Montering av givare, Eagle 168 ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av givare, Eagle 168 ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering av givare, Eagle 168 ekolod

Ni trollare verkar ha koll; har köpt ett eagle cuda 168 ekolod, å funderar lite om monteringen av givaren. Vad ska man tänka på? T ex behövs nån "tätningsgrej" till skruvarna, man förborrar ju trots allt vid akterspegeln innan man skruvar fast skiten, tänker att det borde komma in, om än lite, vatten i de små hålen, trots att skruvar sitter där... står inget om d i manualen, men ändå... å kanske lite andra tips å tricks, om sådana finnes..

Är det nån som har ett likadant å har monterat det (korrekt) så skriv gärna en kort å trevlig bruksanvisning, om Du orkar, skulle uppskattas!

Tack tack

MVH Micke
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Hej jag har ett likadant.. fast jag har gjort mitt portabelt.. alla båtbottnar ser ju olika ut och jag har en ganska otymplig botten så har satt givaren/lodet på en planka och kan därefter kolla djup och inställnigar vart jag ska om jag nu vill göra lodet fast någon gång i tiden..Mvh macke
    Team JMT fishing

Kommentera

Tätar skruvarna gör du med Sikaflex 291 eller med epoxispackel.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
        Tätar skruvarna gör du med Sikaflex 291 eller med epoxispackel.

OK tack, men hur? Fylla borrhålen innan skruvning eller täta runt när skruvarna sitter? Å håller det verkligen tätt?
        Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

Köp ett portabelt istället och köp en givarehållare istället för 250:- Tycker det funkar klockrent.

Kommentera

Ursprungligen postat av DarkpikeRolle Visa inlägg
            Köp ett portabelt istället och köp en givarehållare istället för 250:- Tycker det funkar klockrent.
            Nej. jag köper inget portabelt, ville jag ha det hade jag köpt det. Denna är redan inköpt, jag KOMMER att göra som jag tänkt innan, vill bara ha tips om hur.

Så hur?

[/FONT]

Kommentera

Förborra hålen och kläm i lite Sikaflex 291 som nämdes, var lite generös så att det blir en liten mängd som trycks ut som en packning runt hålet när Du drar åt skruvarna och fästet trycks mot aktern så blir det tätt.

Var noga med placering av givaren och rikta den så att botten på givaren är horisontell med bottnen och inte båtbotten, vinkla givaren så att den pekar några grader framåt = ner med bakändan så får Du bättre framåtseende på lodet.

De flesta motorer har högerroterande propellrar så då är det bäst att montera givaren på styrbordssida alltså till höger om motorn då det ger minst turbulens runt givaren då vattnet trycks neråt på höger sida av motorn och inte träffar givaren, all turbulens stör givaren så var noga med att inte montera givaren mitt bakom ett steg i skrovet detta stör mycket.

Innan Du monterar givaren så kör båten i olika farter och kolla ner längs akterspegeln på höger sida om motorn var det är minst med luftbubblor (turbulens) i vattnet där ska givaren sitta!!

Bra val av lod och har Du inte behov av ett portabelt pga båtbyten eller annat så är ett fast monterat alltid att föredra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Förborra hålen och kläm i lite Sikaflex 291 som nämdes, var lite generös så att det blir en liten mängd som trycks ut som en packning runt hålet när Du drar åt skruvarna och fästet trycks mot aktern så blir det tätt.

Var noga med placering av givaren och rikta den så att botten på givaren är horisontell med bottnen och inte båtbotten, vinkla givaren så att den pekar några grader framåt = ner med bakändan så får Du bättre framåtseende på lodet.

De flesta motorer har högerroterande propellrar så då är det bäst att montera givaren på styrbordssida alltså till höger om motorn då det ger minst turbulens runt givaren då vattnet trycks neråt på höger sida av motorn och inte träffar givaren, all turbulens stör givaren så var noga med att inte montera givaren mitt bakom ett steg i skrovet detta stör mycket.

Innan Du monterar givaren så kör båten i olika farter och kolla ner längs akterspegeln på höger sida om motorn var det är minst med luftbubblor (turbulens) i vattnet där ska givaren sitta!!

Bra val av lod och har Du inte behov av ett portabelt pga båtbyten eller annat så är ett fast monterat alltid att föredra!

Tack! Precis ett sånt svar jag efterlängta, mången tack

[/FONT]

Kommentera

En till fråga: kan man skarva strömkabel mellan skärm å batteri? Jag har ratt långt fram i min båt, där jag vill ha skärmen, å batteriet är långt bak i min båt, å kabeln som ska gå till batteriet är ca 1 meter lång. Såg inte detta när jag köpte d.. kabeln till givaren e ju lång som fan. Vad kan man använda för kabel om det går att skarva?

Å vad är det för kapsel-liknande grej som följer med lodet? Det kan väl inte vara säkringen, säkringen e ju den som man kopplar i en gummiförpackning.... väl? E jag helt ute å cyklar..? Föga förvånande, som min sambo skulle sagt

[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
                    En till fråga: kan man skarva strömkabel mellan skärm å batteri? Jag har ratt långt fram i min båt, där jag vill ha skärmen, å batteriet är långt bak i min båt, å kabeln som ska gå till batteriet är ca 1 meter lång. Såg inte detta när jag köpte d.. kabeln till givaren e ju lång som fan. Vad kan man använda för kabel om det går att skarva?

Å vad är det för kapsel-liknande grej som följer med lodet? Det kan väl inte vara säkringen, säkringen e ju den som man kopplar i en gummiförpackning.... väl? E jag helt ute å cyklar..? Föga förvånande, som min sambo skulle sagt
                    Förläng med 2,5 kvadrat kabel från strömkabelns ändar dock se till att göra ett kvalitetsjobb både vid skarv och inkoppling till båtens elcentral jo och frökapseln i påsen är en hängsäkringshållare (med säkring i!) mvh och lycka till
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    467 visningar
                    0 gillar