Paravaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paravaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Paravaner

Hej!
    tänkte höra hur ni gjort.
    Kör med paravaner men när dom löser ut så åker dom ju hela vägen ner till wobblern.
    Tänkte höra om ni gjort något så det blir stopp ca 1 meter framför.
    Mvh martin

1,5 meters tafs i grov FC och sen en stor pärla ovanför lekandet, så kommer jag köra.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av blairmorgan Visa inlägg
      Hej!
      tänkte höra hur ni gjort.
      Kör med paravaner men när dom löser ut så åker dom ju hela vägen ner till wobblern.
      Tänkte höra om ni gjort något så det blir stopp ca 1 meter framför.
      Mvh martin
      Hej Martin Sixtensson;
      Off Shore sideliners har jag använt vid trolling sedan kanske 25 år tillbaka.
      Jag vill absolut inte att mina gula Off Shore OR-12 sidoparavaner (Sideliners) med röda flaggor ska lösa ut, så att de åker ner utefter linan till den skrämda Laxen eller Öringen. En Stor Lax blir helt vansinnig om en sideliner ligger och slår mot linan framför den eller mot Laxens blanka silversida. För att undvika detta har jag bytt ut de dubbla, svarta OR-14 (medium) releaserna http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm och ersatt dem med två betydligt kraftigare, orange Off Shore OR-19 releaser och har som extra säkerhet en 85 Lbs AFM duo lock-hake i den stora fjäderringen bakom de båda OR-19 releaserna. Det har hittills inte hänt att OR-19 releaserna släppt greppet och glidit ner utefter linan mot den då hoppande Laxen.

Visst kan du applicera en stor pärla eller några gigantiska lekanden 1,5 - 2,5 meter framför betet, men tro mig, det är bättre att ha extra kraftiga releaser som du själv kan trycka loss 20 - 40 meter framför Laxen eller Öringen och sedan drilla fisken i lugn och ro...utan störande moment.
      Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Eller så kan man fästa linan i den bakre haken på paravanen med ett gummiband som man helt enkelt sliter av när man får in paravanen till båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Eller så kan man fästa linan i den bakre haken på paravanen med ett gummiband som man helt enkelt sliter av när man får in paravanen till båten.
          Hej Kai Anttila;

Det där har du inte provat på själv ser jag! När en Stor Lax rycker loss linan från releasen tar det inte mer än en bråkdels sekund innan linan också skär av gumisnodden. Du kanske får upp Laxen i båten så småningom...men sidelinern får du nog söka länge efter. Troligtvis hittar du den aldrig....speciellt om du är ute på Laxtrolling i Östersjön och det blåser 7- 10 m/sek frånlandsvind...
          Go for the Giant Salmons!

Old Firehand

Kommentera

Jo det har jag faktiskt, men inte på lax. När jag för några år sedan höll på med bondtrolling efter abborre och gädda, så funkade det utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Jo det har jag faktiskt, men inte på lax. När jag för några år sedan höll på med bondtrolling efter abborre och gädda, så funkade det utmärkt.
              Hej Kai Anttila;

Vid trollngfiske efter Abborre, små Gäddor och mindre Gös kanske det fungerar med gummisnodd bakom sidelinern, men du blir garanterat av med sidelinern om en stor Lax eller Öring hugger wobblern i Vänern, Vättern eller Östersjön vid blåsigt väder och grov sjö....

Vill du behålla sidelinern följ då mitt råd, slopa gummisnodden och knäpp fast en 50 Lbs eller 85 Lbs Duo Lock dubbelhake längst bak på sidelinern. I normala fall hinner du trycka loss releaser och dubbelhake innan det är dags att börja drilla in Laxen eller någon annan kämpastark fisk till båten.

Det här är historia idag! Våren 1990 var Salmon-Ulla (idag Gös-Ulla) och jag ute i Lövstabukten utanför Björns Fyr och trollade Lax och Havsöring. Vi hade då en 16-fots Askeladden med en 8 hkr Yamaha 2-taktare på akterspegeln. Vi körde med två Wille Sideliner utanför vardera båtsidan och hade dessutom två båtspön som stod rakt ut från båtsidorna.

Efter någon timmes trolling utanför Björns Fyr på väg söderut mot Boliviagrundet högg två Laxar samtidigt på Northern King MAG-dragen http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm bakom Wille sidelinerna. Skruvreleaserna på sidelinerna löste ut och sidelinerna drev iväg österut med vinden. Det fanns inga dubbelhakar på Wille sidelinerna då. Jag drillade in de båda smålaxarna och började leta efter Wille sidelinerna. De ägs nog av en polack eller estländare idag....

Nothing is forever!
              Old Firehand

Kommentera

Håller med dig OF, din metod är säkert bättre vid sjögång när man fiskar lax/öring. Brukar inte trolla så mycket numera då jag nästan helt har gått över till spinn- och jerkfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                8 svar
                718 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg dhaglund  
                Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                8 svar
                473 visningar
                0 gillar