Hur påverkar linan djupgåendet på vobblern?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur påverkar linan djupgåendet på vobblern??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur påverkar linan djupgåendet på vobblern??

Hej, jag har sökt på forumet, men inte hittat något om hur linan påverkar wobblerns djupgående.
    Går den djupare med tunn lina?
    Går den djupare med mycket linutsläpp?
    Påverkas djupet om man kör med nylon istället för flätlina?
    Finns det mer att tänka på ang djupgåendet på wobblers i allmänhet?

Om det finns någon som har några tumregler ang detta så är jag tacksam!

/C

Ja du har rätt i dina antaganden. De som är bäst på detta är de erfarna trollarna. Med en tunn lina skär wobblern ner betydligt mycket djupare. Två likadana wobblers fiskade med en nylon resp flätlina i samma brottstyrka skär den med tunnare lina ner mycket djupare.
    Linlängd likaså påverkar givetvis också djupgåendet men det finns en gräns för hur djupt en wobbler skär ner. Släpper du ut mer lina går det ner längre men då släpet blir mycket långt, mer än 25 m tror jag inte att wobblern går ner mer. Däremot kan det ibland vara befogat att köra med långa släp efter båten för att inte fisken skall vara skrämd av båten, alternativt köra med paravaner.
    Nästa fråga du har angående nylon resp flätlina så tror jag att flätlinan har högre friktion genom vattnet. Om detta är sant borde en nylonlina i samma diameter som en flätlina skära djupare.

Det jag egentligen tror att du är ute efter är hur du kan påverka din betespresentation på olika djup. Det går utmärkt att sätta på ett litet bly med gummiband för att få ned wobblern till rätt djup. Hur mycket beror på wobblern resp hastighet resp lina etc.
    Labba lite jag brukar köra 25g till westinarna då tror jag att jag kommer ned ca 2,5 m till. Jag brukar sätt fast dessa blyn ca 1,5 meter framför wobblern.

Hoppas att det var till någon hjälp, Torsten.
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Du fick bra svar från tidigare skrivare, jag tror nog nylon är bäst val för trolling, sen det där med hur mycket lina du ska ha ute går ju till en viss gräns, tills slut kommer betet gå ytligare. en enkel djup paravan lr blysänke framför är ju ett bra val =)

http://www.regalmarin.se/fiske_tips/...ola_start.html denna kanske hjälper dig lite..

Kommentera

Tack för svaren, det är nog ungefär vad jag misstänkte.
        Är det någon som kan svara på hur mycket farten påverkar djupgåendet och på vilket håll?

/C

Kommentera

En flytande vobbler går djupare ju fortare man kör, en sjunkande gör precis tvärtom. Sedan har ju skedstorleken och vinkeln stor betydelse, en stor sked som är nästan horisontell med vobblern drar ner betet djupare, en mindre som pekar nästan rakt ner i 90° får betet att gå nära ytan.

Kommentera

Tackar för bra info!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
            8 svar
            721 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dhaglund  
            Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
            8 svar
            473 visningar
            0 gillar