Löjskalle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löjskalle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Löjskalle

Vilka löjskallar tål hyfsat höga farter samt är lätt att ställa in gången på?
    Har kört en del med Salsa, dem fungerar hyfsat, men dem verkar inte palla farter över 2 knop? Lite jävliga att ställa in gången på är dem också. Men dem är smidiga eftersom man inte behöver tandpetare och sånt skit.

Vilka alternativ finns det, Ansjovi, Oki eller någon annan? För nu blir det alltid att jag börjar med löja och kör en stund och sedan gå över till plast, dels för att jag inte pallar köra så sakta sen att gången blir lite si och så.

Hej,

Jag kör mycket med Vouksiraksi som man kan trimma till att passa även lite högre hastigheter (upp till 4 knop enligt tillverkaren, även om jag aldrig testat snabbare än ca 2,5)

Har även hört att TOPP-skallen och Vectra skall funka i relativt höga hastigheter dock aldrig testat dem själv.

/B

Kommentera

Dom som BjörnD skrev har jag också hört ska gå att få att gå bra i högre farter. Även VK-Rax funkar bra i högre farter.

Kommentera

VK-Rax är den löjskalle som utan tvekan klarar av högst fart av alla löjskallar. Rookie skallen som är ny på marknaden som har en spikrak gång går också att fiska snabbare.
        3,5 är det snabbaste jag lyckats fiska med VK-Rax:en.

Kommentera

Instämmer jag oxå, VK-raksi är riktigt bra. Låser linan bra och lätt att få en fin gång på. Tycker även om att de har många olika inställningar (hål för linan) och att de kan fås att snurra åt båda hållen.
          Men, en liten fråga: Varför ska folk envisas med att köra fort med löja?
          Jag menar, man trimmar ju gången så att den ska imitera en skadad fisk och vilken skadad fisk simmar konstant i 2,5 knop?
          Kör man plast eller plåt i hög fart, retas rovfiskens huggreflex.
          Kör man sakta med löja, tror rovfisken att det är ett lättfångat byte.
          Vilken metod som för tillfället funkar bäst varierar. Men det är två olika tekniker som funkar bäst om man använder sig utav en av dom åt gången.
          Så har det i alla fall varit för oss.
          Mvh Micke

Kommentera

Salsa skallarna är ju hopplösa med dom små jävla plastpinarna som följer med. Går ju knappt att få ur dom när man ska byta löja!. .. Hade god lust att sparka up pinnjäveln i röven på den som kom på den ljusa iden....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            892 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman