Huggkrok för laxarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok för laxarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rospigg: du ska inte börja prata om sånt som du inte har en aning om. Att komma med ett person angrepp mot mig när du inte ens vet hur jag arbetat är barnsligt. Har utfört c&r på all "billfish" jag fångat utom på en marlin. Den dog direkt vi gaffade den! (Finns nog en bild på den i mitt fotoalbum)
    Att använda en huggkrok är en konst, inget haffsverk!

Självklart vill jag inte att fisken skall lida, är själv en stor anhängare av c&r, men vi får inte glömma bort att vi är fiskare. Fortsätter man spekulera i detta kan det ta vilka proportioner som helst. Ska vi verkligen leka med fisk och sätta fiskkrokar i dem för nöjes skull? Det finns ju fisk att köpa i affären!

Jag väntar bara på de första demonstrationerna mot sportfiske. Låt oss sportfiskare inte driva på detta!

Tycker även att du skall kolla in den här organisationen som jag varit medlem i sedan 2002 och hjälpt med att sätta in "tagar" i billfish.. www.billfishfoundation.org
    Senast ändrad av JohanP; 2009-04-18, 20:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
      Stämmer inte riktigt det du säger, vad har du yrkesfiskat..? Lax?

testa en krok i ryggen på 15+:arn så får du se om den är vild eller hänger snällt....

Ja Bla.

Min huvudorsak till att inte använda huggkrok är inte effektivitesbaserat utan är helt och hållet av etiska och moraliska orsaker, jag har inga som helst betänkligheter att omvandla olika djur till mat på ett eller annat sätt och detta orsakar djuren mer elelr mindre mycket lidande, människan är ett rovdjur och som sådant är det normalt att äta andra djur och då vi står högst upp i näringskedjan så är alla djur möjliga byten/mat.

Men dessa djur måste (bör iaf för enklare hantering) avlivas först och det är vad jag menar i denna tråd, det är inte etiskt och moralsikt försvarbart i vår moderna värld att använda så ohumana metoder, specielt inte att förorda dem på ett sporfiskeforum som FS där huvud inriktningen hos forumet och majoriteten av användarna är att alltid använda de mest humana metoder som finns och Du kan aldrig få mig att hålla med om att huggkrok är humant, effektivt javisst men inte humant!!

Det är alltid Ok att ta hem det man behöver för mat, men det man tar hem ska behandlas på bästa möjliga sätt under hela processen och allt onödigt lidande ska undvikas, inte bara av etiska orsaker även om de väger tyngst men även av kvalitetsskäl då stress och det adrenalin som frigörs vid stress drastiskt försämrar matkvaliteten på Din fångst, just därför som korta snabba drillningar är bättre än långvariga mm.

Nog om detta grundfrågan var rekomendation av en bra huggkrok, mitt tips blir glöm det och fortsätt med håven, om Du har för vana att få dubbel, trippelhugg så köp en håv till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Har bara en sak att säga om Din metod/filosofi efter att ha läst det Du skriver och det är Djurplågeri!!

Skaffa Dig en "lång fin huggkrok" och be polaren att dra in den i ryggen på Dig så inser Du nog det vettlösa i Ditt uttalande.
        Det måste väl ändå kännas rätt ok efter att polarn har dragit dig stan runt i 45 minuter med en krok i käften, vilket du ändå tycker är ok?

för mycket "three hugging" mentalitet i denna tråden, Oavsett hur man vänder och vrider på det så kanske det inte är så himla humant att köra en krok i käften på något levande?
        Kanske det inte spelar någon större roll om fisken krokas 20 sekunder innan den skal klubbas, istället för att håvas, då krokarna ändå fastnar i nätet och sliter sönder laxens käkben?

/Kjelle
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
        http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
          Rospigg: du ska inte börja prata om sånt som du inte har en aning om. Att komma med ett person angrepp mot mig när du inte ens vet hur jag arbetat är barnsligt. Har utfört c&r på all "billfish" jag fångat utom på en marlin. Den dog direkt vi gaffade den! (Finns nog en bild på den i mitt fotoalbum)
          Att använda en huggkrok är en konst, inget haffsverk!

Självklart vill jag inte att fisken skall lida, är själv en stor anhängare av c&r, men vi får inte glömma bort att vi är fiskare. Fortsätter man spekulera i detta kan det ta vilka proportioner som helst. Ska vi verkligen leka med fisk och sätta fiskkrokar i dem för nöjes skull? Det finns ju fisk att köpa i affären!

Jag väntar bara på de första demonstrationerna mot sportfiske. Låt oss sportfiskare inte driva på detta!

Tycker även att du skall kolla in den här organisationen som jag varit medlem i sedan 2002 och hjälpt med att sätta in "tagar" i billfish.. www.billfishfoundation.org
          Om Du uppfattade det jag skrevv som ett personangrepp så ber jag om ursäkt för det var inte min mening.
          Jag bara läste i Din rekordlista där det står angivna vikter på fångad fisk och det är inte lätt för at tsäga omöjligt att väga så stora fiskar ombord för att släppa tillbaka dem så jag antog att det var fråga om avlivning men fel av mig då, så sorry för feltolkningen.

Avslutningen med länken inger dock gott hopp och styrker ytterligare att jag misstog mig, ska kolla fakta bättre framöver men alla gör vi våra misstag.

Kommentera

Säger så här köp den huggkrok du anser att du behöver i båten detta angår ingen annan posta dock inte frågor i saken finns ingen anledning skapar bara debatt av onödig karaktär........ mvh och lycka till i vår
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Säger så här köp den huggkrok du anser att du behöver i båten detta angår ingen annan posta dock inte frågor i saken finns ingen anledning skapar bara debatt av onödig karaktär........ mvh och lycka till i vår
              Håller med.

/Kjelle
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ok

jepp...vart endel inlägg att läsa, inte alltid man får ngt svar i trådar...

Hör av mig om kroken, tar det via Pm isf.

Skitfiske i vår....

eller det är ju bara ngra dagar kvar tills man måste ut och testa....

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
                Håller med.

/Kjelle
                Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                  Rospigg: du ska inte börja prata om sånt som du inte har en aning om. Att komma med ett person angrepp mot mig när du inte ens vet hur jag arbetat är barnsligt. Har utfört c&r på all "billfish" jag fångat utom på en marlin. Den dog direkt vi gaffade den! (Finns nog en bild på den i mitt fotoalbum) Att använda en huggkrok är en konst, inget haffsverk!

Liten fundering bara

Är det samma marlin du har med din kommentar:
                  "Vi tog den för tävlingens skull.
                  Reglerna är att man ej får ta upp en fisk under 300 Ibs. Då blir det minus poang.
                  Man får 1 poäng per pound när fisken är över 300Ibs. Om den skulle vara över 400 Ibs så skulle vi få dubbla poäng per pound. Denna vägde in på 382 Ibs. Hyffsat nära! "

Eller är det nån annan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                    Tycker det är riktigt märkligt, en större fisk är väll inte lättare att kontrollera och lite tyngre att lyfta säkert med huggkrok än att håva?

Det kvittar väll hur många 30kgs fiskar jag tagit? det handlar om etik och moral, hur många kor har du slaktat,hur många gånger har du vart på ett slakteri? endå kan man lätt uttala sig om hur djuren ska behandlas.
                    Stor fisk är starkare och svårare att kontrollera, fördelen med en huggkrok jämtfört med en håv är att du inte riskerar att kroken/krokarna fastnar lika lätt.
                    En skadad fisk bränner av sin energi ganska fort och sen är det plockpotatis.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                      Stor fisk är starkare och svårare att kontrollera, fördelen med en huggkrok jämtfört med en håv är att du inte riskerar att kroken/krokarna fastnar lika lätt.
                      En skadad fisk bränner av sin energi ganska fort och sen är det plockpotatis.
                      Det är väll den Enda vettiga fördelen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      467 visningar
                      0 gillar