Lite frågor om trollingspö.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor om trollingspö..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite frågor om trollingspö..

Hej, ska börja med trolling efter gädda i en sjö och har läst en hel del om trolling här men har några frågor om spöna, har hört väldigt mycket bra om Ugly Stik spöna och dom är ju inte så dyra så dom känns bra, Ugly Stik gold tiger verkar bra men hittade ett annat spö som heter Sturdy Stik och bara kostar 225kr:

Är dom spöna av bra kvalitet? gött pris har dom iaf, och har ingen koll på vilken lb spöna ska ha? kommer som sagt trolla gädda med wobblers som zalt nils master osv, kommer även använda paravaner hela tiden.

Ron Thompson Hard core 2 är ju ett riktigt bra trollingspö och ganska så billiga 395:- på Sportfiskeprylar, passar till lax,gädda och gös!

Kommentera

Ska du köra med stora paravaner så kan det vara en idé med lite styvare klinga. Vet iofs inte.. Men jag har 12-25 lb spön (RT Seaboss downrigger) och dom har ändå gode böj med paravan typ great white och en magnumwobbler bakom. Vet inte egentligen om det är så farligt för spöet och ha fetböj konstant, men känns olustigt...

Kan f.ö rekommendera de spöna. Riktigt sköna med djup aktion, vilket har visat sig vid drill av något finare gädda. De är dock lite dyrare..
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Okej, vilken lb på trollingspöna är normalt att ha när man gäddtrollar? och angående paravanerna, vi kommer fiska med wobblers som i genomsnitt vikt kanske väger 40 gram eller något, funkar det med Great Light då eller ska man köra Great White till sånna? finns det lixom någon jämförhet att tex den mindre paravanen samt den stora är till för beten med någon viss vikt eller något sånt?

Vill också kunna så så lätta grejer som det går utan att det blir för klent

många frågor men är helt ny på trolling så kan i princip 0 om det

Kommentera

Tror det är olika från person till person jag använder inga märkvärdiga spön vid trolling, en skaplig ryggrad och 8-9 fot gärna lite styvare i toppen. Ang paravanerna så funkar det garanterat bra med great light med så pass lätta beten. Själv så kör jag enbart stora beten typ Westins jätte största zalt och nilsmaster vid gäddtrolling använder mig då av wille sideliner och den fungerar utmärkt.Denna länk kanske kan vara till hjälp för dig http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html

Kommentera

okej fint, så om jag köper ett par trollingspön 15 - 25 lb och ett par Great Light paravaner så borde dom gå hand i hand ute på sjön ?

undrar även lite om rullar, vill ha med räkneverk, fick syn på Okuma Magda 30D för lite mer än 400kr bara, är det kvalite på dom rullarna eller ska man betala lite mer för just rullarna för att det ska hålla ett bra tag?

Sen ang linan, har läst lite och den ena säger nylon och den andra säger flät, riktigt luddigt på den delen, någon som kan mycket om det där med fördel/nackdel med nylon/flätlina vid trolling efter gädda?

Kommentera

Det tror jag absolut. :-)
              Alltså det är ju självklart så att det är en riktig budget rulle du får för det priset, lägg en bättre peng på rullarna och sköt om dem ordentligt så har du en rulle för en lång tid framöver i slutändan tror jag ändå att du vill ha en bättre rulle efter ett tag

Jag använder enbart nylon lina, har egentligen ingen anledning förutom att han som lärde mig att trolla använde det och han fick mycket fisk

Sen tycker jag du ska överväga att köpa större paravaner direkt så att när du köper större beten kan fortsätta att använda paravanerna, men det är bara ett förslag. Du vet gäddorna äter upp till 3/4 av sin egen vikt ;-) Go for the big ones!

Kommentera

Jag har 4 st. paravaner typ great white, köpte 3 av gäddslaktarn här på FS, fick en mycket juste deal. Personligen så när jag trollar gädda är nog bara 10% av mina beten under 50 gram... Oftast blir det beten som westins jätte, savagear butch, salmo skinner mm... Dessa beten använder jag inte utav en slump. Stora beten med fin rörelse som kan gå ner djupt och hitta ner till gäddan, de har även fint rörelsemönster och jag har alltid haft den övertygelsen att större beten syns bättre och därmed ger mer fisk. Skit samma hur det nu är på den fronten, jag är övertygad om att du kommer bli sugen på magnumwobblers och jag ser ingen större nackdel med aningen större paravaner.

Angående rullarna; själv har jag 4 st. Okuma magda 20DX. minsta storleken, för det räcker och blir över till gädda. Skönare med en liten rulle. Magdarullarna är fina rullar, men köp inte D modellen. Det är inte värt att snåla en 50lapp och tappa de 2 kullager som faktiskt sitter i DX-modellerna.

Linan.. Jag har mina rullar fyllda med 0.40's nylon. Funkar bäst vid trolling i mitt tycke. Skulle kunna tänka mig flätlina på släpspöna, dvs de spön som går rakt baki båten, men har även hört att flourcarbon ska vara super, som ett mellanting.Elasticiteten i nylon får en positiv effekt vid just trolling, sen är det otroligt mycket billigare, en vettig fiskebutik slänger på det på dina nya rullar gratis eller näst intill om du skaffar resten av prylarna där, eller så finns det småbulkar som räcker till typ 6 rullar som kostar samma peng som en spole flätlina...

Mina rekommendationer i korthet: Spö -> 25lb, paravan typ större, kolla gärna med slaktarn för bästa deal.., lina 0.38-0.45 nylon, rulle magda DX modeller för helt ok kvalle till bästa pris. Skitfiske
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

japp det får blir så, större modellen great white kommer ju använda större beten också, -25lb spön och sen någon schysst rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av LIPPE Visa inlägg
                    Hej, ska börja med trolling efter gädda i en sjö och har läst en hel del om trolling här men har några frågor om spöna, har hört väldigt mycket bra om Ugly Stik spöna och dom är ju inte så dyra så dom känns bra, Ugly Stik gold tiger verkar bra men hittade ett annat spö som heter Sturdy Stik och bara kostar 225kr:

Är dom spöna av bra kvalitet? gött pris har dom iaf, och har ingen koll på vilken lb spöna ska ha? kommer som sagt trolla gädda med wobblers som zalt nils master osv, kommer även använda paravaner hela tiden.
                    Hej Oliver "Lippe" Garemark; Visst kan du köpa några Shakespeare Sturdy Stik trollingspön hos Orsa FiskeCenter, men Sturdy Stik hör nog inte till de starkaste Shakespearespöna. Min personliga rekommendation är att du väljer bland de senapsgula (sinappia) Shakespeare Ugly Stik Tiger eller de svarta Shakespeare Ugly Stik Tiger Gold. Personligen är jag otroligt nöjd med de vanliga 7-fots och 8-fots Ugly Stik Tiger som trollingspön och 10-fots i samma serie som Dipsy Diver-spön. De har hållit mer än vad de lovat under de senaste 14 åren. Fråga Orsa FiskeCenter om de har några vanliga Ugly Stik Tiger "sinappia" till dig....och du kommer aldrig att ångra dig.
                    Go for the Ugly Stiks!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    765 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    256 visningar
                    0 gillar