Hej alla. Ska utrusta min båt med en trollingmast. Finns en hel del och i varierande priser. Hittade nyligen en på blocket som ser stabil och bra ut och till ett rimligt pris. Undrar om någon har erfarenhet av denna eller några tips på andra master.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trollingmast
Collapse
X
-
hej niklas.masten du länkade till ser robust ut.men det verkade inte vara lintrummor-invevningsbar.å då får du säkert lägga till 1500-2000kr.i så fall kan du lika gärna bygga egen mast å lägga pengarna på lintrummorna.du vet ju nu hur det ska se ut.med stag å allt.det e bara å gå ut i garaget-smida.jag förutsätter att du som fiskare kan hantera verktyg å inte bara trollingspöt.finns inge mer tillfredställande än å tillverka-utrusta sin egen trollingbåt!2500kr utan trummor-linor tycker jag i alla fall inte är ett vettigt pris.då hade jag själv tillverkat grejorna.mvh stefan
-
Alu profilen är det inget fel på. Hade samma på min förra båt. Den är lätt att modifiera då det bara är att skjuta in en mutter i spåren på profilen och dra i en lagom lång bult där du behöver den och dra åt. Har för mig det var m10. Dock så tycker även jag det var lite väl dyrt då det inte är mycket du får för priset. Jag fick iofs min alu-profil gratis. Och jag kunde bygga precis som jag ville redan från början. Och eftersom jag fick en hellängd behövde jag inte skarva eller nåt heller.
Kommentera
-
Hej Anders.
Tack för dit svar. Håller med både dig och Stefan. Pratade med försäljaren idag och han kunde gå ner till 2000 kr. Låter lite bättre.
Var inne och tittade på dina bilder och såg precis som du sa att du har haft en liknande aluminium profil. Såg även att du hade monterat dit egna lintrummor, har du gjort dom själv eller har du köpt dom och i så fall vart och för hur mycket? Och fungerade det bra?
MVH Niklas.
Kommentera
-
hej .säger det igen för 2lax kan du köpa mycket material för.rullarna du ser på hans 580 bigfish .ser ut å vara från tl i jönköping.funkar men är klena-halvrassliga halvdålig låsning.lägg pengarna på att bygga en mast själv.sen lägger du upp planerlinan på en tomrulle från 15kg trumma från migsvets.som du får gratis från din lokala smedfirma.bara klicka i å fiska.sen när ekonomin tillåter så köper du vettiga rullar-trummor.finns ofta på tradera-blocket.snart kommer vintern å då börjas de säljas.om det är tl:s trummor så är det samma fälgar som på många rullatorer dvs pensioners staket.så kläck en egen lösning.det svåra är bromsen .mvh stefanUrsprungligen postat av fire070 Visa inläggHej Anders.
Tack för dit svar. Håller med både dig och Stefan. Pratade med försäljaren idag och han kunde gå ner till 2000 kr. Låter lite bättre.
Var inne och tittade på dina bilder och såg precis som du sa att du har haft en liknande aluminium profil. Såg även att du hade monterat dit egna lintrummor, har du gjort dom själv eller har du köpt dom och i så fall vart och för hur mycket? Och fungerade det bra?
MVH Niklas.
Kommentera
-
det där verkar riktigt dyrt. Åk till en järnhandel. Köp 2 m syrafast/rostfritt rör med en dia av ca 40mm.
Köp också 1 m syrafast/rostfritt borra hål i den grövre. Har du inte tillgång till verktyg för att borra åk till en mekanisk verkstad. Dom tar inte mer än en påse fikabröd för att fixa det där åt dej.
Köp för allt i världen inte tl-rullarna. Det är bara skit. Alltför grunda och linan kommer hoppa för dej hela tiden. Du kommer svära dej olycklig. Tro mej
aluminium är dessutom inte alls lämpligt att använda i marinmiljö då det ärjar.
mina 5 cent..
Kommentera
-
hej. om du använder alu så ska den vara eloxerad annars är rostfritt å föredra som jojon skrev.rostfritt är alltid bäst oavsett om du fiskar i söt llr saltvatten.börja smida förfan.stefan edit 2m hög som jojon skrev kan krävas högre beroende på hur du sätter spöhållare å typ av båt ht llr styrpulpet.Senast ändrad av fajsen; 2010-08-07, 20:42.
Kommentera
-
sök i ämnet och du skall finna. Det finns massor av trådar. Smaken är som baken. En hög mast har sina fördelar då den håller undan vågorna men har istället en enorm bryteffekt och du fiskar inte dina beten på samma höjd. Själv har jag på senare dar gått tillbaks till en lite lägre mast. 1-2m brukar vara lagomt. Viktigt också att du har ett par bra pulkor. Tl är ju en klass för sej. Synd att dom inte tillverkas längre. Tror fanimej jag ska skaffa nyproduktion på sådana. gjutform finns och plast också =)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
680 visningar