Torsktrolling på 15 - 20 m djup? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsktrolling på 15 - 20 m djup?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsktrolling på 15 - 20 m djup?

Hej!

Har precis börjat utveckla mitt torskfiske något och provar lite trolling. Är ju en effektiv metod för att söka över större områden i jakt på torskstimmen, att det sen regelbundet tas ordentliga havsöringar som bifångst är ju inte helt fel.

Vi provade igår med göswobbler vilka gick ner till 6 - 7 meter av sig själva, detta gav en torsk direkt men tyvärr var där mycket tång på djup under 8 meter varför vi fick avbryta detta fiske och börja pilka istället. Hittade då mycket torsk på 12 - 15 m och skulle vilja trolla på detta djup, och eventuellt även djupare.

Nu till frågan, kan man få ner gösvobblers till 15 meters djup med bara spiralbly på linan eller kommer jag behöva djupparavaner typ dipsy diver? Fungerar det med wobblers efter en dipsy diver eller wobblern tappar för mycket rörelse då?

Tips på riktigt djupgående wobblers? Jag kommer att köpa några Rappala Tail Deep Dancer 11 cm som skall gå ner till ca 9 m men vill ha fler tips.

//Mikael

Du bör kunna köra med någon kussamo paravan på spöet och få ner det till 15 meter, går säkert att blya ner också men jag hade nog föredragit en kussamo eller liknande, men ska du regelbundet köra på sådant djup är det nästan bättre att du investerar i djupriggar.

Kommentera

Skippa wobblern. Igår körde vi havsöring och fick bara en massa torsk. Torsken högg fan tom på 2 m djup över 10 m vatten. Torskar älskar laxskedar betydligt mer än både lax och havsöring. Är där mycket skit i vattnet vill du inte heller köra wobblers med 6-9 krokböjar, kör då en sked med en stor enkelkrok.

Ingen erfaren trollare, men på 3 försök efter havsöring har vi bara fått en massa torsk, även när vi gör vad vi kan för att undvika den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Skippa wobblern. Igår körde vi havsöring och fick bara en massa torsk. Torsken högg fan tom på 2 m djup över 10 m vatten. Torskar älskar laxskedar betydligt mer än både lax och havsöring. Är där mycket skit i vattnet vill du inte heller köra wobblers med 6-9 krokböjar, kör då en sked med en stor enkelkrok.

Ingen erfaren trollare, men på 3 försök efter havsöring har vi bara fått en massa torsk, även när vi gör vad vi kan för att undvika den.
        Verkligen värt att fundera över! Tack för tipset.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
        5 svar
        425 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg dhaglund  
        Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01