Ekolodsgivare skrämma fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolodsgivare skrämma fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolodsgivare skrämma fisk?

Den eviga och kanske lite "nojiga" frågan, kan ekolodsgivarens signaler eller läte skrämma fisk? Syftar främst på ärendet vid laxtrolling. Någon som har speciella erfarenheter i frågan?

/MT

Jag tror tvärt emot att signalen den triggar fisken istället,har testat att stänga av ekolodet när jag har ankrat upp vid ett stort abborre stim och märkt att när fisket avtar har jag startat upp ekolodet och huggfrekvensen ökade.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
      Den eviga och kanske lite "nojiga" frågan, kan ekolodsgivarens signaler eller läte skrämma fisk? Syftar främst på ärendet vid laxtrolling. Någon som har speciella erfarenheter i frågan?

/MT
      Hej Muskytracker;

Ljud som alstras i vatten förstärks 60 gånger jämfört med motsvarande signaler i luft. Ljudets hastighet i vatten är också 4,3 gånger snabbare än i luft.

Ekolod med låg frekvens som 50 kHz skingrar nästan alltid fisken du ser under båten. Ekolod med hög frekvens och stor uteffekt på 3.000 Watt (peak to peak) skrämmer också undan fisken på grunda vatten och ibland ända ner till cirka 50 meters djup.

När du ankrar upp vid eller över en grynna rekommenderar jag dig att slå av ekolodet innan du försiktigt låter ankaret glida ner mot botten.

Vid fiske kan man aldrig vara nog försiktig!

Old Firehand

Kommentera

Tack för detaljerad och givande info Leif.

Då kommer nästa frustration... Betesfisk som skingrar sig av ekolodets ljud/signaler borde snarare trigga huggsugna laxar eller?!

Någon erfarenhet av det vid laxtrolling OF?

/MT

Kommentera

Lånar tråden lite. Om jag vill få bort ljudet som givaren gör i vattnet, när jag tex har ankrat upp, måste jag stänga av hela ekolodet eller räcker det med att frysa bilden på ekolodet?

Kommentera

Det kan du testa själv Ludvig. Sätt igång lodet när båten står på trailer (inte för länge bara), lyssna med öret mot givaren så hör du förmodligen hur den slår. Frys sedan bilden...

Kommentera

Jag stänger av och när jag märker att fisket avtar startar jag det igen och låter det stå på hela tiden,tycker fisket har blivit bättre med den metoden.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                Tack för detaljerad och givande info Leif.

Då kommer nästa frustration... Betesfisk som skingrar sig av ekolodets ljud/signaler borde snarare trigga huggsugna laxar eller?!

Någon erfarenhet av det vid laxtrolling OF?

/MT
                Hej Muskietracker;

Visst har jag trollat Lax och Öring under drygt 30 år och då hela tiden med ekoloden (ekolodet) påslagna i båten. Vid trolling ligger man ju inte och konstant dunkar ekolodssignalerna i huvudet på fisken under båten som vid båtfiske från uppankrad båt.

Vid trolling är det snarare båten som skingrar fisken nära vattenytan och skrämmer eller pressar ut fisken utanför båtens kurs. Det är ofta en av anledningarna till att man trollar efter ytjagande fisk med beten vid sidan av båten bakom Planer Boards och Sideliners. Självklart är huvudanledningen till användande av Sideliners att man täcker många gånger större yta än när man bara har några beten bakom båten.

Go for the Big Salmons and Trouts!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-03-27, 09:23.

Kommentera

Där slingrade du dig taktiskt ur min fråga OF!

Ekolodsignalen mot riggen och bakom känns mest väsentlig i just detta ärende. Ser en nyligen utlöst dodger eller flasher stiga genom vattenmassorna... Både du och jag vet vad det innebär. Kan även ekolodets spridning av betesfisk få en positiv inverkan på huggvillig lax?

Kommentera

Om man går in på isfiske på youtube och tittar, så ser man Amerikanare med ekolodsgivare i borrhålen och drar fisk hela tiden? jag tror inte på teorin att ekolod signalen skrämmer fisken jag har inte upplevt det så i varje fall och fiskat i 55 år
                    Senast ändrad av LazziLax; 2011-03-25, 21:50.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    482 visningar
                    0 gillar