Linutlösare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linutlösare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linutlösare

Hej,
    jag har precis kommit igång med mina djupriggar. Ett problem jag stött på är att linan verkar glida i linutlösaren (Scottys gula). När jag skickat ner lodet fortsätter rullen att ge lina tills jag låser den, och jag kan inte få det till annat än att det är linan som glider i utlösaren? Det kanske skall vara så - det är ju egentligen inget större problem. Man kanske t.o.m. kan använda det för att släppa ut släpen efter det att man skickat ner lodet?

Jag har också problem med mina stackers, som är av en annan modell (vet inte vilken). Linan släpper varannan gång medan jag firar ner lodet.

Har ni några tips på lösningar på mina problem? Vilka utlösare är bäst, har ni några knep som ni vill dela med er av? Alla tips mottages med tacksamhet!

Aldrig haft problem med att det glider nåt specielt.
    Några möjligheter kan ju vara för hård spärr, för tunn lina, eller utlösaren är helt enkel dålig.

Kommentera

Blacks linutlösare funkar bra för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av magforce68 Visa inlägg
        Hej,
        jag har precis kommit igång med mina djupriggar. Ett problem jag stött på är att linan verkar glida i linutlösaren (Scottys gula). När jag skickat ner lodet fortsätter rullen att ge lina tills jag låser den, och jag kan inte få det till annat än att det är linan som glider i utlösaren? Det kanske skall vara så - det är ju egentligen inget större problem. Man kanske t.o.m. kan använda det för att släppa ut släpen efter det att man skickat ner lodet?

Jag har också problem med mina stackers, som är av en annan modell (vet inte vilken). Linan släpper varannan gång medan jag firar ner lodet.

Har ni några tips på lösningar på mina problem? Vilka utlösare är bäst, har ni några knep som ni vill dela med er av? Alla tips mottages med tacksamhet!

Hej!

Fortsätter att glida tills jag låser rullen skriver du??

Hur menar du egentligen?

Normalt låser du alltid rullen när du fiskar på rigg, även om du kan ha bromsen löst ställd. låser du inte linan så kommer linbågen som går från utlösaren upp till spöet fånga upp vatten och se till att det ständigt jobbar ut lina (om du har rullen i friläge med eller utan knarr dvs). Men det kanske är något annat du menar? Har du rullen låst bör inte betet kunna glida åt något annat håll än möjligtvis uppåt emot ditt böjda spö, även om jag tror att det snarare skulle lösa ut helt vid för hård press.

använder du nylon eller flätlina, flätlina kräver att du sätter linan längre in på utlösaren för att det inte skall blindutlösa, kanske det som kan vara problemet på stackern? Annars kan du alltid testa att ställa om linutlösaren till hårda läget? De brukar alltid vara ställda i normalt läge när de är nya.

Hoppas det löser sig!

Kommentera

Rullen fortsätter ge lina efter du skickat ner lodet för att linans vattenmotstånd gör att bukten på linan ner till utlösaren blir större och mer slaklina däremellan. Sänk ner lodet med låst rullen och låt linan slira ut mot lite broms och knarren.

Jag har Scotty stackers med vanliga metallklämman om djupriggsvajern, linan släpper bara ur utlösaren då gångerna jag klantar mej och sätter linan för långt ut i klämman, tror helt enkelt att bara du tränar lite så får du kläm på det.

Kolla här: http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av magforce68 Visa inlägg
            När jag skickat ner lodet fortsätter rullen att ge lina tills jag låser den, och jag kan inte få det till annat än att det är linan som glider i utlösaren?

Det är nog mycket hellre så att vattenmotståndet drar ut lina, ju djupare du fiaker ju hårdare får du ställa bromsen på rullen så att inte vattenmotståndet drar ut lina.
            Så fort du når det djupet du skall fiska på så låser du rullen, stramar åt bromsen och vevar in slakken i linan, detta för att inte ha allt för stor linbukt bakom riggvajern.

Rullen skall alltid vara låst under själva fisket, spänn upp spöt i lagom båge.
            Svårt att förklara.
            Bild 1 visar hur linan "fångas " upp av vattenmotståndet, och visar hur en bukt på linan skapas.

Bild 2 visar ett djupriggspö uppspänd klar för världens bjässigaste bjässe :-)

Angående dina andra utlösare som "släpper" linan, så är det tyvärr, bara Scotty som funkar :-).
            Se om det finns möjlighet att spänna åt den hårdare, alternativt sätta linan djupare i utlösaren.

Mvh
            kjelle
            Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
            http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Tack för alla tips! Framför allt det där med linbukten och att sänka loden med (lös) slirbroms i stället för med frikopplad spole!
              Eftersom det är så bra fart på tråden passar jag på att ställa lite andra frågor kring djupriggsfiske...
              Jag har en spöhållare vardera på djupriggarna och en ställbar ett par decimeter in mot motorn. Skulle ni börja sätta inifrån eller utifrån? Alltså: skulle ni sätta det djupare eller det grundare spöet i den yttre hållaren?

Kommentera

Jag sätter det djupaste längst ut, och böjer samtidigt fenan på lodet en aaning så att lodet drar lite ut från båten, på så sätt minskar du möjligheterna för att linorna går i varandra om fisken hugger på den djupaste linan.
                Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Fiffigt att böja fenan! Nu har jag inga lod med fena - jag har den varianten som ser ut som en fisk. Är de smala loden med fena så mycket bättre att det är värt att byta?

Kommentera

Det kan jag inte svara på då jag aldrig provat den modellen du har, men förmodligen inte.

Jag kör fyra riggar och vill ha de på sidorna så långt ut som möjligt.

/Kjelle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    5 svar
                    425 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund