Lämplig utlösare till öringtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig utlösare till öringtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämplig utlösare till öringtrolling

Jag använder scottys standardútlösare och 0,38mm lina när jag trollar öring men det funkar inte så bra. Det är sällan djupare än 3-8m så det är inte så mycket press på linan från vattnet. Problemet är att Öringar under två kilo är för små för att linan ska lossna från utlösaren även om ja sätter linan på mindre än halva djupet av utlösaren. Det är mest synd på småöringar som ska sättas tillbaka. Dom kan ha hängt en timme i linan mellan skräprensningarna och verkar ganska urlakade när jag sätter tillbaks dom.
    Har ni förslag på lämplig utlösare??

/Ola

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
    Jag använder scottys standardútlösare och 0,38mm lina när jag trollar öring men det funkar inte så bra. Det är sällan djupare än 3-8m så det är inte så mycket press på linan från vattnet. Problemet är att Öringar under två kilo är för små för att linan ska lossna från utlösaren även om ja sätter linan på mindre än halva djupet av utlösaren. Det är mest synd på småöringar som ska sättas tillbaka. Dom kan ha hängt en timme i linan mellan skräprensningarna och verkar ganska urlakade när jag sätter tillbaks dom.

/Ola
    Hej,
    Köp gummisnoddar och sätt dom på linan med ett halvslag och sedan skall du sätta gummisnoddarna i linutlösaren så ser du småfiskarna som inte löser ut via spötoppen.
    Det lättaste sättet att få linan att lösa ut är att öka farten på båten tillfälligt och då släpper linutlösaren fisken p.g.a. den ökande vikten och motståndet i vattnet.

Kommentera

Bättre att köra som du gör nu, man märker ju om det sitter en 2kg öring i andra änden av linan. Bara att ta och snärta till med spöt så släpper linan från utlösaren. Risken med att använda gummiband eller sätta linan i mitten är att får du en stor öring som tar försiktigt så ger inte linutlösaren tillräckligt med motstånd för att driva in kroken i käften. Och får du en stor öring så vill du inte säga att du tappa den bara för att du hade en för klen linutlösare som inte kunde driva in kroken. Så fortsätt att köra med linan ända in i utlösaren och snärta ut linan istället.
      Skeeeetfiske
      // Trolling Master

Kommentera

Håller med ovanstående. Kör man efter stor öring är det det som gäller. Vill man köra efter de små finns andra metoder.

Kommentera

Förläng wiren/linan mellan lod och utlösare till uppemot metern och spänn spöet hårt detta avslöjar mycket som händer......
          Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-22, 17:32.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Och som herr master skrev är du ute efter stor fisk ska mothugget vara hårt till riktigt hårt iaf om krok med storlek används.....

Kommentera

Jag är med på vad ni skriver om att få bra mothugg men hur gör ni för att se när småfisk (mindre än 1,5kg) har huggt? Det är det som är mitt problem. Kan vara att jag inte är uppmärksam men jag tycker inte att spötopparna rör sig speciellt anorlunda. I synnerhet inte när det går lite sjö. Hur långa tafsar har ni på utlösarna? Jag har standardlängd men ska prova att förlänga dom ett par decimeter.

Ola

Kommentera

Glömde att säga att jag använder krokar från 2\0 till 4\0 på skedar och små 2'or till Bomber 15'a

Kommentera

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
                  Jag är med på vad ni skriver om att få bra mothugg men hur gör ni för att se när småfisk (mindre än 1,5kg) har huggt? Det är det som är mitt problem. Kan vara att jag inte är uppmärksam men jag tycker inte att spötopparna rör sig speciellt anorlunda. I synnerhet inte när det går lite sjö. Hur långa tafsar har ni på utlösarna? Jag har standardlängd men ska prova att förlänga dom ett par decimeter.

Ola
                  Testa metern eller nästan då kommer du se dina spötoppar röra sej även för mindre fisk (om du är uppmärksam då givetvis) mvh och lycka till med öringarna

Kommentera

[QUOTE=Cliff Barnes;443481]Jag använder scottys standardútlösare och 0,38mm lina när jag trollar öring men det funkar inte så bra. Det är sällan djupare än 3-8m så det är inte så mycket press på linan från vattnet. Problemet är att Öringar under två kilo är för små för att linan ska lossna från utlösaren även om ja sätter linan på mindre än halva djupet av utlösaren. Det är mest synd på småöringar som ska sättas tillbaka. Dom kan ha hängt en timme i linan mellan skräprensningarna och verkar ganska urlakade när jag sätter tillbaks dom.

tjena.testa offshore linutlösare.de svarta llr röda.kommer inte ihåg vilka som nyper hårdast.på offshore går det även att fytta fjädern för olika hårdhet.mvh stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman