " på blocket nu, sökte på trollingskedar och hittade då en snubbe som hade en hel del trolling prylar till jävligt bra pris!!! även andra fina prylar, han tog 100 kr för 3 st av den stive.......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
          19 svar
          909 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman