4-stroke motor - holder bare 8-10 år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-stroke motor - holder bare 8-10 år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 4-stroke motor - holder bare 8-10 år?

Hei

Jeg har erfaringer med 4-takt (four strokes) motorer som jeg ønsker å dele med dere.

Er det slik at de varer bare 8-10 år? Er det et generelt problem at de danner kondens og korrosjon når vi bruker dem til trolling?

Motorene er tunge og ligger i kaldt vann. Dette danner kondens når de benyttes i kaldt vann fordi de er tunge og ligger lavt i vannet. Temeraturforskjellen mellom bunnpanna og motorblokk er stor. Kondensvannet fører til korrosjon og store skader.

Hva er din erfaring? Er dette et problem dere har i Sverige?
    Hvilke merker er det problemer med?

Besta helsniger

Sjøfalk
    Norge
    Se tråden i Norge:

og

Kommer bli intressant att följa. Själv hade jag en 8 hk honda 4-takt -86 tills förra sommaren. Den gick bra då men hur ska man göra i framtiden med inköp av motorer om man inte är ekonomiskt oberoende.

Kommentera

Det er nå 2 1/2 uke siden de åpnet og plukket fra hverandre hele motoren.

De har ikke funnet lekkasjer eller korrosjon - hverken på blokk, bunnpanne, pakninger eller adapterplate.

Anodene på blokken er bra.

Forhandleren finner ingen annen årsak til vannet (2 liter pluss) enn kondens. Dette stemmer ikke overens med hva som ble sagt fra Brunswick tidligere i høst (Maks en kaffekopp kunne være kondens).

Det er kjent at disse motorene har en feil-konstruksjon som skaper kondensproblemer. Denne gangen har det ikke skjedd korrosjonsskader.

Er det slik at jeg må kvitte meg med motoren fordi den ikke tåler fiske (sakte fart) i kaldt vann?

Er også nye Mercury-motorer beheftet med denne konstruksjonsfeilen? Fra fiskemiljøet (trolling) er det flere motorer som er vesentlige nyere som er returnert pga kondensproblemer.

Brunswick Norway har ennå ikke sett på motoren eller uttalt seg. Forhandleren purret opp igjen i dag. Jeg er spent på hva Brunswick sier og hva de kommer fram til av løsning.

Jeg kan ikke benytte denne Mercury motoren til fiske i kaldt vann, høst og vår med fare for 2 liter kondensvann som kan føre til at hele motoren skjærer seg.

Håper på svar i morgen Brunswick!

Sjøfalk

Kommentera

MÖKKKKURY, namnet säger väl allt.

Det borde vara förbjudet att sälja och montera skiten på en båt.

kjell
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
        http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Har en Honda 45hk inköpt 1991 går som en klocka fiskar ca 9månader varje år den har gått flera 1000sjömil.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Er det noen som har tilsvarende erfaring / problemer med Mercury?

Er det noen som har positive eller negative erfaringer med importøren av Mercury i Sverige - Brunswick?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sjøfalk Visa inlägg
              Er det noen som har positive eller negative erfaringer med importøren av Mercury i Sverige - Brunswick?
              Skulle bli mer förvånad OM någon hade positiva erfarenheter med motorn Mercury.
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
              8 svar
              712 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg dhaglund  
              Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
              8 svar
              471 visningar
              0 gillar