Trollingfart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingfart?

Har en Yamaha 60 hk (dig)-direktinsprutad fyrtaktare som jag trollar med på tomgång runt 1,00 knop som lägst. Använder jag SC-funktionen kör jag som lägst runt 0,7 knop. Är det bara de gamla skitfyrtaktarna (gaphalsarna) med förgasare som inte är trollingbara i låga hastigheter eller är det fel på min maskin? (Båt Buster X)

MVH

/MT

jag har en 30hk fyrtakt yamma 07, å jag har problem med trollingfarten. Har en Finnark 460 rätt tung planande båt som den sitter på. Har bytt propeller 2ggr, har nu en stigning på 10 1/4 om jag inte minns fel. Ligger på dryga 2,2knop utan trollingbroms. Med 2 bromsar kommer jag ner i bra precis 1,5knop. Lägger jag dessutom i 2 murarhinkar kommer jag ner under knopen, men då känner man sig som en julgran... Jag har inte velat pilla med tomgången utifrån smörjbehovet. Den ligger stadigt på 800rpm, och nån gång i bland ner mot 700rpm.
    Brottar fett...

Kommentera

Märkligt,,,, 6-700 varv får jag ner den till redan innan SC. Och jag har prop som medföljer maskinen. Har du en digitalt direktinsprutad maskin?
      Senast ändrad av Muskytracker; 2009-09-21, 20:12.

Kommentera

Motsjö i 5 m/s vid trolling och alla prylar ute rör vi oss med 0,5 knops fart framåt som bäst utan att aktiverat SC. Motorn är också nästan dödstyst, viskar i det närmaste. Min gamla Honda var som ett plågande illjud i jämförelse. Polarns digitala Honda är dock riktigt schysst också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
          Motsjö i 5 m/s vid trolling och alla prylar ute rör vi oss med 0,5 knops fart framåt som bäst utan att aktiverat SC. Motorn är också nästan dödstyst, viskar i det närmaste. Min gamla Honda var som ett plågande illjud i jämförelse. Polarns digitala Honda är dock riktigt schysst också.

Är det en hemmabioanläggning, eller nån 20 år gammal hightec klocka du prata om? Att yamaha är gammal i gemet visste ja.. Men Honda?? ;-)

Puss puss..
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
          19 svar
          912 visningar
          0 gillar