liten djuprigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

liten djuprigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• liten djuprigg

jag är ute efter en skitliten djuprigg att ha på fiskekajak!

nån som har några bra tips??

mvh conny

Både Cannon och Scotty har grejor som passar.
    Men för så enkla arrangemang testa en bit vajer med nåt 1-1,5 kilos sänke med ögla för utlösaren bak, antar att du inte ska ned på några jättedjup direkt
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-19, 18:17.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kanske Scotty´s lilla modell "1073"
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Kanske Scotty´s lilla modell "1073"
        ja den verkar inte helt fel..

Kommentera

Bygg en...

Bygg en egen. Kapa ett spö till lagom längd tag en större havsfiskerulle som tar så mycket vajer som behövs och fäst allt i en spöhållare. Inte så snyggt men funktionen fyller den

Kommentera

Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inlägg
            Bygg en egen. Kapa ett spö till lagom längd tag en större havsfiskerulle som tar så mycket vajer som behövs och fäst allt i en spöhållare. Inte så snyggt men funktionen fyller den
            jag har varit inne på den idén åxå men blev osäker på hur stor vikt det skulle klara... vad är den minsta vikt man kan tänkas behöva? det är ju som sagt inga stora djup vi talar om..

Kommentera

kanske du kan köpa trailerwinchen på Jula el Biltema,Tillsätt sedan en batteri driven skruv/borrmaskin.
              funkar i min lillbåt!

Kommentera

Ursprungligen postat av codhner Visa inlägg
                jag har varit inne på den idén åxå men blev osäker på hur stor vikt det skulle klara... vad är den minsta vikt man kan tänkas behöva? det är ju som sagt inga stora djup vi talar om..
                Inga stora djup !!?? Allt är relativt, hehehe med djup över 20 m då börjar det bli "halvdjupt" menar jag.
                Kör du grundare än vad man gör med riktiga grejer (<25m) så klarar du dig med 0,5-2 kg då du inte är motordriven (utgår jag från). I låga farter och med bara ett spö med utlösare behövs inga tunga lod. Med 2 kg så kan du "trolla" på, ner till ca 20 m djup om du kör med tunn flätlina till själva lodet (litet vattenmotstånd) och du behöver inte wire om du fäster utlösaren bak i lodet eller i dess ögla.

Skall du därimot stacka, d.v.s. om du tänker köra med 2 spön på riggen så behöver du wire för att stackerklämman skall sitta och inte glida upp då du spänner upp spöt.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Skulle tro djup paravaner löser ditt problem snabbare dock kräver de grövre spön, ange det djup du är intresserad av mvh och lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av codhner Visa inlägg
                    jag är ute efter en skitliten djuprigg att ha på fiskekajak!

nån som har några bra tips??

mvh conny
                    Jag kör en ombyggd Scotty 1050 på min kajak. Det jag gjort är att förlänga armen och montera den i kajaken med hjälp av 2 stycken Scotty 245 relingsmontage igenom vilka djupriggsbomen går. Allt sitter bakom sitsen. Veven till djupriggen sticker ut lite på vänster sida så att det går att veva utan att vända sig om och vajern går ner i vattnet på höger sida. Lite svårt att förklara så här i ord men om du är intresserad kan jag lägga upp foto efter nästa helg eller så.

Jag kör med ett 4.5 Kg lod och tre spön. Två går ner på högra sidan av kajaken och ett går ner på vänstra. Jag körde först med 1.5 Kg men det var för lätt för 3 spön.

Har fiskat på djup ner till 35 meter och man kan förvänta sig en paddlingshastighet på 1 till 2 knop. Alldeles lagom fart mao. Tyvärr blev det inte mer än 3 rundor innan 15 september (sista dag för Rödingfiske i Sommen varje år) men det fungerar bra. Jag hade flera påhugg men tyvärr, vilket jag förstod först i vintras, hade jag linutlösarna får snålt ställda...

Ha de
                    /Nils
                    Senast ändrad av npaulsson; 2009-04-19, 20:00.
                    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    897 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman