Linlängd vid trolling efter lax. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linlängd vid trolling efter lax.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linlängd vid trolling efter lax.

Nybörjare när det gäller trolling efter lax och öring, eller till och med oskuld om man ska vara helt ärlig. Jag har ett gäng 5501:or sen tidigare fullspolade med ett par olika linor, nu undrar jag hur lång linlängd man egentligen behöver.

Mätte upp linlängden på de två rullarna med grövst lindiameter och detta kom jag fram till:

Ena rullen hade runt 140 meter flätlina och 10 meter nylongrund och andra 160 meter flät med 10 meter grund.

Säg att man kör totalt 60 meter lina alltså typ 20 meter släpp och 40 meters djup 30/30, 40/20 eller 50/10 osv... Det betyder att jag har 80 meter att leka med vid en rusning... Räcker det om det kliver på en stor lax?
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Svaret på din fråga beror lite på var du tänkt fiska. I havet är hundrameters rusningar ingen ovanlighet... I Vänern och Vättern är det inte lika vanligt men det är ändå skönt att kunna låta fisken tugga iväg med lina om så krävs. Fiskar du ensam kan det uppstå situationer där du måste släppa spöet för att ratta båten då jag antar att du inte har autopilot.

Personligen skulle jag aldrig fiska med skarvade linor. När jag trollar gör jag det uteslutande med nylonlina - på hela rullen.

Vissa dagar med vindstilla och sol släpar jag betena 75-100 meter bakom båten för att fisken inte skall skygga för båten. Lägg därtill linlängden i sidled för paravaner... Så är det vips 150 meter lina ute i vissa fall - redan innan det eventuella hugget.
    Senast ändrad av Mogge; 2011-05-09, 21:13.
    www.morganlewin.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Mogge Visa inlägg
      Svaret på din fråga beror lite på var du tänkt fiska. I havet är hundrameters rusningar ingen ovanlighet... I Vänern och Vättern är det inte lika vanligt men det är ändå skönt att kunna låta fisken tugga iväg med lina om så krävs. Fiskar du ensam kan det uppstå situationer där du måste släppa spöet för att ratta båten då jag antar att du inte har autopilot.

Personligen skulle jag aldrig fiska med skarvade linor. När jag trollar gör jag det uteslutande med nylonlina - på hela rullen.

Vissa dagar med vindstilla och sol släpar jag betena 75-100 meter bakom båten för att fisken inte skall skygga för båten. Lägg därtill linlängden i sidled för paravaner... Så är det vips 150 meter lina ute i vissa fall - redan innan det eventuella hugget.
      Fisket ska bedrivas i Vättern

Fiskar själv gör jag aldrig, det är halva nöjet att ha gott sällskap på båten ju!

Beträffande skarvningen så har man inget val när man fiskar med flätlina, man måste grunda med något så inte all lina bara glider runt på spolen. och det är ju såklart inte meningen att det någonsin ska gå ut till skarven.

Att laxen gärna gör långa rusningar är jag medveten om, dessutom är det ju så att man inte gärna kan byta håll bara sådär heller. Kanske får fundera om lite vad gäller linlängden. Satsa på att köra med lite tunnare lina för att få tillräckligt på rullarna.

Hur ter sig flätlina med scottys utlösare? har kört en del på paravan när jag gäddtrollat och inte upplevt några bekymmer då i alla fall, men det verkar vara utbrett bland trollare att köra på nylonlina, orsak?
      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

anledning till man kör nylon är dels en kostnadsfråga, (det blir dyrt att fylla upp 10 rullar med flät) sen vill man faktiskt komma åt töjningen som är i nylon. jag pratar nu om laxtrolling med flutters i svåra väderförhållanden då det är svårt att hålla farten, då hjälper töjningen till. jag vet en del östersjötrollare som kör med flät på alla spön, och jag själv kör 0.36 strikewire på riggspöna, har aldrig haft problem med att de glider i utlösarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
        19 svar
        912 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman