paravaner, vad är det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

paravaner, vad är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• paravaner, vad är det?

Detta kan låta som en ovanligt korkad fråga, men vad tusan är en paravan?
    Jag såg en film om gösfiske, som följde med i senaste Fiskefeber, men jag lyckades aldrig riktigt haja vad de där inga grunkorna gjorde för nytta förutom att vara i vägen för han som skulle veva in sin jättefångst.

Finns lite olika varianter av paravaner, sido eller djupparavaner.
    Sido paravanen gör så betet kommer ut mer från båten och en djupparavan gör så du kan få ner betet lite djupare.
    men det kommer snart någon som skriver lite mer utförligare hur dom fungerar.

Här kan du läsa lite mera http://www.regalmarin.se/fiske_tips/...oll_skola.html

Kommentera

Tack för det svaret så länge, jag måste motvilligt medge att jag inte blev så mycket klokare av den artikeln, vad jag undrar över är vad paravanen egentligen syfter till? Är det ett flöte, kanske helt enkelt?

Kommentera

Paravaner gör att du enklare kan använda fler spön vid trolling. Du kan till exempel använda två spön som du har på sidan av båten och betena rakt bakåt sedan ytterligare två spön som du har paravaner på vilket gör att betena åker ut åt sidorna
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Hej!

Skall försöka reda ut det åt dig!

Säg att du vill trolla med 6 st spön samtidigt, du kan inte köra alla spön rakt bakom båten, det kommer garanterat trassla ihop sig hur du än gör. Du släpper ut första betet, säg 30 meter, kopplar på paravanen och släpper ut 30 meter till. paravanen kommer nu jobba sig utåt åt sidan, vilken sida beror på om det är en vänster eller höger-modell. Den klarar inte att dra ut betet helt rakt åt sidan men lite snett bakåt beroende på hur tungt betet går i vattnet. Du släpper nästa spö 30 meter också, kopplar på paravanen och släpper kanske bara 20 meter den här gången, samma sak händer igen men paravanen drar givetvis inte ut lika långt som den förra pga kortare linlängd. Båda betena går 30 meter bakom paravanen och är nu spridda på olika avstånd i sidled ifrån båten.

Det är detta som är själva idén med paravaner, att sprida ut betena för att täcka ett större område. Samma sak är det med djupparavaner men det handlar då istället om olika djup istället för bredd.

Hoppas du blev lite klokare!

Mvh/Johan

Kommentera

Ursprungligen postat av macaholic Visa inlägg
            Detta kan låta som en ovanligt korkad fråga, men vad tusan är en paravan?
            Jag såg en film om gösfiske, som följde med i senaste Fiskefeber, men jag lyckades aldrig riktigt haja vad de där inga grunkorna gjorde för nytta förutom att vara i vägen för han som skulle veva in sin jättefångst.

Här finns en bild som visar hur det ser ut. Yttersta paravanen går ca 45 m vid sidan om båten vid havöringtrolling på våren.

Mvh
            Johnny

Kommentera

Grabbar grabbar , enklast att säga är att det är en spöförlängare som gör det enklare med fler spön ute

Kommentera

Här är en skiss som visar hur det ser ut om ni kör med tre paravaner på varje sida om båten.

Jag har några paravaner till salu om du behöver några till gädda, gös och laxtrolling.
                Big Jon Wille side liner, regal narin säljer dessa för 399kr styck, jag vill ha 250kr styck.
                Hojta till så kan jag kolla upp hur många som finnes kvar.

/Kjelle
                Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
                http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Aha, nu fattar jag, det är alltså ett sätta att sprida ut linorna om man har flera spön ute samtidigt.
                  Tack för tipsen.

Kommentera

paravaner

Ursprungligen postat av macaholic Visa inlägg
                    Aha, nu fattar jag, det är alltså ett sätta att sprida ut linorna om man har flera spön ute samtidigt.
                    Tack för tipsen.
                    Det är kanon om det är grunt där man trollar,fisken skyggar ibland för båten, då funkar det bra med paravaner.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    722 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    473 visningar
                    0 gillar