hjälp med ekolodsval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med ekolodsval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kockin Visa inlägg
    Hej jag kan ordna en sån här för 6500 kr,har kontackter i usa han skickar det som gåva då slipper vi i från skatter tull osv,jag själv ska beställa en sån komplett med svenska finska samt norska sjökort,samt svensk hand bok,2 års
    garanti.
    Kostar idag 9900 kr i sverige,gogglade på den och den billigaste i svergie.
    Hör av dig om intresse finns.
    Mvh kockin
    Dina uppgifter är fel, samt att det inte är att rekommendera att skylta med detta när det enligt lag är straffbart.
    Kom ihåg att ditt fulla namn samt boställe står med i din profil, har ingen aning om tullverket surfar forum men man kan aldrig vara säker på det motsatta.

Gåvor på upp till 500kr får du in:

Gåva från utlandet
    Gåva från ett land utanför EU

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
    * försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

* gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
    * det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Exempel
    Om moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller presenter till Barbro och systerbarnen, Linnéa och Leo. Moster Berit har specificerat innehållet i paketet.

* Linnéa får ett par jeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor
    * Leo får en kikare värd 500 kronor och en skjorta värd 400 kronor
    * Barbro får en glasvas värd 800 kronor.

Både jeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 2,5 procent vilket motsvarar 45 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 845 kronor vilket blir 461 kronor. Totalt belopp att betala blir 506 kronor (45 plus 461 kronor).

Du behöver inte heller betala något om de sammanlagda avgifterna för hela försändelsen understiger 100 kronor.

Om din försändelse inte uppfyller kraven ovan för tull- och momsfrihet använder vi oss av en schablontullsats för att beräkna tullavgiften. Schablontullsatsen är 2,5 procent plus moms. Denna tullsats används bara när försändelsens totala värde understiger 7000 kronor. Schablontullsatsen kan inte användas för försändelser som innehåller alkoholhaltiga drycker

Från tullverkets hemsida:

Ganska risky att köra på: "satsar på att det går bra"

But it is all up to you.

Det finnes pengar att spara på att ta hem dessa lagligt istället.
    Kom ihåg att om de går sönder så måste varorna skickas tillbaka till USA för reparasjon, då MÅSTE ni ha tullpapprena samt originalkvitto för att få in den reparerade enheten in i Sverige igen efter rep.

/Kjelle
    Senast ändrad av Kjellzen; 2010-02-16, 15:34.
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Man kan räkna med + 30% på priset i usa, om man åker på tull ungefär, värt att tänka på.
      Men visst blir det endå ofta billigare!

Det slipper ofta igenom tullen om det skickas med USPS (vanliga posten i staterna)
      Skickas det från ett företag med UPS eller DHL motsv. så brukar tullen komma som ett brev på posten, (ordagrant )
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
        Undrar om du har haft Lowrance nångång?
        Jodå, jag har Lowrance. Har genom åren haft Garmin 160, Eagle 128, Raymarine 400DS, Lowrance x125, Lowrancex97 och Lowrance x135. I vår kommer det att monteras ett HDS-lod i ena båten. I farsans sitter det ett Lowrance 510. I kompisars båtar som jag ofta är ute tillsammans med sitter det Humminbird Matrix 27, Humminbird som jag inte kommer ihåg beteckningen på ( 8 tum kombi), Eagle 480, Garmin 525 kombi och Garmin 420 kombi.
        Trådskaparen frågar om lod i den lägre prisklassen och där anser jag att Lowrance/Eagle har klart bäst prestanda för pengarna.
        Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Jodå, jag har Lowrance. Har genom åren haft Garmin 160, Eagle 128, Raymarine 400DS, Lowrance x125, Lowrancex97 och Lowrance x135. I vår kommer det att monteras ett HDS-lod i ena båten. I farsans sitter det ett Lowrance 510. I kompisars båtar som jag ofta är ute tillsammans med sitter det Humminbird Matrix 27, Humminbird som jag inte kommer ihåg beteckningen på ( 8 tum kombi), Eagle 480, Garmin 525 kombi och Garmin 420 kombi.
          Trådskaparen frågar om lod i den lägre prisklassen och där anser jag att Lowrance/Eagle har klart bäst prestanda för pengarna.
          Mvh Micke
          Inaktuell Information, redigerad.
          Senast ändrad av Kjellzen; 2013-03-24, 00:05.
          Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
            Håller delvis med, Lowrance /eagle har helt klart bra lod i den storleken/ prisklassen, men tyvärr så är det allt för ofta strul med Lowrance.
            Det känns som om de i desperasjon släpper nya modeller på marknaden som inte ens funkar ordentligt, sen får kunderna vara testpersoner på elektronik med massa bugs.

Jag har haft min del av Lowrance strul, just nu funkar allt bra men vet ej hur länge....
            Helt enig med dig Kjelle. Hur många har inte haft strul med sina HDS? Iofs har det ju mest gällt plottrarna men sånt drar ner förtroendet för märket.
            Även Garmin hade ju stora problem med sina 420, 520 och 525 plottrar när de kom.
            Själv har jag bara varit med om att en givare gett upp. Visade väldigt lite ekon och -14 i vattentemp. Fick snabbt en ny på garantin, bra service.
            Så länge som man håller sig till de lite äldre modellerna, som funnits på marknaden ett tag tror jag man slipper mkt bekymmer.
            Mvh Micke

Kommentera

Mitt förtroende för Lowrance återställdes med bra support, fick båda mina enheter( lcx112c och globalmap 8200c utbytta på garantin och de nya har funkat bra.
              Senast ändrad av Kjellzen; 2013-03-24, 00:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
              8 svar
              777 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg dhaglund  
              Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
              1 svar
              256 visningar
              0 gillar