scotty djurigg .... feet / meter räknare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

scotty djurigg .... feet / meter räknare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• scotty djurigg .... feet / meter räknare?

Jag har köpt en Scotty Longarm rigg nyligt och just monterat den. Jag ska anvnda den till pelagiskt gäddfiske.

Det är feet räknare på den som standard som på alla Scotty,

<<Jag har kommit fram till att jag SKA ha meterräknare. Går det att byta ut feet-räknaren till meterräknare?
    Vart köper jag isånafall en sådan?
    Senast ändrad av mobetahl; 2010-06-05, 01:09.

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
    Jag har köpt en Scotty Longarm rigg nyligt och just monterat den. Jag ska anvnda den till pelagiskt gäddfiske.

Det är feet räknare på den som standard som på alla Scotty,

<<Jag har kommit fram till att jag SKA ha meterräknare. Går det att byta ut feet-räknaren till meterräknare?
    Vart köper jag isånafall en sådan?
    Varför? Du får bättre kontroll hur djupt du har lodet med feetmätare, den anger ju djupet med 0,3 m skillnad. Metersräknare anger ju bara på varje meter, det är därför de flesta trollare använder feetmätare.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Ställ om ekolodet till att visa i feet istället. Då har du järnkoll.... Gjorde själv detta vid laxtrolling i karlskrona.

Kommentera

Jag har redan ställt om ekolodet till feet. Orkar inte köra med feet dock.

Nej, jag vill ha meterräknare, gillar Scottyriggen som fan men känner att den blir mer ett stressmoment nu när man måste vända upp och ner på hela världsbilden och tänka allt i feet.

Jag trollar bara gädda bör nämnas, ofta på kuperad botten och orkar inte lära mig tänka feet djupgående på alla andra betena jag har ute.

Kör oftast på 4-12 meter, ibland djupare men det är sällan.
        Rigg har levererat skitbra hittills när vi fiskat från polarens båt.... Vissa dagar är det det enda som funkat.
        Slicka botten med flytande eller suspending swimbaits och jerkbaits...

Det borde finnas att köpa en räknare med meter konverterat?
        Alternativet är att sälja eller byta bort riggen mot en annan med meterräknare

Kommentera

Själv har man lärt sig omvandla feet på riggen till meter så man vet när man bör höja. Men vi kör mestadels pelagiskt så det är inget ilandsproblem. Är bara om man kör på ett grund som inte finns på sjökortet det är aktuellt. Har själv scottys elriggar. De har ett antal piggar på ovansidan av spolen och klickar till räkneverket. Är det på samma vis på de manuella är det bara att hitta ett räkneverk med samma mått och funktion som behöver rätt antal piggar för att klicka över. Vilket kan bli ett problem då de flesta tar in 30 eller 60 cm per varv. Dvs en eller två fot. Så det blir bara rätt vid 3, 6, 9, 12, 15 m etc

Kommentera

Det finns meterräknare till Cannon men hittills har jag inte sett någon för Scotty...

Explore our fishing tackle shop's wide range of equipment: downriggers trolling motors, parts from Minn Kota, Walker Scotty, Cannon & more. Great deals on fishing and boat accessories.
            Senast ändrad av Hejan; 2010-06-06, 09:24. Anledning: Ladetilllänk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
            8 svar
            704 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dhaglund  
            Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
            8 svar
            467 visningar
            0 gillar