Göstrolling på 8 till 12 meters djup - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling på 8 till 12 meters djup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling på 8 till 12 meters djup

Hejsan!

Jag brukar fiska gös i en ganska stor sjö som överlag är ganska grund men med en hel del djupbranter och stora områden med 8 till 12 meters djup. Jag brukar få ganska bra med gös på mete, men trollingen har gått sämre. Kammar oftast noll när jag kör över de större ytorna, fast jag vet att gösen brukar stå där!

Någon som har några tips på vobblers som är djupgående som funkar bra?
    Kan man verkligen få ner vobblerna så pass djupt utan att använda hjälpmedel som paravaner, djupriggar etc.? Hur mycket lina ska man isf ha ute?

Jag använder ekolod, och brukar köra med 2 spön.

Kör med djupgående wobbler och sätt fast ett päronsänke ca 40-60 g på linan med gummisnodd ca en spölängd upp på linan.
    Om det inte är en massa bråte på botten så kan du testa att köra ut så mycket lina så wobblern dunkar i botten, veva då upp ett gäng varv och trolla runt så ska det nog lösa sig.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Säger bara en Wobbler som funkar Nilsmaster 15 cm eller 12, har många bra färger.
      Du kan köpa bly som du fäster ca 1-2 meter ifrån woobler

Kommentera

Vilken fart trollar du? Gösen är fartkänslig, annars är Reefrunner djupgående en bra wobbler för gös.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av fishermans Visa inlägg
          Hejsan!

Jag brukar fiska gös i en ganska stor sjö som överlag är ganska grund men med en hel del djupbranter och stora områden med 8 till 12 meters djup. Jag brukar få ganska bra med gös på mete, men trollingen har gått sämre. Kammar oftast noll när jag kör över de större ytorna, fast jag vet att gösen brukar stå där!

Någon som har några tips på vobblers som är djupgående som funkar bra?
          Kan man verkligen få ner vobblerna så pass djupt utan att använda hjälpmedel som paravaner, djupriggar etc.? Hur mycket lina ska man isf ha ute?

Jag använder ekolod, och brukar köra med 2 spön.
          Hej Bertil Andersson;

Precis som Conny Lekmyr skriver kan du använda päronsänken i olika vikter fastknytna med vanlig kontorsgummisnodd några meter framför wobblern för att få den att gå betydligt djupare. Själv har jag sänket 5-10 meter framför betet, dels för att sänket ska fånga upp skräp som finns i vattnet och dels för att jag i god tid ska hinna plocka bort päronsänket innan jag tar hand om fisken....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Bertil Andersson;

Precis som Conny Lekmyr skriver kan du använda päronsänken i olika vikter fastknytna med vanlig kontorsgummisnodd några meter framför wobblern för att få den att gå betydligt djupare. Själv har jag sänket 5-10 meter framför betet, dels för att sänket ska fånga upp skräp som finns i vattnet och dels för att jag i god tid ska hinna plocka bort päronsänket innan jag tar hand om fisken....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

Tack för alla tips!

Jag ska prova med päronsänken helt klart. Funderar också på att prova med ett par paravaner. Någon som har nått tips på bra sidoparavaner för göstrolling?

Ang. hastigheten jag trollar i, så vet jag inte exakt. Har en 25hk motor och en mindre plastbåt som jag åker framåt med i lägsta möjliga fart.

Kommentera

Ursprungligen postat av fishermans Visa inlägg
              Tack för alla tips!

Jag ska prova med päronsänken helt klart. Funderar också på att prova med ett par paravaner. Någon som har nått tips på bra sidoparavaner för göstrolling?

Ang. hastigheten jag trollar i, så vet jag inte exakt. Har en 25hk motor och en mindre plastbåt som jag åker framåt med i lägsta möjliga fart.
              OK, då kan du kanske trolla för fort, en 2- eller 4-taktare? Köp två drivankare och sätt i fören en på var sida av båten, s.k trollingbroms
              då kan du varva motorn lite mer och dessutom blir båten mer kursstabil. Glöm inte att ta upp dom när du fiskat färdigt, svårt att köra med trollingbroms i.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                OK, då kan du kanske trolla för fort, en 2- eller 4-taktare? Köp två drivankare och sätt i fören en på var sida av båten, s.k trollingbroms
                då kan du varva motorn lite mer och dessutom blir båten mer kursstabil. Glöm inte att ta upp dom när du fiskat färdigt, svårt att köra med trollingbroms i.
                http://www.blocket.se/orebro/Drivank...m_18852184.htm

Det är en 2-taktare. Intressant tips, kanske provar i framtiden någon gång!

Kommentera

Har nyss köpt nya paravaner och hårdtestat dom hela helgen med laxtrolling.
                  Har testat en del olika modeller men dessa är det klart bästa jag haft på mina linor någonsin. Drar bättre än Great White och väger typ 1/10.

Fast vi hade horngäddeas hängandes efter paravanerna vid flera tillfällen drog dom fortfarande väldigt bra. Kan starkt rekomendera dessa.

www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                    Har nyss köpt nya paravaner och hårdtestat dom hela helgen med laxtrolling.
                    Har testat en del olika modeller men dessa är det klart bästa jag haft på mina linor någonsin. Drar bättre än Great White och väger typ 1/10.

Fast vi hade horngäddeas hängandes efter paravanerna vid flera tillfällen drog dom fortfarande väldigt bra. Kan starkt rekomendera dessa.

http://www.ghosttrolling.com/planers/

Verkar riktigt bra det där måste jag säga!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    467 visningar
                    0 gillar